Wanneer je schrijft met een actieve schrijfstijl, voert een onderwerp een actie uit. Bij een passieve schrijfstijl daarentegen wordt het onderwerp door het werkwoord geactiveerd.
Passieve schrijfstijl: Een aantal interessante methodes worden door de volgende spreker uitgelegd.
Actieve schrijfstijl: De volgende spreker legt een aantal interessante methodes uit.
Actieve zinnen zijn overtuigender
Passieve zinnen zijn grammaticaal complex, waardoor de overtuigingskracht te wensen overlaat. Zinnen met complexere grammaticale structuren zijn moeilijker te begrijpen en te verwerken. Deze drempel heeft een negatieve invloed op het overtuigingsproces, omdat begrip een antecedent is van het overtuigen.
Als copywriter wil je ervoor zorgen dat jouw teksten zo aantrekkelijk mogelijk klinken, om de impact van jouw teksten te verdubbelen is het van belang dat je een actieve schrijfstijl aanhoudt.
Actiegericht schrijven is niet eenvoudig, daarom 3 tips:
- Actieve zinnen? Stel eens een vraag! Passief schrijven kun je eenvoudig tegengaan door vragen te stellen in teksten.
- De passieve vorm voegt vaak onnodige woorden aan een zin toe. Waarom zou je “de resultaten zijn hier te bekijken” schrijven, als je net zo goed “bekijk de resultaten hier” kunt schrijven?Actieve en passieve zinnen afwisselen? Liever niet… houd één schrijfstijl aan, de actieve schrijfstijl.
- Actieve vorm schrijven – richt de tekst direct aan de lezer. Als je schrijft voor een publiek dat snel antwoord wil, waarom zou je een algemeen essay schrijven?
Schrijf met een activerende schrijfstijl, je wilt uiteindelijk meer conversie, toch?
Hulp nodig bij actieve zinnen schrijven? Of wil je advies bij actieve zinnen maken? Laat passieve zinnen achterwege en neem contact met ons op!