Skip to main content

De meesten van jullie hebben waarschijnlijk wel eens van SEO gehoord in verband met digitale marketing, online winkels, of het Internet in het algemeen. Je zou er echter van schrikken hoe weinig mensen echt snappen wat die drie letters betekenen – ze onthouden ze alleen maar.

Als dit voor jou geldt, hebben we iets voor je, en als je nog nooit van dit woord gehoord hebt, heb je geluk. Alles wat je moet weten om een succesvol SEO (zoekmachine optimalisatie) plan in de praktijk te brengen komt in dit artikel aan bod. We zullen het over de volgende dingen hebben:

  • Wat SEO is en waarom het tegenwoordig van cruciaal belang is.
  • De grondbeginselen van een SEO aanpak (trefwoorden, metadata en link building, technische componenten).
  • Acht precieze strategieën op basis van 2023 SEO trends die je kunnen helpen bereiken.

De betekenis van SEO in 2023

Het gebruik van Internet is in de moderne wereld op een hoogtepunt. Tegen COVID-19 geven we meer geld online uit, kijken we meer films en tv-programma’s via streamingdiensten, en nemen we deel aan meer Zoom-vergaderingen dan we kunnen bijwonen. In 2021 en 2022 was SEO voor veel firma’s van cruciaal belang, en in 2023 verwachten we dat het net zo belangrijk zal zijn. Hoe maak je een SEO strategie die actueel is als het nieuwe jaar begint? Laten we daarom beginnen met de grondbeginselen.

De grondbeginselen van een succesvolle SEO campagne.

Om je webverkeer en je positie op de SERP’s te verhogen, houdt SEO in wezen in dat je bepaalde technologische ontwikkelingen en concepten van hoogwaardige inhoud in de praktijk brengt (Search Engine Results Pages).

Een belangrijke factor is kwantiteit. Schaalvergroting, wat precies is wat het klinkt, is een geweldige techniek om in de loop van de tijd hoger te scoren door meer inhoud te maken, meer links te gebruiken, en een grotere verscheidenheid aan trefwoorden te gebruiken.

Dit zijn een handvol van de zaken die we erbij betrokken hebben. Laten we de essentiële hulpmiddelen schetsen die je nodig hebt om je 2023 SEO strategie te ontwikkelen, voor we te ver op de zaken vooruit lopen.

Het gebruik van SEO keywords blijft essentieel – onderschat dit niet

De waardering van je website wordt sterk beïnvloed door trefwoorden, dat zijn zinnen waarop vaak gezocht wordt in zoekmachines als Google, Bing, enz. Als je strategisch de juiste hoeveelheid trefwoorden invoegt, zullen je pagina’s geleidelijk stijgen in de resultaten van de zoekmachines.

In de loop der jaren heeft de trefwoordenbenadering een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger ging het erom zoveel mogelijk trefwoorden in te pakken als je kon, maar toen de inhoud spammy begon te worden, begonnen websites last te krijgen van Google’s algoritmes. Je moet nu onderzoek doen, een grotere verscheidenheid aan trefwoorden gebruiken, en ze organisch verwerken. Google wordt met de dag intelligenter en eist meer van je tijd.

Metadata blijft belangrijk

Als aanvulling op het grondwerk dat door het zoekwoordenonderzoek is gelegd, is metadata niet alleen even cruciaal, maar kan, gezien het feit dat het een van de eerste dingen is die zowel Google als toekomstige bezoekers zien, ook de meest directe benadering zijn om mensen naar je website te krijgen. Om gegevens te verzamelen die overeenkomen met zoekopdrachten, maakt Google gebruik van zogenaamde “crawlers” (visualiseer kleine robotspinnen). Het resultaat is dat de meest relevante resultaten bovenaan de lijst getoond worden.

