Skip to main content

Internationale ambities? Droom je ervan om jouw bedrijf wereldwijd te laten opereren?

Internationale oriëntatie heeft vele voordelen:

  • Je verlengt de verkoopcyclus van producten.
  • Diensten zijn (in veel gevallen) na een kleine aanpassing één op één te kopiëren.
  • Je vermindert de afhankelijkheid van één markt
  • Toename in omzet – met een internationale strategie kun je de omzet exponentieel laten toenemen.

Internationaal ondernemen en zakendoen is niet altijd even eenvoudig, behalve als je weet hoe het moet. Met deze 7 tips helpen wij eenmanszaken tot multinationals bij het implementeren van hun internationale strategie.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een internationale strategie? Laat ons geheel vrijblijvend met je meedenken. 

1.     Bouw een solide basis

Stap één. Deze stap is essentieel en klinkt vaak logisch. Ben je er zeker van dat jouw huidige basis sterk genoeg is om internationale expansie aan te kunnen? Stel jezelf de volgende kritische vragen:

  • Waarom wil ik internationaal ondernemen?
  • Heb ik genoeg middelen?
  • Is mijn bedrijf financieel en structureel sterk?
  • Kunnen mijn medewerkers zowel de bestaande als de nieuwe markt bedienen?
  • Niet te vergeten: is er over de grens vraag naar mijn producten en/of diensten?

 

2.     Voer een interne bedrijfsanalyse door

Stap 2: de basis staat, de doelen zijn duidelijk en jouw ambitie kan uitgewerkt worden. Nu jouw basis staat, betekent dat niet gegarandeerd dat jouw bedrijf zal slagen in Duitsland, Frankrijk, België of zelfs verder dan huis. Een interne  bedrijfsanalyse helpt je bij het identificeren van jouw specifieke middelen, capaciteiten, kerncompetenties en unieke waardenpropositie.

 

3.     Ontwikkel een internationale strategie en businessplan

Het is belangrijk om te realiseren dat elke markt verschillend is. Iedere markt heeft zijn eigen culturele, economische, markt- en overheidsomgeving. Het opstellen van een gelokaliseerd businessplan zal je helpen om de kans op succes te vergroten (en is niet te onderschatten. Stap 3 is essentieel. De onderstaande punten helpen je om een internationale strategie te bepalen:

  • Definieer een korte, middellange en lange termijnstrategie
  • Definieer haalbare en specifieke doelstellingen
  • Creëer een jaarlijks top-down budget
  • Ontwikkel een tactisch projectplan met vastleggingstermijnen

 

4.     Spreek de taal en doorbreek de culturele barrières

Als je het internationale spel écht wilt spelen, zul je je moeten verdiepen in de lokale doelgroep, ook al ga je je richten op een land als geheel. Je kunt als Nederlander niet zonder hulp van iemand die in het land is opgegroeid en de cultuur door en door kent. Reken erop dat een native speaker noodzakelijk is. Een valkuil voor veel ondernemers. Een website laten vertalen is niet genoeg.

 

5.     Ontwikkel een allesomvattende, samenhangende marketingstrategie

De strategie omvat de levering van de producten en diensten, het uitwerken van branding/waarde, de online marketing tools de prijsstelling. Note: wist je dat SEO en  SEA in Duitsland veelbelovend is?

6.      Bouw sterke relaties op met lokale bedrijven

Zoek lokale partners. Een netwerk van distributeurs of aanvullende bedrijven in jouw nieuwe markt geeft jou als Nederlands bedrijf een concurrentievoordeel. Het zal de deur openen voor meer internationale groeimogelijkheden. Vergeet niet om een due diligence onderzoek naar de potentiële partner te doen, voordat je voor een verrassing komt te staan.  een mislukking van de samenwerking kan voorkomen.

 

7.      Blijf consistent met branding, maar pas je aan de doelgroep en de cultuur aan

Natuurlijk is het belangrijk om jouw merk trouw te blijven, besef je goed dat het nodig kan zijn om jouw merkstrategie aan te passen. Verschillende culturele normen en klantbehoeften kunnen ervoor zorgen dat de marketing, verpakking of product moet veranderen. Dat is oké, je bent hier om een bedrijf op te bouwen!

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een internationale strategie? Laat ons geheel vrijblijvend met je meedenken. Neem contact op met onze internationale strategist Casper via casper@yourinternational.nl of bel 085 – 06 06 760

Leave a Reply