Raymond heeft de titel van Ondernemer van het Jaar 2019 binnengesleept!
Raymond de Vries, oprichter en CEO van Marketingbureau Rocketstyle, bespreekt zijn Full Service Marketingbureau in deze aflevering van zijn podcast.
Wat is het leidende principe van Rocketstyle? De mogelijkheden die het internet biedt zijn bijna onbegrensd, en wij zijn ongeëvenaard in onze expertise in dit medium.
Wij helpen bedrijven hun doelen in de internet wereld te bereiken door beproefde methoden van online marketing te gebruiken.
Hoe, precies! Voorwaarts en opwaarts met Rocketstyle tot het jaar 2020 😉
C: Ik ben hier met Raymond, Raymond van Rocketstyle het is vandaag zaterdag en wij zijn hier gewoon aan het werk toch Ray?
R: Zeker
C: Vandaag om een uurtje of 8 alweer op kantoor denk ik?
R: Ja we waren weer mooi op tijd vandaag.
C: top. Hey Raymond je hebt mij eigenlijk het ondernemers vak laten zien en daar ben ik heel blij mee. We zijn met van alles bezig. We zijn een podcast aan het opnemen, we zijn cursussen aan het geven, we schrijven copy teksten en we zijn ook bezig met vertalen. Jij doet vooral marketing, hoe ben je zelf begonnen met ondernemen?
R: Ik ben ooit tijdens mijn studie begonnen. Ik was al ondernemen nadat ik bij mijn eerste baas heel veel verantwoordelijkheid kreeg van de winkel, want zijn vrouw die werd toen ziek en toen kreeg ik heel veel verantwoordelijkheid en op een gegeven moment werd ik heel bijdehand en dacht ik van ik kan dit wel beter en toen begon het wel te kriebelen om te ondernemen en ben ik op zolder bij mijn ouders begonnen, zelf gestart en alles uitgevogeld en toen eigenlijk gestart met het bedrijf waar mijn ouders ooit gestopt zijn en dat was een catering bedrijf. Ik heb dat inmiddels online naar dit tijdperk gebracht zeg maar en vandaaruit doorgegroeid naar een marketingbureau waar we nu staan.
C: Je hebt daar de marketing opgepakt bij het catering bureau en dat ging voorspoedig.
R: Eerst niet eigenlijk.
C: Nee eerst niet maar tot op heden doe je het goed, ook voor andere marketing of cateringbureaus.
R: Ja ik heb eerst andere marketingbureaus en dat werkte toen niet. Ik vond die werkwijze niet prettig bij hoe ik dat deed en daar ontstond eigenlijk een beetje frustratie en toen had ik zoiets van weet je wat ik ben ondernemer en het probleem moet opgelost worden dus ik ga het mijzelf wel aanleren. En door schade en schande heel veel geprobeerd te hebben en getest te hebben en ja door de tijd heen leer je een hoop. Toen draaide het op een gegeven moment echt heel goed. Ik verdiende er goed aan en toen heb ik besloten om dat te verkopen en ermee te stoppen en er vandaar uit een korte periode gefreelancet. Dat freelancen ging me best wel makkelijk af en ik was er best snel klaar mee dus toen ging ik dingen uitbesteden.
C: Dus van het freelancen naar een bureau?
R: nou ja ik was ineens van freelance marketeer naar freelancemanager van andere freelancers geworden en toen had ik zoiets van ik moet dit gewoon doorstarten naar een bureau en dat is de vorm waarin we vandaag nog in doorwerken.
C: Rocketstyle?
R: Ja Rocketstyle.
C: Het motto van Rocketstyle is de onlinemogelijkheden zijn eindeloos. Hoe zie je dat precies?
R: ik denk dat heel vel ondernemers nog niet begrijpen dat het internetmogelijkheden biedt die de werknemers kunnen versterken en in sommige delen zelfs bepaalde delen kunnen vervangen en dat dit werknemers zijn die 24/7 voor je aan het werk zijn in plaats van 9 tot 5 en af en toe een dagje ziek is. Nou ja ik denk dat echt heel veel bedrijven de mogelijkheden nog niet zien en ik denk dat wij daar een hoop bijdrage in kunnen leveren om hen te helpen.
