Skip to main content

Oefening baart kunst, maar met ons template hoef je de blog eigenlijk alleen nog maar in te vullen, de originaliteit ligt natuurlijk bij jezelf, maar wij geven je de handvaten voor het schrijven van de perfecte blog.

H1 titels gebruiken in blogartikelen

Inmiddels wel heel standaard, maar ja. Een headline. Overtuig de lezer in één zin zodat hij getriggerd raakt om verder te lezen. Websitebezoekers hebben een korte aandachtsspanne, zo’n 8 seconden. Trek de aandacht met een herkenbare headline, directe headline, how to headline, vragende headline of een nieuws headline.

Inleiding van de blog

In de inleiding van een blogartikel gebruik je een curiosity gap/nieuwsgierigheidskloof om de lezer aan het lezen te houden. Een curiosity gap is de kloof tussen wat jouw lezer al wist vóór het lezen van de inleiding, en waar hij nog meer over wil weten. De opening is een van de belangrijkste delen van jouw blog. Een inzicht waar de lezer verbaasd over zal zijn, is hier een goede move. Zie je de mogelijkheid om cijfers of statistieken te gebruiken? Doe dat dan vooral.

H2 titels zijn essentieel in blogartikelen

Deze houden, net curiosity gaps, lezers aan het lezen. H2 titels worden vaak zelfs als eerste gelezen. In de H2 titel geef je antwoord op vragen, onthul je een ‘inzicht’, spoor je aan om verder te lezen of vat je samen.

Content van de blog zelf

De eerste echte alinea. Hier komt creativiteit bij kijken. In de eerste alinea wil je de lezer iets laten voelen: de eerste alinea moet erop gericht zijn om een emotie bij je lezer op te wekken. In een emotionele staat zijn lezers eerder bereid om actie te ondernemen. 95% van de beslissingen is gedreven door emotie De diepste emoties die niet door rationeel denken worden beheerst zijn: angst, hebzucht, blijheid, boosheid en exclusiviteit. Vraag jezelf af: wat is op dit moment het diepste verlangen van mijn lezer?

H2 TITEL

In de volgende H2 titel doe je een grote belofte. In deze H2 titel beloof je wat men precies overhoudt aan het lezen van dit blogartikel. Wat gaan ze leren?

Content in de 2e alinea

In de tweede alinea verwacht jouw lezer waar hij voor kwam: de oplossing, de methodes en de tips en tricks. De how to’s en het implementeerbare advies. Het is tijd om mensen te belonen voor het feit dat ze het al zo lang met jou volhouden, met jouw blogartikel weliswaar.

CTA – Call to Action in de blog

Nu jij, wat wil jij dat de lezer doet? Subscribe? Jouw lead magnet downloaden? Contact opnemen? Vragen om interactie? Onthoud, een Call To Action moet:

  • Aantrekkelijk klinken
  • Wervend zijn
  • Duidelijk maken wat de lezer krijgt wanneer hij of zij klikt.

Double check, kun je je blog nu publiceren?

Let op de opmaak van het blogartikel. Heb je gebruik gemaakt van foto’s, video’s of social media posts om de aandacht van de lezer erbij te houden?

De meeste lezers scannen de blog voor waardevolle informatie, daarom is het belangrijk om jouw blogartikel zo in te richten dat lezers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Lees jouw blog eens hardop. Klinkt dit natuurlijk? Mooi! Het is belangrijk dat de tone of voice klopt, vooral in blogartikelen. Schrijf zoals je ook zou praten,

Klinkt de tekst niet natuurlijk? Dan herschrijf je ‘m gewoon totdat de tekst wél lekker klinkt.

Leave a Reply