Verplaats je eens in de rol van de lezer… waarom zou je de schrijver van deze tekst moeten geloven?
Iedereen heeft dat kritische stemmetje in zijn of haar achterhoofd: “pas op, ze willen je alleen iets verkopen…”
Door de technieken in dit boek toe te passen, kun je de lezer eenvoudiger overtuigen zonder dat er argwaan wordt gewekt. Er zijn talloze manieren waarop je de geloofwaardigheid van een tekst of website kunt verhogen, zonder al te veel moeite te gebruiken natuurlijk! ?
Hieronder een aantal eenvoudige trucjes om betrouwbaarheid én conversie toe te laten nemen.
Gebruik details om extra geloofwaardig over te komen.
Concrete details maken jouw teksten een stuk geloofwaardiger. In hun boek, Made to Stick, leggen de auteurs Chip en Dan Heath leggen het als volgt uit:
“Concrete details don’t just lend credibility to the authorities who provide them; they lend credibility to the idea itself.”
Algemene uitspraken zoals – de beste supermarkt in heel Nederland – klinken niet bepaald geloofwaardig. Een specifieke uitspraak is dan ook een stuk beter – meer dan een miljoen Nederlanders doen al boodschappen bij ons! – Met een specifieke(re) uitspraak als deze zorg je ervoor dat je een beeld schetst dat veel eerder geloofd wordt.
Waarom zijn specifieke uitspraken geloofwaardiger? Het vertrouwen in een verkoper neemt toe wanneer mensen geloven dat de verkoper een expert is. Uit onderzoek blijkt dat je hiermee veel meer kunt verkopen.
In zijn Copywriting Handbook schrijft Joe Sugarman:
“Providing a technical explanation that the reader may not understand shows that we really did our research and if we say it’s good, it must be good. It builds confidence in the buyer that he or she is indeed dealing with an expert.”
Cijfers gebruiken als copywriter
Cijfers zijn in copywriting breed inzetbaar. Your International neemt je mee naar het volgende voorbeeld:
- Zeven miljoen mensen gebruiken dit product
- 7 miljoen mensen gebruiken dit product
Zeven en 7 zijn precies hetzelfde, toch?
Klopt… maar ook weer niet. ‘7’ trekt de aandacht eerder dan het woord ‘zeven’, zelfs als de zinnen onder elkaar staan zoals hierboven.
Cijfers kunnen jouw tekst een stuk geloofwaardiger maken, het is niets meer dan een psychologische truc (als marketeer/copywriter ben je in feite een verkapte consumentenpsycholoog).
Nog een voorbeeld: in plaats van slechts een nummer te noemen, probeer eens een cijfer te verbinden aan iets herkenbaars, iets waarmee mensen zich kunnen identificeren en wat ze kunnen visualiseren. Wanneer Amazon schrijft over het gewicht van de Paperwhite Kindle gebruiken ze niet enkel woorden: “Weighing only 7.5 ounces, Kindle Paperwhite weighs less than a typical paperback.”
Het gebruik van cijfers in plaats van woorden komt de geloofwaardigheid van jouw tekst alleen maar ten goede.
Citaten en reviews gebruiken als tekstschrijver
Met name op webshops werken deze teksten goed. Citaten en reviews laten zien dat je inderdaad iets te bieden hebt, dat je inderdaad tevreden klanten hebt, dat je inderdaad resultaat levert en dat je inderdaad het probleem van de lezer kan oplossen.
Gebruik citaten van eerdere klanten om de beweringen in jouw tekst te onderbouwen en om jouw tekst meer geloofwaardigheid mee te geven.
Bewijzen in plaats van vertellen
Visuals zijn krachtige verkooptools. Wist je bijvoorbeeld dat kijkers van productvideo’s maar liefst 144% sneller kopen? Zelfs de verkoop van een saai product kan worden gestimuleerd door middel van productvideo’s.
Afbeeldingen en video’s helpen functies uit te leggen en ze verhogen de geloofwaardigheid van jouw woorden. Less is more. Neem de website van Apple als voorbeeld. Daar staat amper tekst.