C: Bij ons voor CopyCollab en YourInternational doe je facebook advertenties en die draaien goed. Je target ondernemers die opzoek zijn naar tekstschrijvers of vertalers. We krijgen dagelijks leads binnen en betalen daar een fee voor maar het bedrag dat wij besteden halen wij er dubbel en dwars uit. Je hebt eigenlijk een facebook advertentie model ontwikkeld die jullie hebben geoptimaliseerd en voor ons inzetten maar ook voor andere partijen toch?
R: Ja klopt. Inmiddels hebben we 150 bedrijven geholpen en dan niet alleen met facebook. We helpen met online marketing in de breedste zin van het woord. Wij zijn niet een partij die vraagt zou jij deze advertentie online kunnen zetten en dan kijken we over een week wel hoe het gaat. Wij zijn iemand die kijken naar je doelstellingen en vanuit die doelstellingen kijken we hoe we het best de online marketingstrategie kunnen inzetten.
C: Dus de diensten komen voort uit een strategie. Dit begint bij een website en vanuit daar een facebook pakket of een SEO pakket maar is er ook veel maatwerk?
R: stel je doelstelling zou zijn dat jullie genoeg leads krijgen maar de kosten in het budget wil verlagen of als je dingen wil toevoegen maar niet meer kosten maken omdat dit niet mogelijk is of niet rendabeler word dan ga je kijken naar bijvoorbeeld een SEO strategie om voor langer termijn dit kunnen inzetten of je kan zelfs adwords inzetten of andere kanalen zoals LinkedIn.
C: Dus het verschilt per doelgroep en per dienst die wordt aangeboden?
R: Het verschilt ook wel per bedrijf
C: Ja precies het ligt aan in welke fase het bedrijf zich bevindt en wat hun propositie is. Waar denk je dat de meeste bedrijven of ondernemers tegen aan lopen op onlinegebied?
R: Ik denk dat ze niet het juiste team kunnen verzamelen om het succesvol te krijgen. Ik denk dat veel bedrijven denken van ik heb een website nodig en die moet klanten opleveren en dat ze dan gelijk naar een designer toestappen om de website mooi te maken en dat werkt niet. Als je een mooie website wilt moet je inderdaad naar een webdesigner en die kan vast een hele mooie website maken, maar heb jij online een product dat je zou willen verkopen dan begint dat bij de marketeer die de onlinestrategie snapt en vanuit de gedachte van de marketeer ga je naar de webdesigner en vanuit de webdesigner ga je naar de developer en vanuit daaruit moeten dat allemaal mensen zijn. Hoe groter dat team wordt, hoe lastiger het proces wordt om ook nog is iedereen met elkaar te laten werken. Je hebt designers die zijn enorm creatief en dan heb je developers die zijn heel nauwkeurig dus om dat samen te laten werken is best wel lastig. Ik denk dat de meeste ondernemers dat hele proces niet draaiend krijgen. Ik denk dat dat het grootste probleem is voor bedrijven die online willen gaan.
C: Jullie doen heel veel online maar ook regelmatig wat offline. Wat mij opvalt is dat je ook lokaal heel erg actief bent. Je bent bijvoorbeeld genomineerd voor de ondernemer van het jaar en de verkiezing is aankomende woensdag. Hoe kijk je daartegen aan, want het is best wel snel gegaan.
R: Daar ben ik natuurlijk heel erg enthousiast over dat ik überhaupt een nominatie heb gekregen. Het is supergaaf om voor zoiets genomineerd te worden en nu ben ik zelf niet heel erg van erkenning of iets dergelijks.
C: De wilt het liefst gewoon resultaten halen voor je klanten.
R: Da en ook voor mijzelf. Wat dat betreft is erkenning niet echt iets waar ik op drijf, maar het voelt toch als een bevestiging van je bent wel keihard aan het werk en het gaat hard en het gaat goed en dan is dit wel een stempel die daarop gedrukt wordt.
