Wist je dat meer dan 60% van het organische verkeer afkomstig is van zoekopdrachten? Slechts ongeveer 10% komt van sociale media. Om een succesvolle digitale marketingstrategie op te bouwen, moet je de zoekmachines beheersen.
Deze SEO gids voor beginners introduceert je in het concept van zoekmachine optimalisatie en legt uit hoe je jouw website kunt optimaliseren om meer verkeer te genereren.
Wat is SEO?
Om te begrijpen wat SEO is, moet je weten hoe zoekmachines als Google, Bing en anderen werken. Hoe bepalen zij hun plaats in de zoekresultaten? Men kan zich voorstellen dat er een groot aantal websites zijn die soortgelijke onderwerpen behandelen.
Een zoekmachine zoals Google indexeert websites (tenzij anders aangegeven) – zie het als een van die oude gele telefoonboeken, maar dan in digitale vorm.
Zodra je een website hebt gemaakt, crawlen de bots van zoekmachines jouw website om te begrijpen welke informatie deze bevat en deze dienovereenkomstig te indexeren, zodat de website in de juiste zoekresultaten verschijnt. Zoekmachine bots zijn nu in staat om contextuele informatie (tekst, structuur en niet-tekstuele inhoud) op jouw website te begrijpen en deze te indexeren op basis van verschillende factoren zoals relevantie en autoriteit.
Dit is waar zoekmachine optimalisatie om de hoek komt kijken
SEO verwijst naar het proces om jouw website beter te maken voor zoekmachines. Het gaat erom websites zo te optimaliseren dat zoekmachines de waarde van relevantie erkennen en ze dienovereenkomstig rangschikken bij zoekopdrachten.
Laten we één ding duidelijk maken over SEO: zoekmachines indexeren pagina’s(!), niet jouw website in zijn geheel. Dit betekent dat jouw SEO-werk pagina per pagina moet worden gedaan.
Waarom is SEO belangrijk?
De vorige paragraaf geeft ons al een idee van het belang van SEO. Voor een beter begrip, denk aan jouw eigen zoekgewoonten. Stel dat je naar Google gaat omdat je op zoek bent naar informatie over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld “beste tools voor e-mailmarketing”. Je voert het gewoon zo in of misschien gewoon “hulpmiddelen voor e-mailmarketing” intypen. Onmiddellijk krijg je een lijst met resultaten. Op welke klik je?
Ben je ooit naar de tweede of derde pagina met resultaten gegaan? Waarschijnlijk niet, en als je het hebt, niet erg vaak. Dit voorbeeld illustreert waarom SEO belangrijk is. Wanneer jouw pagina’s geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, komt dat jouw algemene zoekpositie ten goede.
Het doel is om op de eerste pagina (beter nog: in de eerste paar vermeldingen) te verschijnen voor de zoekopdrachten van jouw klanten, zodat je meer bezoekers op jouw website krijgt.
Hoe doe je SEO voor een website?
Laten we eens kijken naar 10 belangrijke SEO tips voor beginners die je kunt gebruiken om jouw website meteen te verbeteren.
Zoek trefwoorden en gebruik relevante termen. Zoekwoorden in SEO spelen een belangrijke rol bij zoekmachine-optimalisatie. Een trefwoord geeft het hoofdonderwerp van jouw artikel aan en maakt het mogelijk voor mensen om jouw artikel te vinden wanneer zij online zoeken naar een onderwerp dat hen interesseert.
Een trefwoord is in wezen wat mensen intypen wanneer zij naar iets zoeken. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw trefwoord overeenkomt met de zoekintentie van jouw doelpubliek. Dit kan een kort trefwoord zijn zoals “digitale marketing” of een long-tail trefwoord zoals “hoe maak ik een goede digitale reclamecampagne”.
Kortere zoekwoorden hebben meestal een hoger zoekvolume
Dit betekent dat het moeilijker kan zijn om voor hen te scoren. Long-tail zoekwoorden hebben een lager zoekvolume, maar zijn in vergelijking zeer specifiek. Dit heeft het voordeel dat je precies de doelgroep kunt aanspreken die in hen geïnteresseerd is. Het is het beste om een mengsel van beide te kiezen – long-tail en short-tail zoekwoorden.
Daarnaast is het ideaal om rekening te houden met het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van het te gebruiken trefwoord. Het zoekvolume geeft aan hoe vaak mensen naar dat specifieke trefwoord zoeken. Een hoger zoekvolume betekent dat mensen meer geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. De moeilijkheidsgraad geeft aan hoe moeilijk het zal zijn om in de resultaten van de zoekmachine te verschijnen.
Trefwoorden zijn belangrijk, maar…
Ze zijn niet het enige onderdeel bij het optimaliseren van een website Je moet je richten op andere belangrijke aspecten om het verkeer te verhogen.