Na het indexeren van de URL worden dan tijdens het crawlen van webpagina’s de metadata onderzocht. Dit omvat alt-tags voor dingen als foto’s, maar ook meta-titels en meta-beschrijvingen, of de paginatitel en de korte voorbeeldregel die je krijgt als je een Google zoekopdracht doet (bijna als een tweede naam, voor het geval Google moeite heeft met het lezen van de eerste). Metagegevens kunnen vergeleken worden met je etalage.

Ontwikkelingen in Linkbuilding

Het krijgen van backlinks is een belangrijk onderdeel van de effectiviteit van SEO. Dit gebeurt wanneer een blogpost of artikel op een andere website een link naar je website heeft. Door dit te doen verhoog je meteen de kans dat mensen op je website zullen klikken als die op andere gerenommeerde websites verschijnt, wat je domein autoriteit verhoogt.

Door interessante inhoud te maken, kun je organische links krijgen: Het is waarschijnlijker dat andere bedrijven in je vakgebied naar je website zullen linken naarmate je werk beter is en het beter aansluit bij iemands zoekintentie. Hoewel je andere websites gewoon kunt benaderen om links te ruilen op een quid pro quo manier, zijn er tal van meer activiteiten die kunnen helpen dit proces te versnellen, dat bekend staat als link building:

Gastbloggen is nog steeds een goede methode voor SEO

  • Reageer op vragen op forums zoals Quora.
  • Produceer materiaal dat mensen willen delen, zoals video’s en infographics.
  • Maak gebruik van relaties in het vak en post op sociale netwerken (bv. LinkedIn).

Verfijnde SEO technieken

Daarnaast zijn er nog een aantal technische problemen aan de achterkant van je website die, als ze opgelost worden, je SEO resultaten aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Elke bezoeker zal het een uitdaging vinden om belangrijke acties op je website te ondernemen als de UX niet intuïtief en gemakkelijk te gebruiken is. Mobiele telefoons zijn goed voor meer dan de helft van al het webverkeer. Daarom zijn de technologische componenten alles als het gaat om onderwerpen als UX.

Al deze technische SEO technieken kunnen heel cruciaal zijn als het gaat om het bereiken van betere rangen, of het nu gaat om het versnellen van de site, het elimineren van “giftige” backlinks (links naar websites die als irrelevant of onbetrouwbaar beschouwd worden), of het genereren van een duidelijke XML sitemap met een schone URL structuur. Niets mag SEO in de weg staan; met andere woorden, je website moet op een natuurlijke manier ontdekt worden.

Waarom zijn organisch zoeken en SEO zo cruciaal?

Organische zoektechnieken ondersteund door SEO zijn ongeëvenaard als je waarde hecht aan duurzaamheid en kostenefficiëntie in je digitale marketing. Behalve dat ze minder duur zijn dan gesponsorde reclame, heeft SEO ook een substantiëler effect. SEO tools gebruiken organische gegevens om lijsten van trefwoorden te ontwikkelen die je steeds meer ideeën voor inhoud opleveren naarmate je dieper gaat, terwijl PPC campagnes vernieuwd moeten worden en de biedprijzen veranderen.

Het is waar dat SEO in het begin een vervelende taak kan lijken. Maar je kunt al binnen een paar maanden een merkbare verbetering van je totale verkeer en rangschikking zien. Je kunt je richten op nog grotere en betere zoekwoorden, zolang je er maar mee doorgaat, want hoe langer je dat doet, hoe meer autoriteit en backlinks je krijgt.

Dit is een fantastische aanpak voor het MKB om vroeg resultaten te krijgen en een basis voor momentum te leggen, zelfs als je aan het andere eind van het spectrum begint met long-tail zoekwoorden en meer specifieke versies. Meer dan een derde van alle Google zoekopdrachten bevat vier of meer woorden (d.w.z. long-tail zoekwoorden). Niet alleen zijn deze zoekzinnen minder

Ondanks dat ze moeilijker te positioneren zijn door concurrentie, kan organisch verkeer ook behoorlijk overvloedig zijn.

Leave a Reply