Heb je ooit wel eens een tekst gelezen waarbij je moeite had om je ogen open te houden? Dan ben je zeker niet de enige, het schrijven van een saaie tekst is namelijk ‘the easy way out’ – het schrijven van interessante teksten is een stuk lastiger.
Of niet? Door de juiste strategie te gebruiken, is het helemaal niet zo moeilijk om de lezer naar je toe te trekken. Eén van de meest eenvoudige manieren die je kunt gebruiken voor maximale betrokkenheid van de lezer is het dramatiseren van je ideeën.
Drama is very important in life: You have to come on with a bang. You never want to go out with a whimper. Everything can have drama if it’s done right. Even a pancake. – Julia Child
Het belang van dramatiseren in online marketing en sales
Iedereen houdt van een beetje drama, de mensen die zeggen dat ze er niet van houden misschien nog wel het meest. Al zolang teksten bestaan, realiseren mensen wat het belang is van dramatisering. Het is niet genoeg om alleen maar een mooie boodschap op papier te zetten. De boodschap moet levendig, interessant en dramatisch worden gemaakt. Je moet gebruik maken van emoties en gevoelens. Kijk maar eens op tv of in de krant, overal waar een boodschap wordt overgebracht, wordt er geprobeerd om bij mensen een gevoelige snaar te raken.
Dale Carnegie – de koning van het dramatiseren
Dale Carnegie is de schrijver achter de bestseller “How to Win Friends and Influence People”. Voor iedereen die voor zijn werk te maken krijgt met andere mensen (dus iedereen) is dit boek een must. Dale Carnegie noemt in zijn boek diverse voorbeelden waaruit blijkt dat dramatiseren ontzettend veel voordelen met zich meebrengt.
Neem het voorbeeld van de fabrikant van een nieuw soort rattengif. De fabrikanten van het nieuwe gif lieten de dealers kennis maken met een display met twee levende ratten. Je raadt het al, het rattengif werd in die display gebruikt om de ratten te doden. Het resultaat? 500% toename in verkopen. De sleutel achter dit succes? Het drama-effect.
Zoek de balans bij het dramatiseren van de boodschap
Wat moet je doen als je als copywriter een tekst wilt voorzien van wat extra drama? Op de eerste plaats is het belangrijk om het niet te overdrijven (hoe leuk dat soms ook lijkt). Je moet ervoor zorgen dat het dramatische effect op bepaalde stukken van de tekst valt, niet op de tekst als geheel. Door bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken en door een levendige schrijfstijl toe te passen zal je veel meer betrokkenheid creëren bij jouw lezer.
Zorg ervoor dat je de gevoelige snaar weet te raken. Iedereen heeft dezelfde emoties, iedereen kan betrokken raken dankzij een tekst!
“The joy of writing drama is putting yourself into different people’s head” – Andrew Davies