Sales page schrijven
In tegenstelling tot SEO pages zijn sales pages zijn niet geschreven om vindbaar te zijn, salespages worden meestal verspreid via social media, e-mails of advertenties.
In het boek ‘Starten met Copywriten‘ blog zul je bijvoorbeeld geen enkele SEO tekst vinden, althans, niet direct om het boek vindbaar te maken. Je hebt het boek al gekocht of gedownload, dus de focus ligt volledig op leesbaarheid, het tekstdoel is: informeren en enthousiasmeren.
Sales pages hebben hetzelfde doel: informeren, enthousiasmeren en uiteindelijk converteren.
Tijdens het lezen van de sales page moet jouw lezer: ‘Ja’ knikken en bij zichzelf denken: dit klopt, inderdaad, juist… en daarom is het belangrijk dat je start met het paginadoel en van daaruit terugwerkt. Nogmaals: elke sales pagina heeft één doel. Niet één primair doel met drie ondersteunende doelen en een paar bonus calls to actions. Eén doel en één conversie.
Mensen zich in laten schrijven voor jouw nieuwsbrief? Een consult boeken? Een e-book downloaden? Een video bekijken? Een vraag stellen? Delen op Social Media? Een vriend uitnodigen? Een proefversie starten? Direct kopen? Bepaal wat jouw doel is.
Landingspagina’s met één doel minimaliseren de keuzeparadox (de theorie dat het hebben van meerdere opties het moeilijker maakt om een beslissing te nemen).
Een sales pagina bevat altijd:
– Een boeiende, relevante H1 titel
– Een ondersteunende tagline
– USP’s (eigenschappen én benefits)
– Social proof in de vorm van logo’s, reviews of een voorbeeld
– Een afbeelding of video die de emotionele/onbewuste bezoekers aanspreekt.
– Een duidelijke en contrasterende Call to Action.
Maak bij Sales pages altijd gebruik van het AIDA model.
A: Trek de aandacht door snel, direct en relevant te zijn.
I: Wek interesse bij de lezer. Op dit moment verwacht de lezer waardevolle informatie.
D: Onthoud: er zijn drie populaire manieren om op een relatief eenvoudige manier behoefte op te wekken bij de doelgroep:
- De voordelen van de eigenschappen.
- Testimonials om extra geloofwaardig over te komen.
- Het schaarsteprincipe.
A: Wees op dit moment zo specifiek en duidelijk mogelijk. Wat verwacht je momenteel van de lezer en (nogmaals) wat heb je ze nu écht te bieden?
Double check:
Vragen en antwoorden.
Er is geen betere manier om jouw lezers te betrekken dan het stellen van een vraag.
Stel vragen en geef antwoorden in jouw sales pages om een herkenbare situatie te schetsen en men betrokken te houden.
- Zijn jouw maandelijkse hypotheeklasten ook zo hoog? Lees hier hoe je kunt besparen.
- Pijn in je onderrug? Dit kun je er tegen doen
Power woorden zijn belangrijker dan ooit in converterende sales pages.
Verbeteren – Vertrouwen – Direct – Ontdekken – Winst – Leren – Weten – Begrijpen – Best – Speciaal – Meer – Bonus – Exclusief – Extra – Garantie – Nieuw – Bewezen – Veilig – Geld – Nu – Vandaag – Resultaat – Makkelijk – Eerst(e) – Compleet – Creëer – Zeldzaam – Easy – Simpel – Vers – Ja – Persoonlijk – Korting
De kracht van Herhaling
Herhaling is een van de meest eenvoudige manieren van overtuigen. Voor een boodschap die blijft hangen, selecteer je een klein aantal uitingen en richt je je volledig op het zo frequent mogelijk herhalen van deze uitingen. Zo vermijd je het risico dat je te vaak en te veel verschillende boodschappen uitdraagt, met als risico dat jouw doelgroep kwijtraakt waar jij voor staat. Frequentie bevordert de familiariteit, familiariteit op zijn beurt creëert vertrouwen.