Skip to main content

‘One little finger: tap, tap, tap. Point your finger up, point your finger down, put it on your head…heaeaead!’ Dit kinderliedje wordt gebruikt om Nederlandse kinderen in groep 1 vast in aanraking te brengen met de Engelse taal.

Engels is sinds 1986 een verplicht vak in groep 7 en 8. Sinds 2000 beginnen steeds meer basisscholen er al in groep 1 mee. Van de 6.267 basisscholen gaven er in 2017 zeker 1.150 vanaf groep 1 al Engelse les. Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs houdt bij hoeveel scholen een kwaliteitskeurmerk hebben voor hun manier van lesgeven. Omdat het krijgen van zo’n keurmerk geld kost, zijn er uiteraard ook scholen die Engels geven zonder officiële registratie. De ene school geeft een uur in de week, bij andere scholen wordt tot maximaal 15 procent van de lessen in het Engels gegeven.

De vraag is of het wel zin heeft om kinderen vanaf 4 jaar Engels te leren; en is er misschien iets zoals een ideale leeftijd waarop kinderen er het meest prikkelbaar zijn voor het aanleren van nieuwe talen?

Het laatste onderzoek naar het effect van Engelse les bij basisschoolleerlingen is van onderwijsdeskundige Claire Goriot. Zij promoveerde op 22 februari aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Claire Goriot onderzocht een aantal scholen die minimaal acht jaar ­Engelse les gaven, met of zonder keurmerk. Ze testte leerlingen uit de groepen 1, 2, 3, 5 en 8 die 1 a 2 uur Engelse les per week kregen. Haar viel op dat kinderen inderdaad een goede woordenschat opbouwen. Kinderen uit groep 2 en 3 die Engelse les hebben gehad voorlopen op leeftijdgenoten die geen Engelse les hebben gehad; maar in groep 5 is die voorsprong niet meer te zien en doen ze het net zo goed als de kinderen die geen les hebben gehad. In groep 8 is er de ene keer wel en de andere keer geen resultaat van vroeg beginnen. ‘Het lijkt er wel op dat méér lesuren leiden tot betere resultaten’, aldus Goriot. Een voorspelling over de ideale leeftijd om zo snel en zo goed mogelijk Engels te leren, durft ze niet te maken.

Het Expertisecentrum Moderne Vreemde Talen van de Universiteit Leiden publiceerde in 2012 een overzicht van resultaten van onderzoeken naar Engelse les aan jonge kinderen. Daar kwam uit dat jonge kinderen minder snel leren dan oudere kinderen. Het gevolg daarvan is dat veel kinderen al in de eerste klas van de middelbare school hun voorsprong verspelen op kinderen die korter Engels hebben ­gehad.

Hoe heb jij Engels geleerd? Laat het ons weten in de comments, wij zijn benieuwd!

Leave a Reply