Skip to main content

Jij, omdat, gratis, direct en tips. Alle vijf krachtige power woorden.

Ze wekken onbewust bepaalde emoties op bij jouw lezers, emoties waardoor zij getriggerd worden om te kopen. Op Facebook, in blogartikelen, e-mail campagnes, persberichten, brochures en productpagina’s zie je ze, veelvuldig voorbij komen. Niet zo vreemd.
Power woorden in een koptitel dragen bij aan een hogere CTR.
Power woorden in commerciële teksten dragen bij aan een hogere conversie.

Jij of je wordt over het algemeen beschouwd als de machtigste van deze power woorden. Zoals je eerder las, wil je je als lezer aangesproken voelen. Je wilt serieus genomen worden. Je of jij kan iets herkenbaar maken:

Wil jij ook 11 cent per liter goedkoper tanken?
Wil je meer producten verkopen met jouw teksten?

Omdat. Ellen Langer (hoogleraar psychologie aan Harvard) publiceerde in 1978 een onderzoek naar de kracht van het woord “omdat“. Het onderzoek wordt ook wel het “kopieermachine onderzoek” genoemd. Je hebt het verhaal misschien wel eens voorbij zien komen?

Het woordje ‘omdat’ is een powerwoord in teksten en communicatie

De onderzoekers lieten de proefpersonen drie verschillende, zorgvuldig geformuleerde vragen stellen om te testen of zij voorin de rij mochten aansluiten.

  1. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken?
  2. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik moet kopiëren?
  3. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik haast heb?

Denk jij dat de formulering effect heeft gehad op de vraag of ze werden voorgelaten? De resultaten zullen je verbazen:

  1. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken? (60% zei ja)
  2. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik moet kopiëren? (93% zei ja)
  3. Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik haast heb? (94% zei ja)

Maar liefst 93% ten opzichte van 60% van de mensen in de rij zei ‘ja’ wanneer er een reden wordt gegeven. Welke reden maakt blijkbaar helemaal niets uit! Pardon, ik heb 5 pagina’s, mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik moet kopiëren?

De kans om iets voor elkaar te krijgen wordt een stuk groter als je een reden geeft

Zoals je hierboven kunt lezen, maakt het helemaal niets uit wat de reden is, als er maar een reden is. Het woord ‘omdat’ is een powerwoord.

Vraag je iemand om een gunst? Gebruik dan omdat.

Tips. Iedereen houdt van tips. Gebruik het woord tips zowel in headlines, call-to-actions als in body content. Vooral in combinatie met cijfers: 5 tips om…

Gratis. Iedereen houdt van tips, maar nog meer houdt men van gratis. Gebruik het woord, net als tips, in headlines, call-to-actions en in body content. Vooral in combinatie met cijfers én… tips!
7 gratis tips om

Een lijst met Power Woorden die jij kunt gebruiken als tekstschrijver of vertaler

Verbeteren – Vertrouwen – Direct – Ontdekken – Winst – Leren – Weten – Begrijpen – Best – Speciaal – Meer – Bonus – Exclusief – Extra – Garantie – Nieuw – Bewezen – Veilig – Geld – Nu – Vandaag – Resultaat – Makkelijk – Eerst(e) – Compleet – Creëer – Zeldzaam – Easy – Simpel – Vers – Ja – Persoonlijk – Korting

Leave a Reply