Skip to main content

Alliteratie in teksten

Alliteratie is de herhaling van dezelfde beginletter in opeenvolgende woorden. Alliteratie wordt veel gebruikt in poëzie, maar ook in commerciële tekst is alliteratie een makkelijke manier om te scoren.

Jarige Job, Coca Cola, Heerlijk Helder Heineken, Kant en klaar, Marilyn Manson, Woody Woodpecker, Zon – Zuipen – Ziekenhuis, Intel Inside, Donald Duck.

Grote kans dat je ze herkent, toch?

Alliteratie wordt vooral ingezet om:

  • De nadruk ergens op te leggen. Een Makkelijke Manier om te scoren. Succesvolle Salespages. De Beste Blogs.
  • De aandacht van de lezer te trekken. Zeg nu zelf: Donald Duck of Marilyn Manson is een naam die je niet snel vergeet, alliteratie valt op.
  • Termen makkelijker te onthouden (als in een ezelsbruggetje). Wanneer woorden beginnen met hetzelfde geluid of dezelfde letter zullen we ze eerder onthouden. Perfect voor marketeers – denk bijvoorbeeld aan alliteratie in een bedrijfsnaam of slogan.
  • Een zin aangenamer te laten klinken. Alliteratie wordt niet voor niets in poëzie gebruikt. Alliteratie laat woorden en zinnen lekker klinken.

Alliteratie als finishing touch in commerciële teksten

Wanneer je enorm hard je best doet om een alliteratie in jouw tekst terug te laten komen, kan het afleiden van de daadwerkelijke boodschap. Soms komt het natuurlijk of zelfs onbewust, andere dagen lukt het simpelweg niet.
Wat wel werkt: alliteratie als finishing touch. De tekst staat al en je bent bezig met de puntjes op de ‘i’, nu kun je een alliteratie toevoegen! Bepaal eerst wat je wilt zeggen, bepaal daarna pas of je een alliteratie wilt toevoegen.

Leave a Reply