C: Welverdiend ook. Ik vind ook mooi hoe het is gegaan. Bij de BCB is dat ooit geopperd. Dat is de groep waar wij beide lid van zijn, de ondernemers in Bilthoven en die hebben jou eigenlijk naar voren geschoven als ondernemer van het jaar.
R: Er zitten ook een aantal klanten van mij in die ook enthousiast zijn over wat ik doe en je komt in zon groep ondernemers terecht en het is dan wel leuk om te zien dat ze zou dan wel erkennen als degene die dit jaar bij zo een verkiezing naar voren wordt geschoven. Het is wel leuk om te merken dat dat iets is wat zomaar ontstaat daaruit, dus ergens merken zij toch op dat hier toffe dingen gedaan worden.
C: En dit brengt best wel wat met zich mee. Je krijgt meer aanvraag via de website, meer bezoekers op de website, de naam Rocketstyle die valt vaker, jouw hoofd staat zelfs op een paar advertenties rond Bilthoven. Krijg je daar zelf wat van mee uit je eigen omgeving of is dat nog relatief rustig?
R: Ik merk natuurlijk weinig van de mensen die ik niet ken maar ik denk wel dat het daar een goeie impact op heeft omdat ze de naam vaker horen voorbij horen komen en ook wat ik zei van dat de erkenning wel leuk is van dat ik hard werk denk ik dat er ook mensen in mijn omgeving weet van hoe hard er hier gewerkt word en zo hard getimmerd word aan het bedrijf en dat ze zien van die jongen is echt goeie dingen aan het doen.
C: Wij zien Rocketstyle ook gigantisch groeien en dan niet alleen lokaal, maar door heel Nederland. Je hebt best wel grote klanten zoals een aantal miljoenen bedrijven maar je hebt ook heel veel kleine klanten die beginnen met ondernemen en niet weten waar ze moeten starten als ze een webshop moeten openen of een eigen website willen starten.
R: Klopt en ik merk ook dat dat een hele andere werkwijze is want voor de grote organisaties zijn wij gewoon een verlenging van hun eigen marketingafdeling, dus eigenlijk vullen wij alleen aan wat ze zelf intern niet op kantoor doen. Bij de kleinere bedrijven nemen we eigenlijk een beetje de leiding van de onlinestrategie over en zorgen we dat er echt dat de kleine ondernemers alleen nog maar keuzes hoeft te maken met wat ze willen doen. Dat is wel een hele andere werkwijze maar zo kunnen we toch een heel groot publiek toch bedienen.
C: Dus er is best wel een verschil in doelgroepen. Je hebt dus de grote bedrijven die al staan en ergens tegen aanlopen op onlinegebied maar je hebt ook de startende ondernemers die nog geen website of webshop hebben. Jullie gaan binnenkort aan de slag met de challenge toch?
R: Ja wat we binnenkort willen gaan doen is de startende ondernemers die verdwalen momenteel heel erg in mogelijkheden. De nieuwe ondernemers die beginnen juist veel online terwijl de oudere ondernemers veel bezig zijn met hun netwerk. De jongere zoeken online veel informatie op maar wat je ziet is dat er zo veel informatie aanwezig is online dat je eigenlijk niet weet waar je moet starten. En we hebben daar een methode op bedacht waarop we mensen laagdrempelig kunnen laten starten met hun website op een manier waarbij wij denken dat ze hun eerste aanbod en klanten zou moeten kunnen genereren via een website en dat hebben we verwerkt in een soort challenge dat binnenkort gelanceerd gaat worden op een kleine schaal maar het is wel de bedoeling dat we dit aankomend jaar nog gaan uitrollen.
C: De eerste aanmeldingen zijn er al begreep ik.
R: Ja de eerste aanmeldingen die zijn al binnen en we houden het nog een beetje stil en klein nu maar wel met het idee om daar aankomend jaar heel veel geluid aan te gaan geven.
