Een tekst moet er uitspringen, dat is de enige manier om de aandacht van de lezer te behouden.
Is een tekst droog, te technisch of is het gewoon geen goede tekst? Dan kun je erop rekenen dat jouw lezer binnen de kortste keren weg klikt.
Een effectieve manier om jouw tekst te laten stralen is om vergelijkingen en metaforen te gebruiken. Op die manier weet je met jouw boodschap altijd de roos te raken. Flauw…
Waarom gebruiken we metaforen en vergelijkingen?
Metaforen of vergelijkingen worden door schrijvers en marketeers gebruikt om iets uit te leggen, beter te begrijpen of soms gewoon om onze tekst net even wat meer kleur te geven.
Metaforen kun je gelukkig voor meer gebruiken dan alleen het uitleggen van bepaalde begrippen of zinsdelen. Metaforen creëren levendige beelden in het hoofd van de lezer – hierdoor wordt het eenvoudiger om de boodschap te begrijpen en te onthouden. Het is dus niet alleen het uitleggen, maar ook het creëren van een bepaald beeld of een bepaalde emotie.
Metaforen worden door jouw rechterhersenhelft bekeken en geanalyseerd – net als een goed boek. Hierdoor kun je jouw rationaliteit (linkerhersenhelft) als het ware uitzetten. Precies, zo worden mensen gevoeliger voor jouw wervende tekst.
Metaforen en vergelijkingen werken het beste als ze eenvoudig, onverwacht en concreet zijn:
- Eenvoudig:creëer een kort en herkenbaar beeld in plaats van een heel verhaal. Je verliest de aandacht als je jouw tekst moet uitleggen, met metaforen heb je hier geen last meer van.
- Onverwacht:verras lezers, bijvoorbeeld met een frisse blik op een verouderd concept.
- Concreet:metaforen moeten duidelijk zijn zodat lezers jouw verhaal als het ware zelf kunnen ervaren. Als lezers iets kunnen zien, voelen, ruiken, proeven of horen, is de kans groter dat zij de boodschap zullen onthouden.
Zo is deze quote van Virginia Woolf prachtig om te lezen: “Books are the mirrors of the soul”.
Het mogen dan maar 7 woorden zijn, het is nog altijd één van de bekendste metaforen.
Veel voorkomende fouten bij het gebruik van metaforen en vergelijkingen in teksten
Aangezien het als copywriter of vertaler niet altijd eenvoudig is om ze te gebruiken, worden er nog wel eens fouten gemaakt. Pas op voor deze drie dodelijke fouten:
- Fout nummer 1: Clichés
Hoewel clichés vaak kloppen, is het geen goed idee om ze te gebruiken in jouw teksten. Clichés komen vaak voor bij het schrijven van de eerste draft. Clichés zijn niets meer dan saaie en overdreven zinnen die er vrijwel nooit in slagen om lezers te prikkelen, te motiveren of te imponeren.
- Fout nummer 2: Geen rekening houden met de lezer
Deze fout komt vaak voor, niet alleen bij metaforen of vergelijken. Houd daarom altijd rekening met jouw publiek. Zullen jouw lezers begrijpen waar je het over hebt?
- Fout nummer 3: Verwar metaforen niet
Een veelvoorkomende fout is het verkeerd gebruiken van een metafoor. Google is your friend!
Tips voor het gebruik van metaforen en vergelijkingen in teksten
- Gebruik ze met mate. Gebruik metaforen en vergelijkingen alleen om punten te verduidelijken, om een boodschap over te brengen of om emotionele of overtuigende impact toe te voegen.
- Kies ze zorgvuldig uit. Een juiste vergelijking kan ervoor zorgen dat je een tekst voor je neus hebt waar je zelf ook bijna voor valt ?
- Zoekde diepere betekenis. Soms betekenen metaforen meer dan je in eerste instantie zou denken. Bedenk goed wat je wilt zeggen over het product, de dienst of het bedrijf.
- Less is more.Metaforen zijn handig, maar zeker geen wondermiddel. Als je probeert er teveel gebruik van te maken, dan wordt het echt een zooitje. Met andere woorden, de meeste metaforen zijn er slechts om een of twee sterke punten te ondersteunen; daarna moeten ze worden weggelaten.