Skip to main content

Jargon is vrijwel altijd bedoeld om te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Deze kennis wil je het liefst met anderen delen. Taalexpert Wessel Vissers ziet het als volgt:

 

‘We willen laten zien dat we ons vak goed beheersen. Dat gebeurt overigens in vrijwel alle sectoren: mijn schilder zegt ook dat hij schildert en is beledigd wanneer ik spreek van verven.’

 

Beetje flauw misschien, maar het is vaak wel zo. Het gaat er dan ook om dat je die balans weet te vinden, de balans tussen een goed leesbare tekst waarin je laat zien dat je weet waar je het over hebt.

Houd pure vakjargon buiten de deur wanneer je commerciële teksten schrijft

wie van jouw klanten zit er te wachten op woorden die alleen mensen binnen de sector begrijpen? Bankiers en juristen hebben hier nogal een handje van, dit zorgt ervoor dat de tekst voor een ‘buitenstaander’ niet meer te lezen is.

Vertalen en teksten schrijven – ken je doelgroep

Stel je bent een boekhouder, je hebt een aantal SEO landingspagina’s geschreven, waaronder een met de zoekterm “Boekhouder Utrecht”. Met deze pagina sta je hoog in Google – je ziet in Google Analytics dat er zo’n 50 personen per dag op jouw landingspagina terechtkomen, en in de maand April (belastingaangifte) maar liefst 100. Desondanks wordt het contactformulier op jouw website nooit ingevuld. Hoe dat kan? Waarschijnlijk heeft te maken met de tekst, wanneer jij als boekhouder alleen maar vaktermen gebruikt, staat er echt niemand te springen om contact met je op te nemen. K.I.S.S. is ook hier van belang.

Als jouw websitebezoekers kenners zijn op het gebied van de financiën dan hadden zij de belastingaangifte zelf wel gedaan.

Teksten schrijven die voor iedereen te begrijpen zijn

In dit geval is het dan ook verstandiger om een tekst te schrijven die voor iedereen te begrijpen is juist voor de mensen die nog nooit hun belastingaangifte hebben gedaan en hier hulp bij nodig hebben (jouw ideale doelgroep).

Jargon zou eigenlijk alleen intern gebruikt moeten worden. Schrijf je de tekst voor jouw collega’s, kun je prima met een aantal vaktermen strooien. Is de tekst echter bedoeld voor een grotere doelgroep? Dan is het verstandiger om toch iets meer gas terug te nemen. Ook al lijkt het dan enigszins Jip en Janneke taal.

 

 

Leave a Reply