C: We doen hetzelfde eigenlijk met CopyCollab. We doen heel veel “done for you” diensten. Dus een bedrijf doet een aanvraag op een paar productteksten of ze willen hun SEO-landingspagina’s laten schrijven. Die laten wij schrijven door onze tekstschrijvers en die zorgen de klanten dit netjes opgeleverd krijgen. Jullie doen eigenlijk hetzelfde me jullie diensten. Maar is het dan voor jullie ook een switch om te gaan van “done for you” diensten naar “done with you diensten”? Dus dat je echt laat zien hoe het moet zodat mensen het zelf kunnen gaan doen.
R: Sommige ondernemers willen zelf juist controle hebben en die willen het zelf op gang krijgen tot dat ze daar dan te druk mee zijn, want dan pas willen ze dingen uitbesteden. Er zit echt een groot gat in waarin iemand toe bereid is verantwoordelijkheid over hun marketing los te laten. Dus we willen graag samen met de ondernemer kijken of we dingen op kunnen starten. In dit geval is de challenge niet het idee om het direct samen met de ondernemers te doen, maar zodat ze zelfstandig op ieder moment aan de slag kunnen. Ze hoeven niet direct met ons in contact te zijn om ermee aan de slag te gaan, dus eigenlijk willen we die content 24/7 beschikbaar maken. We willen ze wel zo sturen dat ze via onze structuur en werkwijze zoals we dat nu inzetten, waarmee we al talloze campagnes rendabel hebben gekregen om dat op die manier te voeren.
C: Ik vraag me nou af wat Rocketstyle onderscheid van alle andere marketingbureaus.
R: Ik denk dat het met name de werkwijze is. Je kan elk marketingbureau benaderen van kan je deze facebook advertenties voor me opzetten en je kan ze ook vragen van kan je een SEO-campagne voor me voeren, alleen wat je niet vaak hebt is een organisatie die je belt en die met je meedenkt en die je als collega kan beschouwen. Ik wil eerder gezien worden als de marketing collega dan als de partner die achter de telefoon verscholen zit die af en toe een opdracht geeft en dan een factuurtje stuurt. We beginnen altijd vanuit bedrijfsdoelstellingen en daar begint het eigenlijk. Juist omdat je vanuit daar meedenkt kan je een beter advies geven over de strategie. Een SEO-strategie hoeft niet altijd de beste manier te zijn. Je hoeft niet altijd op 1 te komen om je doelstelling te behalen. Er zijn vele andere manieren om soms zelf beter tot leads, omzet of geautomatiseerde processen te komen. Dus ik denk dat dat is waarom mensen het fijn vinden om met ons te werken in plaats van andere bureaus.
C: Bij CopyCollab werken we graag met jullie samen en dat is niet alleen omdat het resultaat goed is, wij halen echt waar voor ons geld. We investeren een x bedrag en halen daar het dubbele als het al niet drie dubbele is eruit, dus op die manier is het voor ons fijn, maar ook gewoon dat als er om 10 over 6 iets is of 10 over 7 misschien zelfs dan kunnen we jou gewoon bellen en dan help je ons gewoon op dat moment. Dat is waar jullie voor staan en dat is waar ik denk dat jullie met Rocketstyle mee uitblinken, dus ga zo door.
R: Thanks en tof dat jullie er zo blij mee zijn.
C: Ja we hebben gewoon een hele goede samenwerking. Wij werken natuurlijk met de teksten en jullie doen meer het technische aspect en als marketingbureau heb je bepaalde specialismes zoals bijvoorbeeld het facebook adverteren het anders adverteren of SEO, maar hoe zetten jullie precies teksten in.
R: Teksten zijn eigenlijk een rode lijn in alle marketing uitingen die je doet. Je hebt natuurlijk een strategie en uiteindelijk moet deze gecommuniceerd worden en online kan je dat bijna niet meer mondeling doen tenzij je met video’s aan de slag gaat. Voor de rest gaat alles via tekst, dus in onze facebook advertenties moet goede copywriting worden toegepast om mensen te overtuigen om in te gaan op de propositie die daar staat. Daarin gebruiken we dus copywriting en daar heb je natuurlijk verschillende technieken in om in te zetten. En ook met SEO heb je bepaalde technieken waarmee je hoger in google kan komen te staan. En dat is maar een klein onderdeel daarvan. Het is een onderdeel en een hele belangrijke. Op die manier gebruiken wij die teksten en we werken daarmee graag samen met jullie omdat we merken dat jullie technieken gebruiken die prettig zijn voor onze opdrachtgevers. Ik denk ook dat als de opdrachtgevers bij zijn en er weinig feedback uit komt en dat het een toevoeging is op wat wij inzetten dat we een hele mooie driehoeksverhouding hebben in hoe we resultaat kunnen behalen voor een klant.
