Dit is de vraag die je moet stellen als je, zoals veel andere bedrijven, de digitale weg bent ingeslagen.Vooral omdat deze digitale verschuiving sterk is versneld door de COVID-19 pandemie en de lockdowns van 2020 en 2021. E-commerce is stevig verankerd in het nieuwe consumentengedrag.
Hoe kan je deze dynamiek begrijpen, zodat je zo dicht mogelijk bij de klantbehoefte kunt komen en hoe kan je deze verandering in het koopgedrag naar jouw voordeel ombuigen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de 6 e-commerce trends die je in 2022 moet volgen.
1. Vermenigvuldiging van communicatie- en verkoopmedia
Online verkopen is goed. Maar multi-channel verkoop is beter! De digitale omwenteling maken betekent immers niet “alleen digitaal” worden: om te slagen moet je de communicatie- en verkoopmedia vermenigvuldigen.
Maar waarom?
Omdat, naarmate de lockdowns plaatsvonden, het nodig was voor mensen om verschillende keren hun leven aan te passen aan de gewijzigde mogelijkheden.
En dat deze beperkingen een blijvend effect hebben gehad op de manier waarop mensen consumeren staat vast: voortaan willen klanten de keuze hebben tussen online kopen, “click and collect”, een product reserveren, of gewoon op het internet rondkijken voordat ze naar een fysieke winkel gaan.
Kortom, je moet dus fysiek & digitaal tegelijkertijd zijn
Dat wil zeggen: de klant een ervaring bieden die hem in staat stelt direct van de ene realiteit en het ene medium naar het andere te gaan zonder een verschillende ervaring te krijgen.
Idealiter zouden deze verschillende verkoopkanalen expliciet en even prominent op jouw homepage en vervolgens op elk van jouw productpagina’s moeten worden vermeld.
Hetzelfde geldt voor communicatie. Een telefoonnummer en de openingsuren van de fysieke winkel op jouw website vermelden is niet langer voldoende.
Het is beter om zelfs een instant messaging service aan te bieden (die spontaan opengaat zodra de potentiële klant langskomt), de mogelijkheid krijgt om teruggebeld te worden door een expert, en ook de mogelijkheid hebben om onmiddellijk te integreren via sociale netwerken.
Dit zijn allemaal manieren van communiceren waarmee je meer mensen kunt bereiken, want elke potentiële klant heeft min of meer bewust zijn voorkeur voor een schriftelijk of mondeling communicatiekanaal.
2. Bied een gepersonaliseerde klantervaring
De tweede e-commercetrend voor 2022 is de personalisering van de klantervaring. Waarom? Omdat het internet lijdt onder zijn koude en onpersoonlijke reputatie.
Om een aankoop te overwegen, moeten potentiële klanten worden ondergedompeld in persoonlijke aandacht.
De personalisering van de klantervaring is dan ook een fundamentele trend die erop gericht is iets nieuws en attents te bieden dat de menselijke warmte kan vervangen die in de sfeer van een fysieke winkel te vinden is.
Sommige klanten weten wat ze willen, terwijl andere staan te popelen om advies
Het zijn deze laatsten die je voor jou moet winnen, want zij zullen het moeilijker hebben met e-commerce.
- Produceer artikelen die hen kunnen informeren op basis van de trefwoorden waarnaar ze online zoeken.
- Maak een terugbelafspraak beschikbaar met een deskundige adviseur.
- Bied aan om hen een snelle en gratis offerte te sturen.
- Gebruik jouw klantendatabase om producten aan te bevelen op een gepersonaliseerde basis via email, niet alleen jouw bestsellers in het algemeen.
Al deze manieren zullen erop gericht zijn de besluiteloze klant gerust te stellen en te overtuigen.
Ten slotte is het goed om jouw potentiële klanten het gevoel te geven dat je hen goed kent.
In plaats van een hersenloze promotie-e-mail te sturen, kies je de maand van de verjaardag van jouw prospect om hem een echt beslissende promotiecode te sturen op een selectie van producten die hij al eerder geraadpleegd heeft.
Studies tonen aan dat de ROI van dit soort geavanceerde personaliseringspraktijken hoog is, en dat het conversiepercentage veel hoger ligt dan bij niet-gerichte e-commercecampagnes.
