Een Call to Action in een tekst bestaat vaak maar uit een paar woorden. Toch is de Call-to-Action belangrijker dan de headline.
Een headline is perfect om de aandacht van bezoekers te trekken, maar wanneer de Call-to-Action niet klopt, zal niemand van de lezers (converteren).
Ook hier geldt het KISS Principe: Keep It Stupid Simple.
Welke CTA werkt volgens jou beter?
Probeer nu gratis!
Voeg deze plug-in eenvoudig toe aan WordPress
Juist: Probeer nu gratis. Denk goed na over wat men daadwerkelijk krijgt na het klikken van je Call to Action. Voeg je echt waarde toe? Dan is het het waard om te klikken.
Een call to action in een tekst moet:
- Aantrekkelijk klinken
- Wervend zijn
- Duidelijk maken wat de lezer krijgt wanneer hij of zij klikt.
Fout:
- Nu betalen (niemand wilt graag betalen).
- Log in om een reactie te plaatsen (inloggen = moeitewoord).
Goed:
- Waar wacht je nog op?
- Ik neem er een! (iBood)
- Probeer nu gratis!
Maak de CTA zo eenvoudig mogelijk – zorg ervoor dat jouw lezers een goed gevoel krijgen bij het klikken van de CTA – misschien zijn er nog wel 3 stappen nodig, maar laat dat niet merken. Maak de CTA zo leuk mogelijk.
Zorg per pagina voor één Call to Action
Het doel van een copywriter is om op elke pagina van de customer journey naar de belangrijkste Call to action te schrijven.
Elke pagina heeft één doel en daarmee één conversie. Bedenk per pagina goed welke conversie je wilt. Wil je dat mensen zich inschrijven voor jouw e-maillijst? Dat ze een reactie onder jouw artikel achterlaten? Dat ze direct contact met je opnemen of dat ze een product bestellen?
Een mooi voorbeeld is een productpagina, waar je alles vertelt over de eigenschappen en benefits van het product. Je gebruikt een opsomming, een aantal power woorden, stelt een vraag en beantwoordt ‘m en wie weet maak je zelfs gebruik van alliteratie. Met deze technieken wil je maar één ding. Dat jouw lezers het product kopen.
Dan ben je het met ons eens dat er maar één Call to Action op een productpagina hoort. Zelfs een Facebook of LinkedIn button hoort hier simpelweg niet.
Meerdere CTA’s op productpagina’s en salespages zijn een no-go.
Benadruk de keuzemogelijkheden in een call to action
Benadruk bij het schrijven altijd de vrijheid om te kiezen:
– Het is geheel aan jou
– Het is jouw beslissing
– Je kunt nu of later beslissen
Dit vermindert de weerstand. Met meer vrijheid zullen jouw lezers een sterkere oprechte wens ontwikkelen om jouw Call to Action na een tekst te voltooien.