Skip to main content

Hoe bereid je je voor op internationale groei van een bedrijf?

Ondernemingen die in eigen land succesvol zijn met hun bedrijfsvoering hebben uiteindelijk het doel hun bedrijf naar de wereldmarkt te brengen. Wereldwijd uitbreiden staat erom bekend nieuwe mogelijkheden te brengen, klanten te werven, en de inkomsten te verhogen. Er zijn echter een paar factoren waarmee je rekening moet houden voor je deze stap zet, want internationale groei komt niet vanzelf; deze stap gaat vaak gepaard met veel risico’s en moeilijkheden die tot een dramatisch verlies kunnen leiden als hij niet goed wordt uitgevoerd. Als je bedrijf de uitdaging echter aandurft, volgen hier een paar tips die je bedrijf naar internationale groei kunnen leiden.

5 manieren om je bedrijf voor te bereiden op internationale groei.

1. Doe een grondige marktanalyse.
Het is niet gegarandeerd dat je product/dienst in het volgende land even succesvol zal zijn als in eigen land. Het is belangrijk om de vraag naar je product/dienst op die specifieke markt te onderzoeken en te begrijpen.
Het is belangrijk onderzoek te doen naar soorten vergunningen en wetten die nodig zijn om internationaal zaken te doen – sommige in- en uitvoervoorschriften kunnen de bedrijfsvoering schaden en sommige vergunningen kunnen veel tijd in beslag nemen.

2. Maak een haalbare internationale bedrijfsstrategie en financieel plan.
Bepaal je plan op lange en korte termijn om te zien of je beslissing haalbaar is om je doelen te bereiken en potentiële ROI te hebben – het is aan te bevelen een financiële analyse voor 3 jaar en ook een begroting op te stellen.
Ontwikkel een ander bedrijfsplan op basis van de economie, cultuur en bestuur van je internationale markt – deze plannen moeten van richting kunnen veranderen als dat nodig is, dit komt door de kans op onverwachte gebeurtenissen zoals het koopgedrag van de consument, economische crises, enz.

3. Aanpassen aan culturele uitdagingen.
Veel culturen hebben verschillende waarden, soms is het gemakkelijk je in te passen en soms moet je je massaal opnieuw aanpassen. Het opnieuw aanpassen van je marketingstrategie, verkoopbenadering, en website om internationale consumenten aan te spreken is aan te bevelen als je internationaal gaat. Dit kan inhouden dat je website opties heeft om talen en valuta te vertalen, of dat je je dienst/product aanpast op basis van culturele normen.

3. Doe een concurrentie-analyse.
Het is altijd belangrijk te weten wie je concurrenten zijn op elke markt, vooral op de wereldmarkt. Zoek uit wie je concurrenten zijn en doe een concurrentieanalyse tussen jouw bedrijf en hun bedrijf. Zo kun je ook aan je strategie werken en je merk opbouwen.

4. Maak de juiste verbindingen en partnerschappen.
Vaststellen dat je de juiste belanghebbenden in je team hebt, speelt een grote rol bij internationale groei. Deze moeten hetzelfde doel voor ogen hebben als jij. Onderhandelen over een partnerschapscontract en een gedragscode is de beste manier om er zeker van te zijn dat jullie beiden hetzelfde belang hebben.

3 tips om te volgen voor internationale groei.
-Maak een tijdlijn voor je project.
-Ken je doelpubliek.
-Doe een risicoanalyse.

Leave a Reply