3. Gerichte mobiele gebruikers
De derde belangrijke trend voor 2022 is de e-commerce ervaring op smartphones. Ongeveer 50% van al het interverkeer loopt via smartphones. En de pandemie heeft de verschuiving versneld van de desktop naar de smartphone, waarop steeds meer online wordt verkocht.
In jouw e-commerce strategie is het dus realistisch en verstandig om je te richten op mobiele gebruikers.
Wat is responsive design?
Het is een websiteontwerp dat is geoptimaliseerd voor een smartphone. Bied in dezelfde geest elke mobiele gebruiker die jouw site voor het eerst bezoekt de keuze tussen de volgende drie alternatieven: doorgaan op de klassieke site, doorgaan op de voor mobiele apparatuur geoptimaliseerde site, of de applicatie downloaden op zijn smartphone.
Dit zijn manieren om van bij het begin te tonen dat je hen een keuze geeft en dat jij je bewust bent van hun nieuwe manieren van consumeren.
Naast responsive design is het essentieel om het gebruik van de smartphone te integreren in de previews die op jouw site worden gebruikt.
Als je kleding of accessoires verkoopt, toon dan dynamische modellen of toon op zijn minst een kleinere foto versie van de producten.
Neem samen met jouw marketingteam de tijd om een enquête te doen onder jouw doelgroep om meer te weten te komen over de concrete toepassingen van de smartphone waaraan zij de voorkeur geven.
4. Leverings- en retourneringsbeleid
Natuurlijk zijn de gewoonten van de consument veranderd. Maar van het traditionele winkelbezoek hebben de klanten de gewoonte behouden om snel bediend te worden!
Aan de andere kant staan te lange levertijden bovenaan de lijst van negatieve recensies.
Hoe contra-intuïtief het ook mag lijken, zet niet alles in op jouw producten: net zoals he de klantervaring tracht te personaliseren, optimaliseer ook jouw leveringsbeleid.
Het is niet zomaar een product, maar bijna een dienst die e-commerce klanten tegenwoordig online kopen. Kies daarom elke keer voor snellere levertijden.
Bied daarnaast gratis levering op het eerste artikel, of op bestellingen boven een bepaald bedrag. Dit lijkt misschien een slechte deal (bv. de prijs van het product iets verhogen maar gratis levering aanbieden), maar kan in feite een grote psychologische impact hebben, aangezien klanten een hekel hebben aan verborgen en extra kosten.
5. Combineer lokaal en online
Een combinatie van lokaal en online? Dat is een vreemd idee, terwijl het hele punt van e-commerce juist is om zich open te stellen voor een gigantische geglobaliseerde handel!
Terwijl zich een even immense en anonieme markt opent, willen veel consumenten zich opnieuw op hun grondgebied richten, om op hun manier bij te dragen aan de economische ontwikkeling van hun stad of streek.
Promoot dus niet alleen “Gemaakt in Nederland”, promoot ook de unieke know-how van de regio’s. Dit is een verrassende maar doeltreffende e-commerce-strategie om de prospect opnieuw te concentreren in zijn leefomgeving, zijn wortels en zijn bekende referentiepunten.
6. Ethische en duurzame waarden tonen
Weet je niet goed hoe je je moet onderscheiden van de concurrentie? Dan is tijd om een geheime wapen tevoorschijn te halen: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Sociale en milieuverantwoordelijk zaken doen.
Waarom moeten deze ethische en duurzame waarden juist op mobiele sites worden weergegeven? Op sociale netwerken wordt vaker en spontaner gedeeld dan op computers: de harten van mobiele gebruikers raken is dus een uitstekende manier om voor een uitstekend merkimago te zorgen.
Zoals we hebben gezien, groeit de online handel nog steeds erg hard, maar we moeten continue mee groeien en daarmee innoveren.
De juiste woorden vinden, je aanpassen aan de culturele aandachtspunten die op een bepaald moment van kracht zijn, dit wordt essentieel voor jouw e-commerce business in 2022!
Om advies te krijgen over hoe jij dit voor jouw e-commerce business kunt laten groeien, kun je contact met ons opnemen!