Het tegenovergestelde van het lijstje power woorden voor tekstschrijvers – zwakke woorden die je beter kunt ontwijken in jouw copy. Zwakke en overbodige woorden doen afbreuk aan de boodschap van jouw tekst.
Volgens mij – Als het goed is – Denk ik – Eigenlijk – Zal ik maar zeggen – Bij wijze van spreken –
We willen – We gaan proberen om – We gaan kijken of – We gaan ons best doen om – Ik zou wel graag – Misschien is het leuk om
Kom altijd zelfverzekerd over. Je begint een pitch toch ook niet als volgt?:
“Ik denk dat jullie het niks vinden, maar mij leek het heel leuk om…”
En je stapt toch ook niet op de volgende manier op jouw droomvrouw af?:
“Als je het niks vindt, moet je het vooral zeggen, maar het lijkt mij heel leuk om eens ergens iets te gaan drinken…”
Zo zijn er sterke woorden en zwakke woorden in commerciële teksten
Op die manier kun je er inderdaad vanuit gaan dat er niets gaat gebeuren. Ze is bij de eerste zin al afgehaakt.
Jouw lezers zullen ook binnen no-time afhaken wanneer je te vaak zwakke woorden gebruikt. Het is niet alleen enorm saai, ook zit er niemand te wachten op teksten waarvan de schrijver zichzelf steeds indekt. Al helemaal niet bij wervende of commerciële teksten.
De Gouden Regel: K.I.S.S. Keep It Stupid Simple.
- “Ik denk dat jullie het niks vinden, maar mij leek het heel leuk om…”
- “Als je het niks vindt, moet je het vooral zeggen, maar het lijkt mij heel leuk om eens ergens iets te gaan drinken…”
- “Zullen we…
- “Zullen we…
Yep, zo simpel is het.
Moeitewoorden bij tekstschrijven
Nog een aantal woorden die je het liefst zoveel mogelijk wilt vermijden zijn zogenaamde ‘moeite-woorden’. Woorden die jouw lezer het idee geven dat ze ergens moeite voor moeten doen.
‘Bestel jouw nieuwe outfit hier!’ of ‘Door naar het bestelproces’
Bestellen en vooral bestelproces zijn moeite-woorden. Jouw potentiële klant wilt zijn nieuwe outfit kopen, maar er niet teveel moeite voor hoeven doen. Een “bestelproces” kan hem afschrikken.
Beter is: ‘Bekijk jouw nieuwe outfit hier!’, of ‘Jouw nieuwe outfit morgen in huis!’
Nog zo’n voorbeeld: ‘Log in om een reactie te plaatsen’
Inloggen = moeite doen.
Beter is: ‘Laat ons in een reactie weten wat jij ervan vindt’ of ‘wat vind jij ervan?’
Zorg ervoor dat je moeite-woorden vermijdt in Call-to-Action buttons.
De site www.ibood.com/nl doet dit fantastisch met de CTA: Ik neem er een!
De lijst met Power Woorden raden we je aan om te gebruiken in jouw teksten, de lijst met zwakke, en moeite woorden raden we je af:
Heel – heel erg – leuk – fijn – prettig – goed – dingen – enzovoorts – zoiets – eigenlijk.