Op ieder onderdeel van online marketing kun je anno 2021 keihard scoren in Duitsland.
Waarom dat? Vraag je jezelf waarschijnlijk af…
Duitsland is toch één van de leidende economieën ter wereld op het gebied innovatie en technologie? Klopt!
Aan de andere kant… heel simpel gezegd: in Duitsland lopen ze een beetje achter op online gebied. Dat betekent dat de online marketing mogelijkheden voor het oprapen liggen.
In Nederland is het vaak lastig om te scoren op SEO keywords, zijn de prijzen voor PPC advertenties enorm hoog en wordt adverteren op Social Media ook steeds concurrerender.
Online marketing raakt verzadigd. Kijk maar eens naar de talloze webshops, affiliate websites en dropshipping partijen. Duitsland loopt, net als België, flink achter. Dit is vooral te merken aan de zoekresultaten in Google. We lichten de mogelijkheden op SEO en SEA gebied toe.
SEO in Duitsland
In de afgelopen jaren heeft Google een speciale spam-eye gehanteerd in Duitsland. Er was sprake van een grote black-hat SEO beweging. Gelukkig heeft de Google spam-eye wel geholpen. SEO in Duitsland heeft zich ontwikkeld tot een analysegedreven en snel evoluerende markt. Dit is echter nog steeds niet te vergelijken met de omvang en impact van de Nederlandse SEO-markt. Dit is vooral merkbaar in de zoekresultaten in Google.
Het is een stuk makkelijker om hoger te scoren met dezelfde SEO inspanningen. Ook zijn de kosten voor AdWords-advertenties vaak een stuk lager.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande statistiek: de KD (Keyword Difficulty) op het zoekwoord “Online Marketing” in Nederland en Duitsland.
Je ziet het goed, 31/100 tegenover 45/100.
Vergeleken met Nederland is het bijna anderhalf keer zo makkelijk om in Duitsland te scoren op het keyword ‘Online Marketing’.
En dat is nog niet alles. Het zoekvolume op het keyword ‘Online Marketing’ is in Duitsland bijna vier(!) keer zo hoog.
Online Marketing in Duitsland? Wij geven je twee handige tips:
1. Duitse zoekmachines: Google leidt met 94% marktaandeel, ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van Amazon voor het zoeken naar producten. Het zou daarom in de toekomst wel eens de grootste concurrent van Google kunnen zijn. Reclame maken voor jouw producten in Duitsland? Vergeet Amazon niet! Duitsers kopen vrijwel alles via Amazon.
2. Het gebruik van umlauts. Let vooral op umlauts in url’s en hashtags. Hoe ga je hiermee om? Voeg simpelweg een “e” toe achter de letter die een umlaut zou zijn;
ä à ae en ö à Als je ervoor kiest om de umlaut weg te laten en gewoon voor de letter a of o te gaan, zullen je zoekresultaten een stuk lager zijn en er bovendien vreselijk fout uitzien voor een Duitse lezer.