De wereld van contentmarketing en copywriting verandert continu. Wanneer jij aan de slag gaat met jouw teksten, zul je dat snel genoeg merken. Datgene wat een aantal maanden geleden werkte, geeft vandaag geen garantie op succes. Keyword spamming is zo’n voorbeeld. Ook de periode van clickbaits en korte stukken content is verleden tijd. Content met veel waarde en relevantie heeft de toekomst. Ook wel Longform content. Als copywriter zal je jezelf ook hierin moeten onderscheiden. Wat nu weer…? Vraag je je ongetwijfeld af.
Probeer de curiosity gap eens als tekstschrijver of vertaler
De wat?…
De ruimte of kloof tussen wat jouw lezer weet en waar hij of zij nog meer over wil weten, noemen we de curiosity gap. Letterlijk vertaald: de nieuwsgierigheidskloof.
Inmiddels zijn er meerdere toonaangevende websites die gebruik maken van de curiosity gap theorie. Een goed voorbeeld is de website Upworthy, een nieuwswebsite die goed gebruik maakt van de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen. Het resultaat? Een ongelofelijk hoge ‘Click-through-rate’. Het aantal mensen dat op de nieuwsberichten doorklikt, is op deze website enorm.
Hoe doen tekstschrijvers bij Upworthy dat dan?
Eigenlijk heel eenvoudig. Upworthy creëert onweerstaanbare koppen die je doorverwijzen naar content met de werkelijke content van het nieuwsbericht. Volgens de theorie van de curiosity gap verleid je de lezer met een hint van wat er aan zit te komen. Het antwoord op de hint vinden ze dan door te klikken en de rest van de content te lezen. Een groot verschil met clickbait is dat je de lezer daadwerkelijk van waarde voorziet en zelfs beloont met iets onverwachts. En dit is precies wat Upworthy zo goed doet.
Creëer een curiosity gap op deze drie verschillende manieren
- Focus op de kwaliteit van je content
Elke copywriter weet het, de kwaliteit van je content is het belangrijkst. Niet alleen voor jouw lezers, maar ook voor social media en de algoritmen van zoekmachines als Google en Bing. De snelste weg naar gratis en tegelijkertijd veel bereik, is het creëren van kwalitatief steengoede content. Is de content goed? Dan word je door allerlei verschillende platforms beloond met een betere online zichtbaarheid. Besteed dus veel aandacht aan de content en houd je minder bezig met het bedenken van kopteksten die lezers laten doorklikken naar matige content. Don’t be a clickbait!
- Besteed voldoende tijd aan het creëren van een nieuwsgierig makende titel
Daar is ‘ie weer – de headline. Wanneer de titel van jouw tekst niet aantrekkelijk en interessant genoeg is, loop je potentiële klanten mis. De koptekst zal de lezer niet alleen nieuwsgierig moeten maken, maar het zal vooral een gevoel moeten creëren dat de lezer jouw tekst niet mag missen.
Geef niet alles weg in de title van jouw commerciële tekst
Denk aan de theorie van de curiosity gap bij het ontwikkelen van je titel. Geef niet al te veel weg en zorg ervoor dat de titel aantrekkelijk genoeg is om door te klikken. Wees niet al te specifiek en gebruik een hint die de nieuwsgierigheid van de lezer aanwakkert. Je zal de juiste balans moeten vinden tussen het weggeven van informatie en het geven van een nieuwsgierig makende hint.
Wist je dat “…” als curiosity gap ook prima werkt?