Skip to main content

Steeds vaker zien we dat meerdere merken samenwerken om content te creëren die kan worden gebruikt bij alle verschillende soorten platformen. Als vertaalbureau werken wij natuurlijk veel samen met allerlei bedrijven en merken, maar dat is op een andere manier dan waarop veel andere merken dat doen.

Een perfect voorbeeld van deze vorm van content zijn gezamenlijke podcasts, waarin gasten van verschillende bedrijven of shows elkaar op hun respectievelijke kanalen interviewen. Win-win!

Gezamenlijk onderzoek of casestudy’s en social media overnames zijn ook enorm populair.

Wanneer merken samen content creëren, kan deze content worden gedistribueerd op de kanalen van beide bedrijven. Maar ook op één enkel kanaal dat door beide merken gezamenlijk wordt beheerd. Dit zie je ook vaak terug bij Instagram influencers.

Hoe kan jij gebruik maken van deze trend?

De belangrijkste regel voor bedrijven is om samen te werken met bedrijven waarvan de algemene missie en waarde in lijn zijn met jouw eigen missie en waarde.

In dezelfde geest wilt je er ook zeker van zijn dat er een overlapping is tussen jouw doelgroep en die van de nieuwe partners. Dit zorgt er niet alleen voor dat de eindgebruiker de integratie in de eerste plaats waardevol vindt, maar het zorgt er ook voor dat al het gezamenlijk ontwikkelde content, ook goed overkomt bij het publiek.

En samenwerken met influencers? Het belangrijkste is dat de inhoud die influencers creëren authentiek is en echt tot de kern van waarde van de producten of diensten van jouw merk belichten. Het voordeligste aspect van een samenwerking met influencers is dat individuen uit de meest uiteenlopende sectoren kunt bereiken.

Bij samen content creëren kun je kiezen uit een aantal opties

Allereerst is het belangrijkste doel bij het creëren van gezamenlijke content om samen te werken met merken die zinvol zijn voor jou om mee samen te werken. Denk hierbij aan merken die producten of diensten aanbieden die op de een of andere manier betrekking hebben op jouw niche. Echter zijn deze merken niet precies concurrenten. Ook wil je samenwerken met merken waarvan de vaardigheden en kennis op het gebied van contentmarketing een aanvulling vormen op wat jij levert aan jouw klanten.

Ook hier wil je de sterke punten van jezelf en je partners uitlichten. Vergeet niet: het doel is niet alleen om jouw merken te promoten. Het gaat om zo veel mogelijk waarde leveren aan de eindgebruikers door het creëren van aanvullende inhoud die hen in staat stelt om het meeste uit de software te halen.

Gebruik van influencers als ad hoc content team

Hoewel de drukte rond influencer marketing steeds verder blijft groeien, is ook opmerkelijk dat veel merken zijn begonnen met het implementeren van een soort omgekeerde benadering van de marketingtactiek. Dat wil zeggen, in plaats van samen te werken met influencers om hen jouw merk op hun kanalen te laten promoten, kunt je hen uitnodigen om zelf content te creëren die op jouw eigen manier wordt weergegeven. Het hebben van een influencer die leuke content creëert op jouw eigen kanaal voegt zeker geloofwaardigheid toe aan jouw merk in de ogen van jouw volgers. Ten tweede, de maker van de content zal deze waarschijnlijk ook delen met hun publiek. Wat gelijk staat aan een enorme zichtbaarheid voor jouw merk.

Leave a Reply