Skip to main content

Hoe zet je SEO in op YouTube? In deze podcast spreekt Casper Schunselaar met Michael de Jong, ofwel… Automotive Mike.

Michael kunnen we een YouTube Pro noemen.

Met zijn video’s heeft hij meermaals over de 1.000.000 views behaald. Hoe krijgt hij dat voor elkaar?

Een combinatie van goede content én een aantal trucjes. SEO. Je kunt je video’s namelijk een stuk zichtbaarder maken via het YouTube algoritme. Hierover meer in deze podcast!

C: Hey Michael leuk dat je er bent. Jij runt een YouTube kanaal automotive Mike waar jij de vetste auto’s laat zien, maar ook een beetje lifestyle. Het gaat best wel goed met jou YouTube kanaal inmiddels.

M: Klopt, ik mag niet klagen. Ik ben net over de 30 duizend abonnees heen. Sommige die zeggen nog dat ik een kleine speler ben maar voor de meeste mensen ben ik toch een grote speler, want de meeste mensen waar je mee in aanraking komt zeggen van 30 duizend is nog steeds een hoop. Ik meet mij heel veel met vrienden om me heen die meer abonnees hebben dan dat ik heb. Dan voel ik me best wel een kleine speler.

C: Maar dan is er iets waar je naartoe kunt groeien.

M: Dat is wel iets waar ik naar wil groeien voornamelijk. Je moet toch een uitdaging hebben.

C: Ja mee eens. Hoe ga je dat doen denk je? Die groei? Want je hebt ons net de analytics van YouTube laten zien en welke video’s het beste scoren. Je hebt bijvoorbeeld een video van 2 en een half miljoen views, maar ook video’s die maar 500 keer bekeken worden.

M: Klopt. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop ik video’s maak. Ik maak echt video’s van auto’s zelf. Je bent bijvoorbeeld dus fan van BMW en dan kijk je ook alleen naar de BMW video’s, maar als je een video van een Audi of een Volkswagen voorbij ziet komen dan klik je daar niet op. Je ziet ook weer bij vloggers bijvoorbeeld dat je fan bent van de persoon zelf. Ga je een badkamer uitzoeken of ga je overmorgen naar je oma op bezoek? Dat maakt dan niet uit wat je doet en mensen kijken nog steeds.

C: Dan blijft het interessant omdat je de persoon volgt

M: Ja zeker en het geval bij mij is dat je heel erg fan bent van een bepaald merk en daar naar kijkt. Daarom dat sommige video’s beter bekeken worden dan andere video’s.

C: Dus die gaan viraal of die worden juist totaal niet opgepakt.

M: Voor mij is het echt een stukje hobby dus dan maakt het mij ook minder uit als een video minder goed bekeken word. Ik vind het gewoon leuk om een video op te nemen van een auto die mij interesseert of die ik nog nooit eerder heb gefilmd. Ik maar daar gewoon een video van en dan zie ik wel of het bekeken word of niet.

C: Jij gaat dus niet zozeer op pad met een camera en denkt van dit kunnen mensen is gaaf gaan vinden?
M: Ja je probeert er wel op te focussen. Bijvoorbeeld met auto evenementen zie je heel erg tegen het einde dat mensen lekker vlot weg trekken en bij veel mensen word dat gewoon goed bekeken. Bij mij niet altijd even goed.

C: Waar ligt dat dan aan dat het bij de andere wel goed bekeken worden en bij jou wat minder?
M: Het is voornamelijk de niche waar je in zit. Je zou denken van auto’s zijn normaal en enorm maar hier zie ook niches in. Ik heb vrienden die heel erg gespecialiseerd zijn in JDM, dus de japanse automerken zoals de Toyota Supra, getunede nissan skylines wat bij hun heel erg bekeken word, maar zodra zij een video over een Ferarri of Lamborghini doen word dat weer niet bekeken omdat zij best wel de fanbase hebben in de JDM scene. Je hebt andere weer die in de tuning scene zitten wat heel erg bekeken word. Andere worden weer goed bekenen met de video’s van het wegrijden omdat zij elk evenement een video daarvan maken en die weten gewoon van goh volgende week zondag is supercar Sunday op assen, zij zijn altijd aanwezig daar en er rijden altijd auto’s weg. Sommige mensen kunnen er zelf niet heen en normaal gesproken staat dezelfde avond of de avond erop de video online dus dan kijken ze naar dat kanaal omdat daar de video staat en op die manier pakken ze daar weer de views mee.