Laten we nu eens kijken naar enkele strategische manieren om jouw website te optimaliseren.
Plaats keywords op jouw pagina
Elke pagina of blog post heeft verschillende relevante trefwoorden. Voor dit artikel is het trefwoord “SEO voor beginners”. Dit is waarschijnlijk de term waar je naar zocht en hier terecht kwam!
Idealiter, de zoekwoorden die je kiest moeten voorkomen in de:
- Titel van het bericht
- De URL
- In de eerste en laatste alinea van het bericht
- In de organische tekst van de post
- In de tags van de gebruikte afbeeldingen
Zolang ze de stroom van het artikel niet verstoren, moet je ze opnemen! Pas alleen op voor “keyword stuffing”, wat we in dit bericht nader uitleggen.
SEO opnemen in permalinks
Een permalink is de URL die je ziet als je naar een webpagina gaat. Permalinks zeggen veel over de algemene structuur van je website, ze moeten niet te lang zijn en tegelijk duidelijk beschrijven waar de pagina over gaat. Voor de lezer en ook voor de bot die jouw website crawlt.
Zoals eerder vermeld, crawlen zoekmachine bots alle pagina’s van jouw website om het onderwerp van jouw website volledig te begrijpen en het correct te indexeren. Gebruik duidelijke en betekenisvolle woorden in jouw URL. Als je bijvoorbeeld een online boekenwinkel hebt, structureer jouw pagina’s dan met permalinks om bezoekers te laten zien waar ze naar toe gaan en om de algemene informatie in context te plaatsen. Dit maakt de hiërarchie duidelijk voor zoekmachines en helpt zoekmachineoptimalisatie.
Zoals de naam al zegt, is een permalink permanent
dus het is belangrijk om de juiste links voor jouw pagina’s in te stellen. Het is niet raadzaam specifieke data of informatie te gebruiken die kan veranderen.
En waarom? Idealiter blijft je jouw pagina na verloop van tijd bijwerken. Een pagina die al lang online is, is gunstig voor zoekmachineoptimalisatie. In het ideale geval wil je geen pagina’s maken die je steeds verwijdert. Oudere pagina’s ranken niet alleen omdat ze al een tijdje gepubliceerd zijn. Ze ranken omdat ze het in de loop der tijd hebben kunnen laten zien door gegenereerd verkeer, link building en meer autoriteit. De mogelijkheid om jouw pagina’s bij te werken met verse en relevante informatie is essentieel, en dat betekent dat je een tijdloze URL-structuur moet creëren.
Dezelfde regel geldt voor pagina’s op bepaalde feestdagen, zoals Kerst vrijdag. Het gebeurt jaarlijks en daarom wil je deze pagina hergebruiken voor volgende jaren.
Bestaande content linken met interne links
Als de post die je schrijft gerelateerd is aan een andere post die je al geschreven hebt, link hem dan! Het is een goede gewoonte om jouw content te linken naar andere berichten en pagina’s op jouw website. Dit draagt bij tot een betere gebruikerservaring door lezers te helpen gerelateerde content te ontdekken en naar andere pagina’s op jouw site te navigeren, en het helpt bots jouw webpagina’s te indexeren en in context te plaatsen.
Schrijf kwaliteitscontent
Natuurlijk moet je content schrijven die de lezers aanspreekt. Zorg ervoor dat je jouw onderwerp volledig behandelt en geen informatie weglaat die belangrijk zou kunnen zijn. Het is belangrijk dat je jouw publiek een o
verzicht geeft van het onderwerp dat ze willen en antwoorden geeft op hun behoeften.
Meer woorden betekent niet noodzakelijk een hogere kwaliteit, maar het geeft wel aan dat het onderwerp diepgaand is behandeld, en dat kan nuttig zijn. SEO Tools wijzen erop dat er een correlatie bestaat tussen het aantal woorden en de ranking, evenals tussen de diepte van een artikel en de ranking.
Afgezien van het feit dat je je onderwerp volledig behandelt, doet het wonderen om duidelijk maar elegant en onderhoudend te schrijven. Plaats je trefwoord niet overal in je artikel in de hoop een hoge trefwoorddichtheid te bereiken. Proberen het systeem te bedriegen door overal zoveel mogelijk trefwoorden te plaatsen zal niet werken en velen worden er zelfs voor gestraft.
Zoekmachines zijn zeer intelligent en kunnen keyword stuffing detecteren.
Nog een SEO tip: optimaliseer jouw afbeeldingen
Vanuit het oogpunt van leesbaarheid zijn afbeeldingen zeer belangrijk. Ze helpen jouw content te visualiseren en begrijpelijker te maken voor de lezers. Maar ze zijn ook belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie, omdat ze helpen jouw website te crawlen. Een afbeelding kan niet worden gecrawld, maar wat wel kan worden gecrawld en geïndexeerd is de ALT-tekst van de afbeelding, met andere woorden, de beschrijving van de afbeelding.
