Een lange tijd geleden werden pagina’s in Google hoger geplaatst wanneer het keyword extra vaak terugkwam op de pagina. Door het keyword zo vaak mogelijk terug te laten komen op de pagina, wist het algoritme van Google namelijk dat deze pagina vast en zeker waardevol moest zijn.
“Keyword stuffing” wordt dit genoemd. De positie van een site in Google-zoekresultaten te manipuleren door zo vaak mogelijk het keyword terug te laten komen.
Gelukkig voor ons schrijvers is Keyword Density (de verhouding van het keyword tot de rest van de woorden op de pagina) van steeds minder groot belang. Keyword stuffing resulteert vandaag de dag in een negatieve gebruikerservaring en kan de ranking van jouw site schaden.
Desalniettemin is het algemeen aanvaard dat de frequentie van keywords invloed heeft op de Google ranking.
Hoe weet je nu wat de juiste verhouding is? Wanneer je 1-3% aanhoudt, ben je safe. Een Keyword Density van 5,5% of hoger is volgens Google niet de bedoeling en kan je zelf een penalty opleveren!
Focus je daarom op het schrijven van nuttige, informatieve teksten en gebruik keywords op de juiste manier en in de juiste context
Als schrijver van inhoud voor zoekmachine optimalisatie (SEO), die geschreven heeft over onderwerpen variërend van on-page optimalisatie tot semantisch zoeken, krijg ik vaak de volgende vragen:
Wat is de juiste keyword density in SEO teksten?
Definitie van keyword density, ofwel trefwoorddichtheid in het Nederlands.
Het percentage keren dat een bepaalde term in een tekst voorkomt ten opzichte van het totale aantal woorden in de tekst wordt de trefwoorddichtheid genoemd. In SEO kan de trefwoorddichtheid gebruikt worden om te beoordelen hoe relevant een webpagina is voor een bepaald trefwoord.
Het aandeel van een term dat de rangking van een webpagina in de zoekresultaten kan beïnvloeden, heet de trefwoorddichtheid.
Hoe wordt de dichtheid van trefwoorden bepaald? Er zijn veel verschillende berekeningen online beschikbaar, maar het fundamentele komt altijd neer op: (Aantal keren dat een term voorkomt / totaal aantal woorden) vermenigvuldigd met 100%
Voorbeeld: 1.25 procent is gelijk aan (25/2000) × 100%. Zo zou 1,25 procent van het totale aantal woorden uit trefwoorden bestaan. Dit geeft aan dat op die bepaalde webpagina de term ongeveer 1,25 keer voorkomt op elke 100 woorden.
Vroeger was er een magische trefwoorddichtheid die de rangschikking van een pagina automatisch zou verhogen. Maar toen Google eenmaal de Panda update uitbracht, werd alles anders.
Toen Google nog betrekkelijk nieuw was, had het de neiging een bepaalde pagina hoger te rangschikken als de term die voor een zoekopdracht gebruikt wordt vaker in de tekst voorkwam. Dit liet zien dat meer trefwoorden gebruiken of “keyword stuffing” om je ranking op te krikken goed werkte. Google merkte echter al snel dat hun systeem gemanipuleerd werd en dat laag-kwaliteit of middelmatige websites met weinig werkelijke inhoud anders dan het herhaaldelijk herhalen van een enkele term hoog op de zoekresultaten pagina verschenen.
Tegenwoordig gebruiken SEO tools meestal keyword density als SEO graadmeter
Hulpmiddelen die de relevantie van materiaal voor de term beoordelen door de dichtheid van trefwoorden te meten, waarschuwen ook tegen keyword stuffing. In de begindagen van SEO was het zo dat hoe vaker een term gebruikt werd, hoe hoger de waardering die je voor die pagina kon krijgen.
Lijkt heel eenvoudig en dat was het ook. Het was echt te eenvoudig. Geen begrijpelijke indeling of context. alleen een ton trefwoorden. Dit staat bekend als keyword stuffing. In eenvoudiger bewoordingen verwijst het naar het overmatig gebruik van trefwoorden tot het punt dat ze de inhoud voor lezers onbegrijpelijk maken.
Zoals je kunt verwachten, stelde Google vast dat dit een slechte keuze was. Als gevolg daarvan begonnen ze sites te degraderen die agressief gebruik maakten van trefwoorden van dit formaat. In plaats daarvan concentreren ze zich meer op de context van een pagina en of die nuttige informatie geeft in een toegankelijke stijl.
Waar plaats je keywords in tekst?
Je moet erop letten waar die trefwoorden worden gebruikt, naast je totale trefwoorddichtheid. Bedenk dat ze ook bijdragen aan je totale gebruik binnen een webpagina. De volgende zijn de meest typische plaatsen op je website waar je je concentrerende trefwoorden moet gebruiken:
- Keywords gebruiken in je titel. Dit beschrijft het onderwerp van je pagina voor zowel lezers als zoekmachines, dus het is alleen maar zinvol om het hier te hebben.
- Gebruik ook keywords in je meta description en meta titel. Bedenk dat dit de korte beschrijving is die in de SERPs verschijnt. Het is van cruciaal belang om je primaire trefwoord hierin op te nemen.
- Titel tags. Zorg ervoor dat je probeert je beoogde trefwoord in minstens één H1 of H2 titel te gebruiken.
- Tekstuele inhoud. Vergeet je keywords (in dit geval keyword density) zeker een paar keer in de tekst terug te laten komen.