C: Nu vraag ik me af. Hoe kan je viral gaan, want je hebt een video dat 2 en een half miljoen keer bekeken is.

M: In dit geval was het omdat het nog een concept model was van een auto die nog uit moest komen van BMW en BMW is best wel door de wereld heen een breed gedragen merk. Veel mensen willen wel in een BMW rijden. Het was dus een concept model van een auto die nog uit moest komen en dan gelijk ook de dikste versie eruit en het geluk wat ik gehad heb is dat ik hem ook heb zien rijden. Het is niet hard geweest maar mensen zien de auto in beweging en verschillende settings in plaats van stilstaand op een beurs. Toch met stukje awareness erbij en groot in de titel dat het de eerste keer op de weg is doet het wel voor veel mensen

C: Dus het gaat puur om de content die je schiet, maar daar achter speelt ook een heleboel bij youtube je hebt mij het een en ander laten zien, maar wat is nu belangrijk voor youtubers? Waar moeten zij op letten?

M: Over het algemeen moet je zorgen dat je een goede titel hebt en je keywords moeten relevant zijn aan de video, maar ook een beetje er om heen spelen. Bijvoorbeeld als je weet dat er trainingen zijn voor de olympische spelen kan je ook een tag voor de olympische spelen ertussen gooien.

C: Ookal komt het niet voor in de video?

M: Dat zie je ook wel dat mensen daar heel erg mee sjoemelen om het zo maar te noemen, maar dat het daardoor wel gewoon bekeken word.

C: Word je dan niet afgerekend na een tijd?

M: Eigenlijk door je fans niet per se, maar door YouTube zelf zou dat kunnen. Bij je fans zie je meer dat je afgerekend word als je van die clickbait titels gebruikt. Je ziet dan dat sommige abonnees gewoon unsubscriben.

C: En dat mensen een dislike achterlaten?

M: Ja en misschien zelfs een negatieve comment wat andere weer gaan liken.

C: Ok dus de titel is belangrijk, de tags die zijn belangrijk. Waar kun je nog meer op letten.

M: Zorg dat je een beetje in een community komt. Ik zit zelf in facebook groepen. Als ik een video gemaakt heb en ik denk dat het relevant is dan probeer ik hem altijd te delen. Ik ga veel naar de Nurburgring in Duitsland, dus ik zit ook in een paar van de facebook groepen van de Nurburgring en als ik denk van ik heb een hele dikke video gemaakt bij de Nurburgring dan kan ik hem daar in de groep gooien en dan zie dat er veel mensen op reageren.

C: En dan zie je ook een spike in het aantal views misschien?
M: Klopt. Wat je ook hebt is mensen die herkennen wie je bent. Als je bijvoorbeeld aan het filmen bent dat mensen dan vragen van ben jij die en die toevallig.

C: Jij rijd zelf een ongelofelijk dikke Mini en daar zie ik ook een stickertje op met Automotive Mike, word je daar dan ook door herkend.

M: Ja zeker. Dat als je ergens komt en mensen dan zeggen van oh ik heb wel is een video van je gezien of op Instagram Mini of een vriend van mij laten zien. Het zijn wel leuke dingen als je dat dan hoort. Ik ben er niet per se echt mee bezig om op te vallen, maar het is wel tof om herkend te worden door mensen aan de hand van je auto en om misschien ook wel een voorbeeld te zijn. Ik heb ook best wat aangepast aan de uitlaat van mijn auto en ik krijg best wel veel vraag van joh wat heb je dan aangepast en waar kan je dat krijgen.

C: Dus je word ook gezien als expert in je werkveld.

M: Ja eigenlijk wel, maar ik noem mijzelf helemaal geen expert en ben ook niet echt technisch. Ik heb net 2 linker handen, maar sommigen zien je wel als expert omdat je weet van goh je hebt een bepaald iets op je auto gezet en waarom heb je dat gedaan.

C: De mensen zijn dus toch wel geïnteresseerd en dan verwijs jij ze waarschijnlijk naar het YouTube kanaal?

M: Klopt. ik laat ze dan altijd ook een beetje een video zien. Van deze auto moet ik dan nog een goede video maken met de uitlaat erop en eventueel een decibel meter erbij om op die manier toch wel wat meer een body te geven aan je video.

