In 2022 hebben enkele nieuwe marketingtrends het digitale landschap overgenomen: van de aanhoudende relevantie van sociale media tot de opkomst van videomarketing. In 2023 zullen veel van deze trends zich naar verwachting doorzetten en zullen er naar verwachting nog een paar trends volgen die naar verwachting meer terrein zullen winnen.
Marketeers voorspellen bijvoorbeeld dat in 2023 meer consumenten de voorkeur zullen geven aan voice search. Denk aan zoeken via Siri van Apple of Alexa van Amazon. Dit maakt audio content net zo belangrijk als geschreven content.
En met meer mensen die inloggen op het internet dan televisiekijken, is er geen betere tijd voor bedrijven om zich voor te bereiden op social media reclame en influencer marketing, dan alleen de traditionele TV.
Wat betekent dit dan voor jou als vertaler of copywriter?
Je zult jouw vaardigheden moeten opfrissen, vooruit denkend op de digitale marketingtrends van 2023. Het bijschaven van de volgende tekstschrijf vaardigheden kan iedereen helpen zich voor te bereiden op het marketinglandschap van 2023. Ook als je content marketeer, vertaler Duits, of SEO blog tekstschrijver bent.
Schrijfvaardigheid voor sociale media
De laatste jaren hebben steeds meer bedrijven TikTok accounts en Instagram accounts aangemaakt. Het lijkt erop dat social media als marketingplatform in 2023 alleen maar meer vaart zal krijgen. Voor copywriters en vertalers is het dus een pluspunt om pakkende maar informatieve social media berichten te kunnen schrijven en deze te koppelen aan alle mogelijke platforms.
Video script schrijven competenties
Ook videomarketing zal naar verwachting in 2023 in populariteit stijgen. Het platform TikTok groeit enorm snel in gebruikers. De uitdaging is echter om de kijkers aan de haak te slaan voordat ze de videopresentatie of advertentie zelfs maar overslaan. Naast het creëren van uitstekende visuals moet het schrijven net zo overtuigend zijn. De kansen zullen voor elke copywriter die over de mogelijkheid beschikt om een videoscript te schrijven, groot uitpakken naast het schrijven van alleen SEO teksten. Scherpe copywriting is van vitaal belang, niet alleen om het publiek rechtop te laten zitten en de video te laten zien, maar ook om te luisteren en te relateren aan de presentatie.
Voice Search vertalen en voice search SEO
Voice Search biedt veel meer gemak dan getypt zoeken, inclusief handsfree zoeken, directe resultaten en relevantie. Voorbij zijn de dagen van onbegrijpelijke antwoorden op zelfs de meest eenvoudige vragen. De populariteit van voice search betekent voor copywriters dat zij zich moeten houden aan bepaalde parameters voor het gebruik van context en sleutelwoorden. Met spraakgestuurde apps en apparaten worden zoekopdrachten niet langer getypt, maar geuit als onderdeel van het gesprek. Dit vereist het gebruik van long tail trefwoorden of trefwoorden met meer dan eenvoudige trefwoorden.
AI-script schrijven
Slimme luidsprekers en chatbots behoren tot de trends die een groot deel van 2023 of later zullen domineren. Slimme luidsprekers, dat zijn stemgestuurde assistenten die op elke vraag reageren, zijn vaak geïntegreerd met AI (een kunstmatig intelligentiesysteem). Chatbots daarentegen worden steeds vaker gebruikt in zakelijke websites om menselijke klantenvertegenwoordigers te vervangen.
Door het gebruik van AI, zullen deze programma’s behoefte hebben aan mensgerichte reacties en een boeiend script. Dit is waar effectief copywriting en AI scriptwriting een rol kunnen spelen. Een aantal van de cruciale vaardigheden die u kunt overnemen zijn conversatie schrijven, klantenonderzoek, en zelfs het toevoegen van pittige humor aan AI taal.
Verhalen vertellen als content marketeer of vertaler is nog steeds effectief in 2023
Hoewel dit vaardigheden zijn waar copywriters en vertalers in 2023 mee aan de slag kunnen, is de vraag naar relevante inhoud en een authentieke stem nog steeds even groot als altijd.
Consumenten zullen hun vertrouwen, en ook hun geld, meer willen stoppen in betrouwbare SEO content dan in traditionele advertenties. Dit verklaart waarom influencers bijna overal aanwezig zijn: mensen luisteren meer naar diegenen die het product hebben gebruikt of zelf van de dienst gebruik hebben gemaakt. Uiteindelijk kun jij als vertaler of copywriter in 2023 relevante verhalen vertellen, de inhoud in verband brengen met bedrijven en consumenten maar ook een authentieke stem laten horen waar mensen naar willen luisteren.