Online zijn er talloze definities van copywriting te vinden, waaronder:
- Copywriting is de kunst en wetenschap van het strategisch afleveren van woorden (geschreven of gesproken) die ervoor zorgen dat mensen een bepaalde vorm van actie ondernemen.
- Copywriting is het optimale gebruik van taal om mensen te bereiken en om te promoten of te overtuigen.
- Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten voor wervende doeleinden.
Wat is copywriting? Het schrijven van overtuigende teksten met conversie als doel. Zowel online als offline.
Wat conversie is voor jou? Dat mag je zelf bepalen! Het hoeft namelijk niet perse zo te zijn dat jij mensen wilt overtuigen of artikelen wilt promoten.
Misschien wil je informeren of inspireren als tekstschrijver?
Zelfs in dit korte stukje tekst hierboven passen we drie onmisbare aspecten van copywriting toe:
- Een opsomming.Het effect van opsommingen lees je in ons artikel over de Copywriting Techniek Opsommingen
- We beantwoorden de vraag‘Wat is copywriting?’. Waarom vragen (en de antwoorden!) onmisbaar zijn, lees je in ons artikel over de Vragen en Antwoorden in Copywriting.
- Het getal ‘3’. Getallen (vooral oneven getallen) zijn belangrijk in copywriting. We vertellen je meer over getallen in copywriting in ons artikel over de Cijfers en Nummers in Copywriting.
Nederland telt meer dan 1.000 copywriters. De ene copywriter schrijft pakkende blogartikelen, waar de andere copywriter gespecialiseerd is in webshop teksten.
Wat is een copywriter?
Is iedereen die teksten schrijft, een copywriter? Nee. Niet iedere tekstschrijver is een copywriter.
Een copywriter is een schrijver die commerciële teksten schrijft, SEO teksten, teksten voor nieuwsbrieven, websiteteksten of promotieteksten voor een bepaald product of dienst.
Een tekstschrijver zet zijn teksten in voor algemenere teksten, over het algemeen zijn dit teksten met een informatief karakter. Een copywriter doet iets anders dan een tekstschrijver. In tegenstelling tot de freelance tekstschrijver is de copywriter gespecialiseerd in het schrijven van wervende teksten.
Meestal wordt een freelance copywriter ingeschakeld door een bedrijf dat:
- Hoger in Google wilt scoren middels SEO Copywriting
- Website teksten,webshop teksten of com teksten of bol.com teksten nodig heeft
- Meer betrokkenheid via Social Media teksten wilt genereren door promotieteksten te schrijven.
Een goede copywriter is altijd in staat zijn om de juiste teksten te schrijven die aansluiten bij jouw wensen, en die van jouw ideale doelgroep. Een copywriter inhuren? Dat is raadzaam!
Het inschakelen van een copywriter brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Dankzij professionele SEO teksten kun je ervoor zorgen dat jouw website een hoge positie binnen Google inneemt. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat klanten jou sneller vinden en dat je professioneler overkomt. Ook is het zo dat een professionele tekstschrijver teksten schrijft die klanten betrekken bij jouw dienst of product.
Zelf een promotietekst schrijven of een promotietekst laten schrijven? Vraag dan een gratis proeftekst aan!
Een freelance copywriter inhuren
Een freelance copywriter inhuren is lastig – hoe zorg je voor de juiste briefing? Welk tarief betaal je? Hoe weet je zeker dat de SEO teksten hoge Google posities zullen behalen? Meer dan 80% van de organisaties ervaart problemen bij het schrijven van teksten.
Your International zorgt ervoor dat jij geen tijd en moeite meer kwijt bent aan het schrijven van teksten. Met een duidelijke intake, uitgebreide kennis van SEO en 100% tevredenheidsgarantie pakken wij de teksten van A tot Z op. Wij brengen jouw boodschap over middels 40 bewezen copywriting technieken.
Your International tekstschrijvers schrijven aan de hand van 40 copywriting technieken, waaronder: