Content creatie is een essentieel onderdeel van digitale marketing. Het is algemeen bekend dat gebruikers jouw bedrijf bij het surfen op internet alleen zullen ontdekken als je content creëert. Content is de drijvende kracht achter alle succesvolle digitale marketingcampagnes, waaronder zoekmachineoptimalisatie (SEO), pay-per-click (PPC) reclamecampagnes en social media marketing (SMM). Elk stukje content is een nieuwe kans voor jouw bedrijf om in contact te komen met potentiële klanten.
Maar niet alle vormen van content zijn hetzelfde
Er is het schrijven van inhoud, maar er is ook copywriting. Hoewel beide worden gebruikt in digitale marketingcampagnes, hebben ze totaal verschillende doelen. Als je jouw bedrijf via digitale marketing op de markt brengt, moet je de subtiliteiten kennen die het schrijven van content onderscheiden van copywriting.
Wat is het schrijven van content?
Het schrijven van content is het creëren van tekstuele content om lezers te informeren of te vermaken. Het kan ook de verkoop bevorderen, maar dat is niet het hoofddoel. Content schrijven gaat over het informeren of vermaken van lezers door het creëren van kwalitatieve en waardevolle inhoud.
Voorbeelden van het schrijven van content zijn:
- Blog berichten
- E-books
- Tutorials
- E-mail nieuwsbrieven
- Nieuwsartikelen
- Case studies
- Berichten voor sociale media
Wat is copywriting?
Copywriting daarentegen is het creëren van tekstuele content die is ontworpen om de lezer te overtuigen een specifieke actie te ondernemen die verband houdt met het verkoopproces van jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een product wilt verkopen, moet je potentiële klanten ervan overtuigen dat het de moeite waard is het te kopen. Als je probeert meer telefoontjes te krijgen, moet je hen ervan overtuigen dat jouw bedrijf het waard is om te bellen. Copywriting is de kunst van het overtuigen van de lezer om een specifieke verkoopgerelateerde actie te ondernemen.
Voorbeelden van copywriting zijn:
- PPC landingspagina’s
- PPC advertenties
- CPM (cost-per-mille) advertenties
- Advertenties in de sociale media
- Product pagina’s
- Website verkoop tekst
- Verkoop emails
- SMS (short message service) advertenties
Het doel van Copywriting
Voordat je een nieuw stuk content voor een digitale marketingcampagne maakt, moet je nadenken over het doel ervan. Content writing en copywriting verschillen vooral in hun doel. Bij het schrijven van content gaat het om informeren of amuseren, terwijl het bij copywriting om overtuigen gaat.
De meeste copywriting gaat over het schrijven van teksten omdat die bedoeld is om de lezer tot een actie te dwingen. Of het nu op Google, Bing, Facebook of elders op het internet is, bedrijven gebruiken tekstadvertenties om hun potentiële klanten over te halen tot actie. De meeste organische website-inhoud, daarentegen, gaat over het schrijven van inhoud. Organische website-inhoud is bedoeld om niet-commerciële waarde te bieden aan lezers door middel van educatie en entertainment, en vereist daarom het schrijven van inhoud.
Wat is de ideale lengte van je content
Aangezien de nadruk ligt op educatie en entertainment, is de content meestal langer dan bij copywriting. Je kunt lezers misschien tot actie aanzetten met slechts één of twee zinnen, maar hen informeren of vermaken is
is waarschijnlijk een langere tekst nodig. Afhankelijk van het onderwerp, heb je tussen de 500 en 2.500 woorden nodig.
Korte content kan nog steeds educatief of onderhoudend zijn, maar bij het schrijven van content gaat het om niet-commerciële waarde. Als een stuk content te kort is, biedt het niet veel waarde aan de lezers. Als het relatief lang is, is de content meestal waardevoller voor de lezers.
Emoties implementeren in content en copywriting
Een ander verschil tussen het schrijven van content en reclameteksten is dat de laatste vaak een emotionele reactie uitlokken, terwijl de eerste dat niet doet. Angst om iets te missen (FOMO), bijvoorbeeld, kan een consument ertoe aanzetten een product te kopen om de voordelen ervan niet te missen. Met de opkomst van sociale media voelen veel consumenten zich gedreven om nieuwe producten te kopen en te gebruiken nadat ze hebben gezien hoe hun vrienden ze gebruiken op sociale media.
FOMO is slechts een van de vele emoties die vaak in reclameteksten aan bod komen. Andere zijn veiligheid, trots, comfort, het gevoel erbij te horen en onmiddellijke bevrediging. Slimme marketeers gebruiken deze emoties in advertentieteksten om lezers tot actie aan te zetten.
Het belang van de juiste grammatica in teksten
Hoewel je moet proberen grammaticale fouten te vermijden wanneer je content creëert, is dit vooral belangrijk bij het schrijven van inhoud. Grammaticafouten onderbreken de gedachten van de lezer door hem te dwingen te stoppen. Of het nu gaat om een ontbrekende punt aan het eind van een zin of een hangende vormer, lezers zullen waarschijnlijk stoppen om de grammaticafout te verwerken. Sommige lezers laten de content dan links liggen zonder de rest te lezen.
Copywriting vereist geen perfecte grammatica om effectief te zijn
Integendeel, je kunt meer lezers tot actie aanzetten als je een onvolledige zin gebruikt in plaats van een grammaticaal correcte zin. De meeste online advertentieportalen hebben ook een bovengrens voor het aantal woorden dat je in een tekstadvertentie mag gebruiken. Om aan deze limiet te voldoen, moet je wellicht jouw tekstadvertentie inkorten door overbodige woorden of leestekens te verwijderen. Zorg ervoor dat jouw tekstadvertenties coherent en gemakkelijk leesbaar zijn, volgens de richtlijnen van het desbetreffende advertentieportaal.
SEO Keywords in copywriting en content creatie
Of het nu gaat om het schrijven van content of copywriting, elke content van hoge kwaliteit kan hoog scoren in de zoekresultaten als het relevant is voor een zoekopdracht. In termen van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het schrijven van content echter veel beter dan copywriting. jouw website zal hoger scoren in de zoekresultaten en meer zoekverkeer ontvangen als je dit ontwikkelt met behulp van content writing.
Content schrijven is om verschillende redenen beter voor zoekmachine-optimalisatie dan copywriting
Ten eerste is het van grote waarde voor de lezers. En ten tweede spreekt er geen commerciële bedoeling uit. Het schrijven van content is eerder puur informatief, zodat lezers het graag consumeren en delen. Een andere reden waarom het schrijven van content beter is voor zoekmachine-optimalisatie, is de lengte van de inhoud. Long-form content wordt over het algemeen voor meer zoekwoorden gevonden dan short-form content. Ze trekken meer bezoekers aan, wat meestal leidt tot meer backlinks.
Er is een dunne lijn tussen het schrijven van content en copywriting
In digitale marketing gaat het bij het schrijven van content vooral om informeren of amuseren, terwijl het bij copywriting vooral om overtuigen gaat. Typisch is dat je content schrijft wanneer je organische website content creëert. Ter vergelijking: je schrijft teksten wanneer je betaalde advertenties en andere gesponsorde teksten maakt.