C: We zien dat jullie heel erg aan het innoveren zijn. Hebben jullie bepaalde of specifieke plannen voor 2020?
R: We willen behoorlijk gaan groeien aankomend jaar. We zijn heel veel bezig geweest met onze proposities en dingen waar we echt mee door willen gaan en aankomend jaar willen we echt wat sector specifieker gaan om een aantal sectoren nog beter te kunnen bedienen en misschien een paar sectoren laten vallen.
C: Noem is een sector waarmee je meer aan de slag wilt gaan.
R: Op dit moment doen we heel veel in consultancy en vastgoed want daar gaat ons het werk best wel goed af. We begrijpen heel goed hoe de klanten denken. Een tijdje terug waren we bij een yoga studio en ik merkte dat ik zelf daar niet direct een match mee had, dus daar wil ik mij dan ook niet op focussen, dus dan focus ik mij liever op de klanten waar we een match mee hebben dan de klanten waar dat niet zo bij is.
Daarnaast zoals je zei werken we momenteel heel erg lokaal en dat komt ook omdat wij lokaal bekend zijn en ook zelf eigenlijk nooit heel veel marketing hebben hoeven doen om ons bedrijf te laten groeien en dit jaar zijn een hoop processen geautomatiseerd waardoor we veel meer werk aankunnen en nu is het tijd om geluid te gaan maken. Nu gaan we onze eigen marketing is toepassen op onze organisatie en dat gaat wel de nodige groei met zich meebrengen.
C: Wat we bijvoorbeeld zien wat nu gebruikt wordt voor marketing doeleinden zijn nieuwe social media platforms. Een tijd geleden was dat Instagram maar het organische bereik neemt heel erg af. Je ziet nu dingen zoals tiktok voorbijkomen, doen jullie daar ook iets mee?
R: We zitten nog een beetje te kijken naar hoe tiktok werkt en hoe het zich ontwikkelt en wat wel opvalt nu is dat organisch bereik bij andere platformen eerder aan het afnemen is dan dat het toeneemt maar het schijnt dat je ok tiktok een gigantisch organisch bereik kan krijgen als je daar je marketing op doet. Het werkt wel allemaal met video, dus dat is een volgende stap voor heel veel bedrijven, dus je moet wel kijken of dat een stap is die je als organisatie zou willen nemen. Daarnaast zijn er ook advertentiemogelijkheden op tiktok.
C: Jullie blijven goed op de hoogte dus?
R: Ja we willen wel meegroeien met de platformen. Op den duur zie je dat een platform zakt maar mensen die bevinden zich dan wel weer op een ander platform. Op tiktok kan je voornamelijk jongeren bereiken maar uiteindelijk zie je dat die wat innovatiever zijn met sociale media. Dus ik verwacht dat de groei met tiktok wel hard zal gaan.
C: Wij maken zelf wel eens tiktoks maar dan meer voor de lol om uit te testen hoe het nou precies werkt maar we keken nog niet naar wat de marketingmogelijkheden zijn van dit social media platform. Het is voor ons echt voor de lol. We gaan bijvoorbeeld naar de markt op vrijdag of doen wat consumentenonderzoek, maar meer doen we er niet mee. We blijven wel graag op de hoogte van de ontwikkelingen.
Zoals ik al zei het is zaterdag, we zitten hier eigenlijk gewoon te werken ook al voelt het niet als werk. Ga je nog wat doen vandaag?
R: Ik ga zo meteen nog wat werk wegzetten en daarna ga ik lekker naar huis toe en weekend houden.
C: Groot gelijk heb je. Super bedankt dat je er was en we zien genoeg van je in 2020 denk ik.
R: Ja we blijven lekker doorwerken