YouTube SEO is een proces van het optimaliseren van je YouTube video’s en kanaal om de rankings via YouTube te verhogen. Zoekmachines, zoals Google, Bing en YouTube, hebben een ingewikkeld algoritme dat bepaalt hoe je video’s zullen verschijnen in de YouTube-rankings. Optimaliseren voor YouTube kan helpen bij het verhogen van belangrijke statistieken zoals het aantal volgers, merkbekendheid, websitebezoeken en inkomsten.
YouTube SEO is vergelijkbaar met het SEO dat we kennen van Google
Het gaat om het optimaliseren van de pagina, afspeellijsten, metadata, beschrijving en video’s van je kanaal. Je kunt je video’s optimaliseren voor de zoekmachine van YouTube, maar ook voor andere zoekmachines. Gebruikers kunnen jouw video’s vinden via Google, Bing, enz.
YouTube-optimalisatie richt zich op het aantal kijkers dat jouw video heeft bereikt en hoe goed de video wordt gerangschikt in een specifieke categorie.
Hoe werkt Youtube SEO?
Een belangrijk onderdeel van YouTube SEO is het benutten van de kracht van de tekst en keywords in je YouTube video’s in de vorm van transcripties, ondertitels en bijschriften. Hier is het belangrijk om je te concentreren op het gebruik van relevante zoekwoorden op je pagina’s, die je zullen helpen om zowel de vindbaarheid als je views te verhogen.
YouTube SEO tips:
- Optimaliseer video beschrijvingen en meta beschrijvingen
- Voeg YouTube ondertiteling toe aan video’s met een SRT-bestand
- Voeg kaarten toe om andere relevante video’s te promoten
- Gebruik goed onderzochte zoekwoorden op een natuurlijke manier
- Kies de meest relevante categorie voor je video
Neem zoekwoorden op om hoger in YouTube te ranken
Onderzoek keywords en implementeer ze in de volgende aspecten van je YouTube kanaal:
- Titel
- Miniaturen
- Beschrijving
- Transcripties
- Vertalingen
- Tags
- Links
- Call to Action
Begin met het verhogen van je video rankings op YouTube met al deze tips!
De statistieken die worden gebruikt om de ranking op YouTube te berekenen zijn onder andere het totale en huidige aantal views, de groeisnelheid van het aantal views, waar de views vandaan komen en hoe oud de video is. YouTube selecteert video’s die het meest relevant zijn voor de kijkers en het meest een weerspiegeling zijn van het brede publiek op het platform.
Het belangrijkste element van het optimaliseren van video-inhoud is zoekwoordonderzoek, -analyse en -implementatie.