Skip to main content

Met bijna 4 miljard mensen wereldwijd die momenteel verbonden zijn met het internet, is er nooit een beter moment geweest voor bedrijven om bloggen op te nemen in hun marketingstrategie.

Bloggen zorgt niet alleen voor meer websiteverkeer en het promoten van jouw producten en diensten, maar het helpt jou ook vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten.

In deze blog belichten we de vele voordelen van bloggen voor bedrijven en hoe je aan de slag kunt met het creëren van relevante content die inkomende links en verkeer naar jouw site oplevert.

Wat is zakelijk bloggen?

Zakelijk bloggen is een marketingtactiek waarbij bloggen wordt gebruikt om jouw bedrijf meer online zichtbaarheid te geven. Een zakelijke blog is een marketingkanaal (net als sociale media, direct mail, e-mailmarketing, enz.) dat de groei van jouw bedrijf helpt ondersteunen.

De voordelen van zakelijk bloggen

Een vraag die veel mensen stellen na het starten van een bedrijf is of bloggen in 2022 nog wel de moeite waard is.

Kort antwoord: Ja! En hier de redenen waarom wij dat zeggen.

Zakelijk bloggen helpt verkeer naar je website te sturen.

Iedereen wil meer websitebezoekers toch? Ja, wij ook!

Denk nu eens aan de manieren waarop mensen jou online vinden:

  • Ze kunnen jouw naam in hun browser typen, maar dat is voor een doelgroep die je al hebt. Ze weten wie je bent, je bent op hun radar, en dat helpt je niet om meer verkeer te krijgen bovenop wat je al krijgt.
  • Je zou kunnen betalen voor verkeer door het kopen van een e-maillijst, massa versturen en hopen dat sommige mensen deze openen. Maar dat is duur en, eigenlijk illegaal.
  • Je zou kunnen betalen voor verkeer door het plaatsen van betaalde advertenties, die zijn niet illegaal, maar nog steeds vrij duur. En op het moment dat je geen geld meer hebt, stopt je verkeer ook met komen.

Dus, hoe kun je nieuw verkeer of lezers naar jouw website te trekken?

Dat kan door te bloggen en jouw site te optimaliseren voor zoekmachines.

Denk eens na over hoeveel pagina’s er zijn op jouw website. Waarschijnlijk niet veel, toch? En bedenk eens hoe vaak je die pagina’s bijwerkt. Waarschijnlijk niet zo vaak, toch?

Bloggen is een geweldige manier om beide problemen op te lossen.

Elke keer dat je een blog maakt en publiceert, is het een geïndexeerde pagina meer op jouw website, wat betekent een kans meer voor jou om op de zoekmachine resultaten pagina (SERP) te verschijnen en verkeer naar jouw website te sturen in organische zoekopdrachten.

We zullen later meer ingaan op de voordelen van bloggen voor je SEO, maar het is ook een extra signaal aan Google en andere zoekmachines dat je website actief is, en dat ze regelmatig moeten kijken welke nieuwe content er aan de oppervlakte komt.

Je kunt blogcontent hergebruiken voor sociale media.

Bloggen voor jouw bedrijf helpt jou ook om ontdekt te worden via sociale media. Telkens wanneer je een nieuw artikel schrijft, creëer je content die mensen kunnen delen op sociale netwerken – Twitter, LinkedIn, Facebook, Pinterest – wat helpt om jouw bedrijf te laten zien te stellen aan een nieuw publiek dat je misschien nog niet kent.

Blogs helpen ook jouw aanwezigheid op sociale media in stand te houden

In plaats van jouw social media manager steeds te vragen om nieuwe content te creëren voor social media (of die content zelf te creëren), kan jouw blog dienen als die opslagplaats van (pilaar)content waar jouw social media op gebaseerd wordt.

Je versterkt jouw sociale bereik met blogs en drijft nieuwe websitebezoekers naar jouw blog via alle sociale kanalen. Een mooie symbiotische relatie, moet ik zeggen.

