Goed verkopende producten voor Bol.com, Amazon.com of jouw eigen webshop hebben één ding gemeen: een converterende producttekst op een Online Marketplace overtuigt potentiële klanten tot aankoop.
Je conversiepercentage kan aanzienlijk verhoogd worden door goed geschreven productbeschrijvingen. Een van de veranderingen met het hoogste rendement en de laagste investering die een ecommerce manager kan doen is het optimaliseren van je productbeschrijvingen.
Voor je online bedrijf fungeren productbeschrijvingen als 24-uurs winkelbedienden in een fysieke winkel. Bovendien kunnen ze helpen bij conversies voor potentiële klanten, precies zoals echte winkelbedienden. Je productbeschrijvingen, die fungeren als de verkoopvertegenwoordigers van je online winkel, kunnen een vergelijkbaar effect hebben. Als ze hun werk goed doen, trekken ze klanten naar je producten en stimuleren ze de omzettingskoersen. Als ze hun werk niet goed doen, zullen ze klanten irriteren, wegjagen, en de verkoop doen dalen.
Maak gebruik van tactische SEO in je productbeschrijvingen.
Zo kan trefwoordonderzoek je productbeschrijvingen op Amazon, Bol, of Ebay helpen opvallen bij de juiste kopers. SEO geldt niet langer alleen voor Google zoekopdrachten. Als het om productplaatsing op Amazon of Bol.com gaat, is SEO een te weinig gebruikte strategie. Als iemand op Amazon zoekt, is hij of zij bereid om een aankoop te doen. Maak daar gebruik van door een SEO strategie te integreren met de koopbereidheid van de consument.
Je doelmarkt identificeren bij het schrijven van productbeschrijvingen
Je wilt kunnen bepalen welke aspecten je toekomstige klanten het interessantst zouden vinden. Inzicht in je buyer persona, dat is een beschrijving van de eigenschappen van je toekomstige klanten, is de eerste stap om dit te doen. Aan de hand van je buyer persona kun je bepalen welke eigenschappen je klanten het belangrijkst zullen vinden.
Maak een beschrijving op basis van buyer persona’s
Je moet in je productbeschrijvingen een evenwicht vinden tussen wat voor verschillende personen relevant is en de trefwoorden die je kiest. Buyer persona’s helpen daarbij door ervoor te zorgen dat je beschrijvingen gericht zijn op de juiste demografische personen en dat de juiste zoekopdrachten resultaten opleveren voor je artikelen. Door dit te doen wordt je kans dat iemand iets koopt sterk vergroot.