Skip to main content

Internationale SEO? Dit mag je niet vergeten

Search Engine Optimisation. Alle activiteiten die je onderneemt om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in zoekmachines als Google.

SEO heeft veel voordelen voor jouw bedrijf. Bij het verbeteren van jouw SEO werk je aan het vergroten van je zichtbaarheid, leads, naamsbekendheid en eventueel helpt SEO je bij het bereiken en betrekken van potentiële klanten. Door het creëren van aantrekkelijke en effectieve SEO-gerichte content kan je je gerichter op organisch verkeer focussen in plaats van (te veel) te investeren in dure advertenties.

Wist je dat er een verschil is tussen lokale en internationale SEO?

Lokale SEO is fantastisch. Naast de concurrentie uit je directe omgeving, groeit ook de concurrentie uit andere delen van Nederland. Een competitief voordeel behouden ten opzichte van andere partijen binnen je sector? Een van de mogelijkheden is het gebruik van local SEO.

  • Local SEO pages leggen de focus op een bepaalde target groep, in plaats van op je doelgroep als geheel. Tip: focus je niet direct op die duizenden potentiële klanten in Amsterdam, maar houd je target groep in eerste instantie beperkt.
  • Landingspages voor kleinere plaatsen op regionaal of nationaal niveau. Het verbetert je lokale vindbaarheid in zoekmachines. Waar de concurrentie op plaatsen als Amsterdam of Rotterdam erg groot is, hoeft dat voor een plaats als Abcoude en Winterswijk minder het geval te zijn. Hier liggen kansen voor iedere ondernemer.

 

  1. Kapper in Utrecht
  2. Wasstraat Den Helder
  3. Strandclub Bloemendaal

Alle drie interessante termen als je lokaal gevonden wilt worden. Wil je naast lokaal, ook internationaal gevonden worden? Er is een verschil.
Internationale SEO werkt net als geotargeting, maar in plaats van het optimaliseren van jouw website om verkeer uit jouw stad of staat aan te trekken, optimaliseer je het voor verschillende landen en talen.
Goed scoren dus! Toch vergeten grote corporates (en MKB) tijd en moeite te besteden aan lokale SEO. Jullie laten kansen liggen!

Internationale SEO strategie

Eén van de grootste valkuilen is om content niet te lokaliseren. Richt je je bijvoorbeeld op zowel Duitsland als Oostenrijk? Je zou kunnen denken dat de content in verschillende versies van de website te gebruiken is; echter kun je dit beter niet doen. Neem bijvoorbeeld de vertaling van “dit jaar”, dieses Jahr in het Duits en “Heuer” in het Oostenrijks-Duits.

Lijkt niet eens op elkaar toch? Over het algemeen voelen mensen zich eerder verbonden wanneer je hun eigen, herkenbare, regionale taal gebruikt, ook al verstaan ze de andere taal misschien wel. Net als dat de meeste Duitsers Engels spreken, maar wees je ervan bewust dat de conversie flink toeneemt wanneer je de website- en marketing content vertaalt naar het Duits.

Succes met jouw internationale SEO

  1. Bepaal het potentieel in de doellanden
    Schat jouw internationale SEO-potentieel in jouw doelland in met behulp van tools als Google Analytics om te bepalen hoe jouw website in andere landen wordt gerangschikt. Grondig onderzoek doen en KPI’s bepalen voor een effectieve internationale strategie? Your International adviseert je graag met onze geavanceerde tools en specifieke internationale marketing kennis.
  2. Een concurrerende analyse uitvoeren
    Hoe goed je internationale SEO-potentieel ook is, je moet weten tegen wie je het opneemt.
    Je weet misschien al wie je grootste concurrenten in het doelland zijn, maar wie zegt dat ze zo succesvol zijn als het gaat om hun online aanwezigheid? Misschien sta je na een 6 maanden al op positie 1, vaak best realistisch.Internationaal keyword onderzoek
  3. Keyword onderzoek.
    Nadat je hebt bepaald wie je belangrijkste concurrenten zijn, bepaal je de trefwoorden waarvoor ze geïndexeerd zijn, zodat je de beste keywords kunt kiezen voor jouw website en landingspagina’s
  4. Lokaliseren van jouw merk.
    Als dit alles is gebeurd, is het tijd om te beginnen met het lokaliseren van je eigen merk.
    En let altijd op je doelgroep, hun taalkenmerken en culturele verschillen… van land tot land.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw internationale SEO strategie? Laat ons geheel vrijblijvend met je meedenken.
Neem contact met ons op via contact@yourinternational.nl of bel 085 – 06 06 760

 

Leave a Reply