Het helpt verkeer om te zetten in leads

Nu je wat verkeer naar je site hebt via je blog, heb je een kans om dat websiteverkeer om te zetten naar leads. Net zoals elke blog die je schrijft een nieuwe geïndexeerde pagina is, is elke post een nieuwe kans om nieuwe leads te genereren. Aan de hand van een call-to-action is dit goed te doen.

Vaak leiden deze calls-to-action naar zaken als gratis ebooks, whitepapers, factsheets, webinars of in ons geval: een gratis proefvertaling.

Elke blog hoort een call to action te hebben

Dat is hoe je jouw websiteverkeer omzet in leads voor jouw bedrijf. Natuurlijk zullen niet alle bloglezers ook daadwerkelijk leads worden. Niemand converteert 100% van de mensen die hun blog lezen in leads. Ga gewoon aan de slag met bloggen, plaats actiegerichte call to actions op elke blogpost, stel voor jezelf KPI’s vast voor de conversie van bezoekers naar leads, en streef ernaar die KPI’s elk kwartaal of ieder jaar te verbeteren.

Bloggen zorgt voor resultaten op lange termijn.

De beste zakelijke blogs beantwoorden veelgestelde vragen van hun lezers en klanten.

Als je consequent waardevolle content of artikelen voor jouw doelgroep creëert, word je in hun ogen een leider of autoriteit in de branche.

 

Een autoriteit in de markt worden is niet zo’n concrete graadmeter als meer websitebezoekers en meer leads, en helaas ook niet zo meetbaar. Maar wel behoorlijk krachtig. Stel dat jouw doelgroep antwoorden vindt op hun alledaagse vragen via blogs die door tekstschrijvers van jouw bedrijf zijn geschreven. In dat geval is de kans veel groter dat ze in iets af zullen nemen. Ze zullen vertrouwen op wat je te zeggen hebt omdat je hen in het verleden hebt geholpen

 

Deze blogartikelen helpen niet alleen het verkoopproces sneller te laten verlopen dan wanneer een verkoper een koude lead uit het niets zou bellen, maar ze positioneren de verkoper ook als een nuttige hulpbron waar de potentiële klant vragen aan zou kunnen stellen. Ook dit helpt om vertrouwen op te bouwen

Bloggen helpt bij SEO linkbuilding

Inkomende links of backlinks behoren tot de belangrijke factoren die het Google-algoritme in overweging neemt bij het ranken van een site op de resultatenpagina van de zoekmachine.

Hoewel het genereren van inkomende links essentieel is, vinden veel SEO experts dat linkbuilding ook direct meest uitdagende onderdeel is van internationale zoekmachine optimalisatie.

 

Wanneer je blogartikelen schrijft die niet alleen waardevol zijn voor jouw potentiële klanten, maar ook voor andere bedrijven die jouw publiek ziet als leiders in de industrie, is het gemakkelijker om relevante backlinks van relevante website te krijgen.

 

Links van websites met een hoge domein autoriteit dienen als een stem van vertrouwen. Het is als het ware een signaal naar Google dat je betrouwbaar bent en een expert in jouw branche. Een ander voordeel van backlinks is dat ze je helpen om domein autoriteit op te bouwen, wat helpt jouw algemene vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

Hoewel je misschien niet onmiddellijk resultaten ziet van blogs…

Zul je na verloop van tijd kunnen rekenen op een voorspelbare hoeveelheid verkeer en leads voor je bedrijf zonder extra investering van middelen. Als je meer wilt weten over de lange termijn impact van bloggen en hoe je nog meer voordeel kunt halen uit de blog posts die in de organische zoekresultaten voor jouw bedrijf staan, kun je gerust contact met ons opnemen.

Je hebt de voordelen gezien die een zakelijke blog je kan opleveren: meer verkeer, leads, autoriteit, en een betere relatie met je publiek. En je staat ongetwijfeld te popelen om te beginnen. Maar hoe? Neem vooral eens contact op met één van onze copywriters!

Leave a Reply