Skip to main content

Zaken doen in het buitenland: Hoe bouw je een internationaal merk.

Voor het bouwen van een merk is meer nodig dan alleen een website die overal ter wereld gebruikt kan worden. Wanneer ondernemers succesvol worden op een binnenlandse markt en hun eigen merk gevestigd hebben, kiezen ze ervoor een bredere aantrekkingskracht te creëren en zich op internationale markten te richten. Het hebben van een strategie kan soms wat moeilijk zijn en een slechte reputatie opleveren als het niet goed gedaan wordt. Hier zijn 5 dingen waarmee je rekening moet houden als je een internationaal merk bouwt.

5 manieren om een internationaal merk op te bouwen als je in het buitenland zaken doet.

1. Begrijp het gedrag van de klant op de markt.
Dat consumenten in de ene cultuur bepaalde koopgewoonten hebben, wil nog niet zeggen dat die voorkeur universeel is. je moet je doelpubliek identificeren en begrijpen, en nagaan of ze je boodschap en merkbelofte zullen ontvangen.

2. Pas je marketingstrategie aan.
Omdat de consumentenculturen over de hele wereld verschillen, moet je je marketingstrategieën aanpassen en nagaan tot welke kanalen je toegang hebt. Hoewel bepaalde merkelementen misschien moeten veranderen vanwege het gedrag van klanten, moeten je kernprincipes en identiteit altijd dezelfde blijven.

3. Heb een vertaalde/lokale website.
Studies zeggen dat klanten eerder geneigd zijn te kopen op een website in hun moedertaal. Het lokaliseren van een website omvat niet alleen vertalen, maar andere lokaliseringsmethoden kunnen ook inhouden dat je je publiek de mogelijkheid biedt om in hun eigen valuta te kopen, dat je andere afbeeldingen gebruikt, of dat je een specifiek gebied in dat doelland vermeldt. Een andere tip die nuttig kan zijn bij het lokaliseren van je website is het bouwen van hoogwaardige inkomende links van gerenommeerde sites in je doelland.

4. Zet je in voor plaatselijk partnerschap.
De juiste plaatselijke middelen kunnen je helpen culturele fictie te vermijden bij merkuitbreiding. Een partnerschap aangaan met een vertrouwd plaatselijk bedrijf is een geweldige manier om goodwill op te bouwen bij de gemeenschap en je merkbekendheid te vergroten.

5. Verbeter je communicatievaardigheden.
De manier en toon waarop je je potentiële en nieuwe klanten aanspreekt zijn even belangrijk als de woorden die je kiest. Marketingteams moeten bedenken hoe zakelijke verhalen door verschillende culturen worden waargenomen om culturele wrijving te voorkomen. Een merk- of productnaam in de ene taal kan zich vertalen in een tegenstrijdige boodschap in een andere taal, dus is het belangrijk te weten hoe je merk vertaald wordt en de nodige aanpassingen te doen.

3 tips om te volgen bij het bouwen van een internationaal merk.
– Begrijp je klanten.
– Optimaliseer je marketingstrategie.
– Zet je in voor plaatselijk partnerschap

Voor meer tips over hoe je je bedrijf wereldwijd kunt uitbreiden, bekijk je onze vorige blogs hier.

Leave a Reply