Als je jouw trefwoord gebruikt als de ALT-tekst van de afbeelding, zorgt dit ervoor dat Google de afbeelding indexeert voor dat specifieke trefwoord.
Heb je ooit de afbeeldingen gezien die bovenaan de zoekresultaten verschijnen? Ze zijn een geweldige manier om verkeer naar jouw website te leiden en te laten zien dat jouw website en afbeeldingen relevant zijn voor het gezochte onderwerp. De compressie van jouw beelden is ook een belangrijke factor. Website snelheid is van cruciaal belang voor zoekmachine optimalisatie, en de grootte en het formaat van jouw afbeeldingen kunnen hierbij een grote rol spelen. Zorg er dus voor dat je jouw afbeeldingen goed optimaliseert. Je kunt dit gemakkelijk bereiken met behulp van hulpmiddelen voor beeldcompressie.
Paginasnelheid is belangrijk voor SEO
Paginasnelheid is ongelooflijk belangrijk voor de ranking van jouw website en wordt sinds 2018 door Google gebruikt als een rankingfactor. Mensen brengen letterlijk seconden door op jouw homepage voordat ze beslissen of ze verder willen kijken of weggaan.
Een snel ladende website zorgt voor een optimale gebruikerservaring. Als jouw site er te lang over doet om te laden, heeft dat ernstige gevolgen omdat mensen niet langer bereid zijn om te wachten, wat resulteert in een hoger bouncepercentage. Hoewel bouncepercentage geen factor is die direct invloed heeft op je ranking, is het wel direct gerelateerd aan je paginasnelheid.
Vergeet de mobiele versie van jouw website niet!
Nu meer en meer mensen online gaan op hun mobiele telefoon, is het optimaliseren van jouw website voor slimme apparaten een noodzaak. Als je dat niet doet, zul je een hoog bouncepercentage hebben, want laten we eerlijk zijn, niemand wil op een website blijven die niet voor zijn mobiel is opgemaakt. Onjuiste opmaak kan leiden tot vervelende fouten, zoals knoppen die niet werken of dat je naar de rand moet scrollen om de pagina in zijn geheel te zien.
Een positieve gebruikerservaring zorgt ervoor dat bezoekers op jouw site willen blijven en verkennen, wat op zijn beurt een indicatie is dat jouw site relevant is voor het door jou gekozen trefwoord. Mobiele opmaak is zelfs zo belangrijk dat Google heeft aangekondigd dat het binnenkort zal beginnen met het indexeren van websites voor mobiele apparaten.
Technische SEO implementeren
We hebben het eerder in de blog gehad over het creëren van een goede websitestructuur, wat al kan worden beschouwd als onderdeel van technische SEO.Maar technische SEO gaat verder dan permalinks en het kiezen van de juiste trefwoorden. Het gaat om het maken van een responsive design voor jouw website. Dit onderwerp is zeer specifiek en technisch, dus het gaat verder dan wat een gids over SEO voor beginners zou beschrijven. Het is echter belangrijk om er hier op te wijzen.
Werk samen met een technische SEO expert en jouw team om te begrijpen hoe de ideale website structuur en design eruit moet zien voor jouw doelpubliek.
Pagina’s en content bijwerken
Je moet regelmatig een SEO-audit uitvoeren om jouw content bij te werken. Vooral omdat informatie en trends snel veranderen en je niet benadeeld wilt worden in de zoekresultaten vanwege verouderde informatie.
Neem oudere pagina’s en websites door, evalueer de content en controleer of alles goed is geoptimaliseerd. Als jouw content niet langer een doel dient en niet is geoptimaliseerd zoals vereist, zal het de neiging hebben om jouw ranking te schaden.
Vergeet niet om je berichten en content te promoten
SEO is voortdurend werk, maar met tijd en ervaring zul je van een beginnende SEO hobbyist naar een gevorderde positie gaan. Het consequent publiceren van relevante berichten op jouw blog, nieuwe content, is een van de beste manieren om jouw zoekmachine ranking te verbeteren. Als je eenmaal goede content hebt geschreven, moet je je berichten promoten om een nog groter publiek te bereiken.
Je kunt dit organisch doen – door het te delen op jouw sociale media kanalen en via een nieuwsbrief. Of met betaalde reclame. Beide zijn belangrijk voor jouw marketingstrategie en moeten op een specifiek tijdstip worden gedaan.
Met een organische aanpak kun je een permanente communicatiestroom met jouw klanten tot stand brengen. Betaalde reclame helpt je om jouw content aan het juiste publiek te tonen en sneller verkeer naar jouw website te leiden, wat jouw SEO-prestaties ten goede komt.