Het kiezen van de juiste trefwoorden en trefwoordzinnen is een van de belangrijkste stappen in succesvolle zoekmachine optimalisatie (SEO). Het onderzoeken van trefwoorden is altijd een essentieel onderdeel geweest van zowel (SEO) als content optimalisatie. Maar het is soms moeilijk om de juiste termen te kiezen die bij de tijd blijven of zelfs de richtlijnen van Google volgen door de vele veranderingen in de loop der jaren. Hier zijn 5 manieren hoe je de beste trefwoorden voor SEO kunt kiezen.
5 manieren hoe je de beste trefwoorden voor SEO kunt kiezen.
Maak een onderwerpenlijst.
Maak een lijst van belangrijke, relevante onderwerpen op basis van wat je over je bedrijf weet. Het is belangrijk dat je nadenkt over de onderwerpen waarvoor je wilt ranken. Kies 5 hoofdonderwerpen met een onderafdeling van minstens 10 verschillende manieren om naar het hoofdonderwerp te zoeken. Je zult die onderwerpenlijsten gebruiken om later in het proces te helpen bij het bedenken van een aantal specifieke zoekwoorden.
Definieer de zoekintentie van jouw doelgroep
Zoekintentie helpt om te bepalen welke trefwoorden je moet kiezen op basis van waarom mensen zoeken. Ze worden onderverdeeld in drie categorieën:
– Navigatie – de gebruiker wil een andere webpagina vinden.
– Informatief – een onderwerp onderzoeken.
– Commercieel – de wens om een aankoop te doen.
Zoekintentie stelt je in staat je content zo te plannen dat hij aan de behoeften van je gebruikers beantwoordt.
Gebruik variaties van het main keyword
Nu je je onderwerpenlijsten en zoekintentie hebt, is het tijd om enkele trefwoorden te identificeren die in die lijsten vallen. Dit zijn trefwoordzinnen waarvan je denkt dat ze belangrijk zijn om voor te ranken in de SERPs (zoekmachine resultaten pagina’s) omdat je doelklant naar die specifieke termen zoekt. Bijvoorbeeld, je hoofdonderwerp is “Schoenen”. een deelonderwerp in die lijst kan zijn “damesschoenen”, hier komen zinnen om de hoek kijken, je zoekt dan in je zoekwoordenprogramma “damesschoenen voor dansen” “soorten damesschoenen voor dansen” “hoeveel kosten damesschoenen voor dansen” enz.
Het gaat erom dat je eindigt met een lijst van zinnen waarvan je denkt dat potentiële klanten ze zouden kunnen gebruiken om te zoeken naar content die met dat bepaalde onderwerp te maken heeft.
Zoekvolume en keyword difficulty bepalen
Je wilt er altijd zeker van zijn dat je, voordat je een woord kiest voor SEO en content, in staat bent met dat trefwoord te concurreren. Als de moeilijkheidsgraad van het trefwoord te hoog is, dan zijn je kansen erg klein. Het doel is een hoog zoekvolume en een gemiddelde of lage moeilijkheidsgraad van de trefwoorden.
De zoekwoordpositie niet onderschatten
Als je een definitieve lijst van SEO zoekwoorden hebt, dan kun je deze informatie op plaatsen in je content gebruiken. Hoewel het trefwoord binnen de content zal opduiken zijn de belangrijkste plaatsen om je trefwoorden te plaatsen:
- De titel van je pagina
- De H1 en H2 tekst
- De meta beschrijving
- Links en sociale media updates
Het is bijna zeker dat je geen hoge plaats zult krijgen als je je trefwoorden niet op deze specifieke plaatsen plaatst.
Voor meer tips over website optimalisatie en digitale marketing, bekijk je ook onze andere blog artikelen.