C: Is dat ook wat mensen willen zien? Een uitlaat die veel decibel produceert.

M: Ja zeker wel. Toch met de milieu eisen van tegenwoordig. Auto’s worden steeds stiller en naar mijn mening ook steeds saaier dan zie je best wel veel dat mensen naar de aftermarket exhaust uitlaten gaan en toch een wat luidere auto willen hebben of toch een wat diepere klank of mooiere klank. Het is niet allemaal even legaal, dat moet ik er ook even bij zeggen en ik wil ook zeker niet mensen aanraden om alles er onder uit te slopen.

C: Precies je zegt al je hebt en voorbeeldfunctie.

M: Nou goed mijn auto is dan wel helemaal zonder demping en officieel gezien zou hij niet eens door de apk heen komen. Wat je ook hebt is dat je je garantie kan kwijtraken. Bij sommige zijn ze wat coulanter in en bij sommige zijn ze er best wel strikt in.

C: Dus jij bent lid van een autocommunity of YouTube, je bent te vinden op evenementen rondom autos en luxe supercars. Wat heb je als laatste gedaan en hoe heb je daarmee op YouTube gehandeld.

M: Dat ligt eraan natuurlijk in welke context je dat wilt plaatsen. Ik probeer gewoon veel evenementen te gaan door erupa heen, te denken aan een Genève motorshow. Ik ben deze zomer voor het eerst naar goodwood geweest in engeland, the festival of speed. Dat was een hele gave ervairing en ik zou elke autoliefhebber aanraden om er ooit een keer geweest te zijn. Het gaat niet alleen om nieuwe autos want je ziet er ook autos uit 1904, dus dat is echt serieus oud tot aan de nieuwste ferarri en alles er tussen door. Ze hebben elk jaar een thema en dit jaar was het thema Aston martin omdat het zoveel jaar bestaat, dus je ziet steeds parades van Aston Martins voorbij komen en dan de nieuwere modellen maar ook de oude race modellen die bijvoorbeeld met Le Mans hebben meegedaan of een andere 12, 24 uurs race, dus dat is wel heel gaaf om te zien.

C: Daar kom je denk ik ok andere YouTubers tegen.

M: Ja zeker. Ik heb in nederland best wel een vriendengroep opgebouwd met verschillende jongens die hetzelfde doen als dat ik doe, YouTube. Je zou kunnen zeggen vriendengroep? Het zijn je concurrenten. Ja misschien als je aan het filmen bent zijn het je concurrenten en als je ziet dat hun video het beter doet dan jouw video dan baal je soms wel, maar aan de andere kant je komt ze overal tegen en het is hartstikke gezellig met ze. Je gaat ook af en toe op pad naar het buitenland voor een evenement met ze, dus dat je gewoon een weekend of een weekje weg met ze gaat.

C: Gaaf. En dan heb je het onder andere over YouTube en hoe kun je views pakken?

M: Ja, maar daarnaast voornamelijk gewoon de lol erin. Gewoon lekker een beetje lopen geinen en wanneer je moet filmen dan help je elkaar daar ook weer in. Wat je ook ziet is het is niet alleen YouTube, het is ook het Facebook gebeuren, het Instagram gebeuren, twitter eventueel en TikTok is een beetje up and coming. Je moet proberen om op die social media kanalen aanwezig te zijn, maar ook dat je elkaar een shout out geeft. Nu zeg jij bijvoorbeeld van goh ik ben met AutomotiveMike een video aan het maken. Dat repost ik dan weer en de volgende keer maak ik dan weer met iets een shout out naar jou toe, dat zien mensen toch. En nogmaals ik vind mijzelf een kleine speler in de YouTube wereld want er zijn gasten met een miljoen abonnees. Ook in de automotive wereld zijn er gasten die 5-6 honderdduizend abonnees hebben maar die kom ik wel op verschillende evenementen door europa tegen en ze beginnen je wel te herkennen en dan van joh hoe is het ermee. Dit zijn dan jongens uit Italië, Engeland, Oostenrijk en Zwitserland.

C: Jij zegt dus eigenlijk dat de andere YouTubers niet je concurrenten zijn maar dat je ze te vriend moet houden, omdat je er nog wat van kan leren of een win-win situatie uit kan halen?

