Skip to main content

Je kent het wel, je moet even naar de supermarkt voor een kleine boodschap. Tot je verbazing kom je thuis met veel meer dan je in eerste instantie voor ogen had. Hoe dan? Je reageerde op een verleidelijke aanbieding of een overtuigende boodschap van de reclame, zonder dat je dit echt door hebt gehad. Dit noemen we ook wel de keuze paradox.

“Good advertising does not just circulate information. It penetrates the public mind with desires and belief” – Leo Burnett

De keuze paradox, bekend geworden door psycholoog Barry Schwartz

Dit is de theorie dat het hebben van meerdere opties het moeilijker maakt om een beslissing te nemen.

Mensen die op een traditionele manier denken, geloven vaak dat meer opties altijd beter zijn, omdat je als consument zo precies de optie kunt kiezen die aansluit bij jouw wensen en behoeftes.
Dit blijkt echter niet zo te zijn, uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer moeite ondervinden om een keuze te maken wanneer het aantal keuzes groter is. Er komt op een gegeven moment een punt waarop het aanbieden van te veel opties het moeilijker maakt om een beslissing te nemen, dit zorgt ervoor dat de lezer niet meer weet wat hij of zij moet doen.

Het maken van een keuze in teksten en vertalingen

“On the other hand, the fact that some choice is good doesn’t necessarily mean that more choice is better.”

Hoe meer varianten van een product of dienst worden aangeboden, des te hoger het risico dat de klant geen keuze meer kan maken. Denk aan een restaurant waar maar liefst 100 gerechten op de kaart staan, dat kan toch nooit oké zijn? Een restaurant waar 7 hoofdgerechten op de kaart staan daarentegen, daar kun je vast lekker eten!

Voor ieder wat wils is prettig voor de klant, maar onmogelijk voor de producent. We willen voor ieder wat wils hebben, maar uiteindelijk zal dit een averechts effect hebben, door het grote aanbod weet de klant niet meer wat hij moet kiezen. Het gevolg? Hij stapt over naar een concurrent die minder keuze biedt.

Overtuigende teksten en vertalingen

Wil je een bepaald product aanbieden of wil je iemand overhalen om een dienst af te nemen, dan zul je rekening moeten houden met de keuze paradox. Geef je de lezer teveel keuze en noem je veel te veel alternatieven op, dan verliest de lezer het overzicht.

Houd in jouw aanbod de keuzes beperkt tot een klein aantal. Dit zorgt ervoor dat de klant het overzicht kan behouden, op die manier weet je zeker dat hij niet over zal lopen naar de concurrent.

Leave a Reply