Skip to main content

5 veelgemaakte fouten van bedrijven bij internationale expansie.

De meeste startende of middelgrote bedrijven hebben uiteindelijk het idee om met hun bedrijf naar het buitenland te gaan, dit is een gebruikelijke strategie voor de toekomstige ontwikkeling van elk bedrijf. Ondernemers kunnen echter verschillende veelgemaakte fouten maken als ze deze stap zetten. Fouten komen meestal vaker voor als bedrijven buiten het vertrouwde terrein treden en besluiten hun goederen en diensten wereldwijd op de markt te brengen. Deze fouten kunnen vermeden worden als ze goed voorbereid zijn.

Hier zijn enkele veelgemaakte fouten die bedrijven moeten vermijden bij wereldwijde expansie.

1. Niet goed onderzoek doen.
Elk land is anders en heeft andere culturen, wetgeving en regels, zodat wat je gewoonlijk verwacht als je plaatselijk zaken doet, in een ander land hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde zal zijn. Behalve algemeen marktonderzoek negeren veel bedrijven en ondernemers het onderzoeken van plaatselijke marketingkanalen, consumentengedrag, of productvoorkeuren. Bedrijven die zich niet voorbereiden zullen het moeilijker hebben om naar andere markten over te stappen.
Het is van cruciaal belang grondig onderzoek te doen naar potentiële markten om er zeker van te zijn dat er vraag zal zijn naar je produkt/diensten, dat de concurrentie redelijk is, en dat de winst die je kunt verwachten de moeite waard is.

2. Uitbreiding om de verkeerde redenen.
Sommige bedrijfseigenaars nemen het initiatief om naar het buitenland te gaan door te proberen de kantjes eraf te lopen om snel geld te verdienen, maar een wereldwijde expansie is een investering op lange termijn en geen “get-rich-quick” plan. Het gevolg is dat dit meestal tot een mislukking van het bedrijf leidt. Dit kan ook tot een slechte reputatie leiden en de primaire bedrijfsvoering aantasten. Ondernemingen die snel geld willen verdienen moeten niet uitbreiden, het is belangrijk geduldig te zijn en te wachten op geleidelijke groei, zodat je goed voorbereid bent.

3. Falen in het inwinnen van deskundig advies.
Hoewel sommige ondernemers de vaardigheden bezitten om zelf marktonderzoek te doen en het omschakelingsproces af te handelen, kunnen niet veel bedrijfseigenaars dit alleen. Daarom is het meestal belangrijk om advies in te winnen als je overweegt uit te breiden naar een gebied waarmee je niet vertrouwd bent. Hoewel deskundig advies misschien niet goedkoop is, komt het je bedrijf ten goede door je buitenlandse bedrijfsvorming te beoordelen, alle juridische en fiscale zaken te regelen, enz.

4. Micromanagement op lange afstand.
Het is altijd belangrijk om op de hoogte te blijven van je bedrijfsactiviteiten, ook als je niet in dat specifieke land bent. Het is soms moeilijk om je bedrijfsbeslissingen op lange afstand te beheren, maar de beste manier om dit te omzeilen is een beslisser voor de globale vestiging aan te stellen. De leidinggevende kan permanent of op consultant basis worden ingehuurd, plaatselijk of uit het buitenland gehaald.

5. De verkeerde mensen aannemen.

Managers komen soms in de verleiding lagere salarissen te betalen voor onervaren personeel. Maar het juiste personeel hebben is op lange termijn een van de waardevolste bezittingen van je bedrijf, in alle geledingen van je bedrijf. Neem de tijd en wees bereid de financiële investering te doen om de juiste mensen voor de job te krijgen. Plaatselijke vakmensen zullen een beter idee hebben van wat klanten willen en zijn in een betere positie om naar hun behoeften te luisteren en ze te begrijpen.

3 tips om fouten te vermijden bij wereldwijde expansie.
Juiste planning en voorbereiding
Pas je marketingstrategieën en producten aan om de plaatselijke klanten aan te spreken.
Probeer niet te beknibbelen als je wereldwijd gaat.

Wil je meer advies over waar je op moet letten als je wereldwijd gaat, neem dan contact met ons op via onze website voor meer informatie.

Leave a Reply