M: Zeker, ik kan eigenlijk alleen maar aanraden om zo veel mogelijk te proberen in een community te komen. Gewoon een basis community, bij mij is dat dan autos en dan kan je je nog specialiseren. De ene is bijvoorbeeld meer in de JDM scene, de andere meer in de tuning, maar ondertussen is het overkoepelende stuk wel hetzelfde en het maakt dan niet uit als jij fan bent van japanse autos en ik van duitse. Het is wel een beetje strijd maar je hebt wel dezelfde passie, daarmee kan je wel samenwerken of tips uitwisselen.

C: Een beetje van waarom zou je concurreren als je elkaar kunt helpen. Dus dat over de community, hoe presteer jij zelf het beste op youyube en welke middelen zet je in? Heb je bepaalde analytics tools? Heb je tekst die je moet posten?

M: Ik heb een betaalde tool bij youtube en ik merk voor mijzelf dat het een hele fijne tool is om mee samen te werken want het laat zien welke tags je moet gebruiken of wat relevant is voor je video die je wil uploaden van de auto. Met bijvoorbeeld een BMW kan je precies zien wat op dat moment trending is. Bijvoorbeeld de nieuwe BMW M8 is net uit, dus als ik een video maak van een BMW M4 moet ik ook iets van de M* in de tags zetten omdat dat op dit moment trending is.

C: wat ik ook heel vaak zie in YouTube videos zijn die end screens.

M: Dat ik heel belangrijk geworden op youtube en vorheen had je dat niet. Youtube is daar de laatste 2 jaar pas mee bezig en op die manier proberen ze mensen toch langer te laten kijken of om ze langer op youtube te laten blijven. Dat heb jij vast ook met je eigen website dat je kan monitoren hoelang iemand gemiddeld op je website is of op een pagina. Dat probeert youtube natuurlijk ook, dat mensen zo lang mogelijk op youtube blijven. Dat heeft dan weer met zwaarte van de vindbaarheid te maken, maar dit kunnen ze dan ook weer aan adverteerders verkopen van kijk wij hebben dagelijks 100 miljoen mensen op Youtube en gemiddeld zitten ze 6 minuten op youtube en daar kan je natuurlijk best wel een advertentieblok tegenover zetten, van jullie willen daarop adverteren en dat kost jullie dan zoveel.

C: En je hebt endscreens en bepaalde linkjes in je description.

M: Ja, je youtube kaarten zijn dat. Dat is ook weer het zorgen dat je langer op youtube blijft, dat je weer een nieuwe pagina aanklikt. Dus eigenlijk net als een normale website, dat je gewoon doorlinkt naar andere paginas en hoe meer paginas hoe zwaarder je website. Daar is youtube natuurlijk gewoon hetzelfde in. Er word zoveel geupload elke dag. Met de laatste cijfers die ik gezien heb is het dat er wel voor miljoen uur per minuut word geupload.

C: Terwijl het platform zelf nog helemaal niet zo lang bestaat.

M: Sinds 2006 of zo. Het was eerst een platform zoals dumpert van ik gooi een video van 6 seconden online en dat is echt uitgegroeid tot een wereldwijd platform.

C: Er zijn natuurlijk ook gevaren aan het ondernemen op Youtube, want youtube is een bepaald business model. Jij bouwt jou business op een bestaand businessmodel. Er was laatst een casus van een man, die heeft een bedrijf op youtube een video productie bedrijf. Hij heeft een aantal medewerkers, hij heeft een vrouw en een kind waar hij voor moet zorgen. Youtube heeft zijn videos verwijderd zonder enige uitleg. Je moet een regel hebben overtreden, maar dan ben je out of business.

M: Zeker, dat is wel iets wat je vaker hoort of leest. Bij een youtube vriend heb ik dat afgelopen week ook meegemaakt dat z’n Youtube kanaal ineens demonitised werd, dus eigenlijk zijn inkomsten werden uitgeschakeld en vanuit Youtube kreeg hij niet heel veel hulp, dus hij moest eigenlijk maar een beetje uit moest zoeken van hoe en wat en pas na een maand kon hij weer een aanvraag doen om zijn inkomsten weer te krijgen.

C: Is dat gelukt? En is hij erachter gekomen wat hij nou precies fout heeft gedaan?

M: Ja dat is gelukt, maar hij is er niet achter gekomen wat hij precies fout heeft gedaan.en het lastige voor hem was dat hij ook op vakantie was in Japan, dus hij zat in een hele andere tijd zone dan de mensen die zijn antwoord gaven en omdat je op vakantie bent wil je daar ook niet de hele dag mee bezig zijn.

