Skip to main content

Homepagina’s zijn de basis van iedere site, en dat betekent één ding: je wilt niet dat lezers stoppen op jouw homepagina, maar dat ze een beeld krijgen van jouw bedrijf en met een goed gevoel verder door de website navigeren.

Op de homepage hebben websitebezoekers verschillende doelen:

  • Ze zijn aan het orïenteren en zoeken naar waardevolle informatie
  • Ze vergelijken jou met de concurrentie
  • Ze willen zo snel mogelijk kopen

Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met té veel informatie waardoor potentiële klanten afhaken. Om dit te voorkomen:

Zo schrijf je een homepagina tekst

  1. Val direct met de deur in huis

Een goede homepage = duidelijk. Maak direct duidelijk waar de site over gaat.

  1. Schrijf een tagline

Just do it.

  1. Waarom kies je voor ons?

Leg uit waarom de diensten of producten beter zijn dan de diensten of producten van de concurrenten. Het is een goed idee om hierin te linken naar je over ons pagina.

  1. Benoem je USP’s

– Uniekheid – laat altijd zien wat dit product anders maakt dan andere producten.
– Locatie – leg uit waarom dit product gekozen moet worden in jouw specifieke regio
– Marktaandeel – vertel waarom dit product zo’n grote stempel op de markt heeft gezet
– Prijs/kwaliteitverhouding – vertel niet dat het product lekker goedkoop is, vertel daarentegen wel dat het een geweldige prijs kwaliteitverhouding heeft.

  1. Wees kort en bondig

Kom snel ter zake. Vermijd lange zinnen en moeilijke woorden. Nog een veel gemaakte fout op homepagina’s: het schrijven van de story of de achtergrond van het bedrijf. Mocht je dit echt willen, beschrijf je dit op de ‘over ons’ pagina.

Richt je bij het schrijven van een homepagina op jouw ideale doelgroep

Op de homepagina landen inderdaad honderden, duizenden mensen, maar je wilt één persoon aanspreken. Het gaat om die ene lezer. Richt de homepaginatekst dus op één persoon, ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken. Spreek de lezer direct aan middels de tweede persoon (je-vorm). Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de lezer over te halen om iets te kopen of actie te ondernemen.

Leave a Reply