Ik vroeg ons copywriting team gisteren wat volgens hen het hoofddoel van marketing is. Het merendeel gaf hetzelfde antwoord: alles wat een bedrijf doet om de verkoop van een product of dienst te bevorderen. Copywriting als belangrijk onderdeel van marketing is dan ook één van de meest efficiënte mogelijkheden om een product of dienst aan de man te brengen. In onze teksten maken wij gebruik van opsommingen, cijfers en getallen, het schaarste principe maar vooral ook de psychologie achter wederkerigheid om potentiële klanten positief te beïnvloeden.
The first universal principle of influence is reciprocity
Copywriters maken dan ook al te graag gebruik van het principe van wederkerigheid.
En dat is niet zonder een reden: als mensen iets van een ander ontvangen, voelen zij zich verplicht om iets terug te doen, of terug te geven. In de vorm van een geldbedrag, maar ook in de vorm van een uitnodiging.
Als iemand jou uitnodigt op een verjaardag, voel je jezelf al gauw verplicht om diegene ook uit te nodigen op jouw verjaardag. Of wanneer een collega jou een plezier doet, dan voel je jezelf ook eerder geneigd om dezelfde collega op een later moment uit de brand te helpen.
Fooi en wederkerigheid. Het wederkerigheidsprincipe speelt zelfs wanneer je uit eten gaat. De bediening geeft gasten bij het overhandigen van de rekening altijd iets kleins. Een likeurtje, een gelukskoekje of nog simpeler: een pepermuntje. Uit onderzoek blijkt dat dit een positief effect heeft op de hoeveelheid fooi die een klant geeft.
Het succes van wederkerigheid in teksten en vertalingen
De sleutel tot succes is dus niet alleen gebruik te maken van wederkerigheid. Het gaat vooral de manier waarop je het principe van wederkerigheid implementeert. De focus zou niet per se moeten liggen op zomaar iets weggeven, omdat je hier iets voor terug verwacht. Het gaat erom dat je iets geeft wat gepersonaliseerd en onverwacht is.
Wellicht is dit één van de beste marketingtechnieken, die je kan inzetten om een product of dienst te verkopen. Het is niet alleen eenvoudig om te doen, maar je kan het ook vooral gebruiken om de aandacht te trekken van elk persoon die je wilt bereiken. Je geeft ze bovendien ook nog eens het gevoel dat zij iets voor je terug willen doen. Dit geeft in ieder geval de garantie dat de lezer oplet als je ze vraagt om een actie te ondernemen.
Wederkerigheid in combinatie met copywriting
Een blog die zowel relevant is als veel waarde biedt, is een goede poging om wederkerigheid bij jouw lezer te creëren. Door een geweldig stuk content te schrijven, help je mensen verder en dat leidt er weer toe dat ze je leuk vinden, op je kennis vertrouwen en ze bereid zijn om iets voor je te doen als je erom vraagt. Dat gevoel om iets terug te doen, komt vaak op het moment dat het tijd is om een koopbeslissing te nemen.