C: Was hij daar ook om een video te schieten?

M: Ja, deels wel. Hij heeft nu ook een Nissan Skyline gekocht en daar heeft hij ook al hele leuke plannen mee en hij is er ook al best wel veel mee naar de Japanse tuning scene dingen toe geweest.

C: Zijn er ook carvloggers of andere car experts waar jij tegen op kijkt?

M: Ja, ik heb er toch wel een paar waar ik veel naar kijk. Carvlogger Nederland is daar wel een goed voorbeeld van. Ik vind het knap hoe hij zich in 2 jaar tijd heeft weten te onderscheiden. Wat ik leuk vind is dat hij op een hele leuke, vrolijke manier presenteert, wel in het Engels en op die manier heeft hij best wel een community om zichzelf heen gecreeerd, waaronder ook een paar bekende internationale vloggers.

C: Het is ook meer dan alleen autos vaak he? Het is ook meer een lifestyle.

M: Ja, klopt ik probeer het altijd wel een beetje te combineren. Het is niet altijd recht toe recht aan met een vliegtuig ergens naartoe, maar je hebt ook wel dat je met de auto of trein moet. Ik film echt de auto zelf en niet altijd de reis erbij. Dit wil ik in de toekomst.

C: Waarom is dat? Waarom die switch?

M: Het is meer een aanvulling. Ik ga ook veel naar evenementen toe en om alleen het evenement en dat is natuurlijk een heel plat beeld en met wat tekst en uitleg erbij kan het voor mensen leuker worden om naar te kijken en het is ook een stukje persoonlijker. Het is misschien ook weer ambitie om door te groeien om toch misschien het voorbeeld te worden voor mensen of een beetje een influencer of dat mensen je herkennen of aanspreken.

C: Welke tips zou jij nog mee kunnen geven aan startende Youtubers?

M: Op het begin moet je het gewoon puur als een hobby zien en youtube kan op elk moment eindig zijn, dus je moet het niet zien als je corebusiness maar als additionele inkomenstroom, maar je moet het gaan doen omdat je het leuk vind om te doen of omdat je met je bedrijf awareness wil gaan creeeren of wat aditionele stromen van mensen die bij jou terecht komen. In het begin zou dat weinig inkomen genereren of misschien helemaal geen inkomen, want die regels bij youtube zijn ook veranderd. Je moet 1000 abonnees hebben, 4000 uur bekeken voor dat je advertenties kan krijgen. Sommige mensen kan dit best wel afschrikken om ermee te beginnen. Als je een Gamer bent dan zit je gewoon thuis en heb je misschien een goeie computer nodig en een headset maar dat is het. Als je een vlogger bent moet je ook dingen ondernemen en kan je dat niet altijd vanuit thuis doen. In het geval wat ik doe met autos moet ik best wel veel naar evenementen toe. Als het alleen in Nederland is dan is het nog te overzien en is het alleen brandstof kosten, maar als je naar het buitenland gaat zit je soms met een vliegticket, je hotel overnachting, je eten en drinken komt daarbij dus het zijn wel bepaalde kosten die je maakt.

C: Haal je die kosten er wel altijd uit?

M: Niet altijd. Ik zie het nog steeds als een hobby en een hobby kost geld, Maar ik heb wel wat inkomsten die ik ervoor terug krijg. In 2019 heb ik nagenoeg quitte gespeeld en ik ben best wel veel op pad geweest naar evenementen door heel europa heen en ik mag eigenlijk niet klagen over hoe 2019 voor mij verlopen is.

C: Nog een laatste tip Michael?

M: Gewoon doen. Maakt niet uit of mensen er slecht over denken, dat had ik op het begin ook. Bij mij is het begonnen als een uit de hand gelopen hobby. Ik ging op schoolreis en zag en mooie auto en maakte daar fotos van en zo kom je uiteindelijk op die community website uit. Op het begin was het van ben jou nou weer met die autos bezig ga is aan je school, maar inmiddels staan mijn ouders er nu wel achter en die vinden het leuk en zijn er ook trots op. Ik heb zelfs in het AD gestaan, omdat ik een auto had gefilmt en mijn vader stuurd dat dan wel door naar allemaal kennissen van hem. Dus de tip is eigenlijk van je moet niet te veel nadenken om wat de omgeving ervan denkt.

Leave a Reply