Skip to main content

Het gaat er niet altijd om de populairste trefwoorden te kiezen en te verwachten dat je vanaf het begin de grote vissen kunt bijhouden. Het gaat erom jouw doelgroep te kennen en te proberen de inhoud, informatie en algemene service te bieden die zij willen/nodig hebben. Met dat in gedachten, zijn hier acht SEO tips die in 2023 nog steeds even effectief zullen zijn als in het verleden.

Schrijf voor je doelgroep en niet voor zoekmachines

Zoals eerder gezegd wordt het algoritme van Google met de dag slimmer en past het zich steeds meer aan ons denken aan door constante input van mensen. Er bestaat echter geen achterdeurtje of magische formule om een zoekmachine te slim af te zijn, dus probeer het maar niet. Schrijf eerst voor mensen en dan voor zoekmachines.

Uiteindelijk moet jouw prioriteit altijd zijn om jouw publiek te geven waarnaar ze op zoek zijn, en dat kun je alleen doen als je boeiende en natuurlijke content schrijft. Iedereen kan zien wanneer er een trefwoord is toegevoegd, en het is nog duidelijker wanneer het in de tekst is opgenomen. Voeg dus trefwoorden toe waar dat zinvol is en laat trefwoorden jouw reeds informatieve en waardevolle content versterken.

Gebruik gerichte trefwoorden op de juiste plaatsen

Hoewel de motivatie altijd eerst bij de mensen moet liggen en pas daarna bij de zoekmachines, vormen sleutelwoorden de basis van het hele proces. Niet alleen dringen ze door tot de kern van wat bezoekers en Google zoeken door veelgebruikte zoektermen te isoleren, maar SEO zorgt ook voor meer dan 1000% meer verkeer dan organische sociale media, die zelf goed zijn voor meer dan de helft van al het online verkeer. Dus als zoekwoorden centraal staan bij SEO, moeten ze ook centraal staan bij alles wat je doet.

Het gebruik van Google SEO tools

Het gaat er niet om links, rechts links en in het midden in te voegen. Het begint allemaal met zoekwoorden onderzoek. Gebruik SEO-tools zoals Google Ads, Ahrefs en zelfs eenvoudige on-site zoekbalken om de brede zoekintentie en jouw “start”-zoekwoorden te bepalen. Ga dan de diepte in om meer long-tail variaties te vinden, bestudeer je concurrenten om hiaten in zoekwoorden te vinden, en vergeet ze niet op te nemen in je metadata en ankertekst voor je links. Tot slot, overlaad jouw zoekwoorden niet. Voeg ze op een natuurlijke manier toe, zodat de leesbaarheid van jouw tekst niet in het gedrang komt.

Focus op bruikbaarheid (UX)

Er is niets erger dan moeite hebben om je weg te vinden op een website die je nauwelijks kunt gebruiken. Na een paar seconden frustratie doen de meeste mensen geen moeite meer, en ook Google zal moeite hebben om er het beste uit te halen. Zaken als dode links, foutpagina’s en onduidelijke websitestructuren beïnvloeden wat bezoekers van jouw website meenemen.

Niet alleen gebruikers hechten waarde aan een goede ervaring en eenvoudige navigatie, maar ook de crawlers van Google, die jouw content crawlen en jouw SERP-rangschikking bepalen. Gebruik koppen en korte, gemakkelijk leesbare alinea’s, ruim jouw submappen op en optimaliseer voor mobiele apparaten. Al deze maatregelen zullen helpen om de bounce rates te verlagen, andere SEO factoren te verbeteren, jouw rankings te verhogen en resulteren in een betere algemene conversie.

Over ervaring gesproken, ben je klaar voor de nieuwe Google updates?

Focus op het bouwen van relevante links

Zoals eerder vermeld, is linkbuilding een ander belangrijk aspect van het opbouwen van domeinreputatie/site-autoriteit. We hebben al uiteengezet waarom uitgaande/externe links belangrijk zijn: Niet alleen voegen zij waarde toe aan de informatie die je verstrekt, maar zij kunnen ook wederkerige backlinks krijgen door outreach, enz.

Bovendien zijn links een belangrijke ranking factor. Bots/crawlers ontdekken content door links naar volgende pagina’s te volgen en hun relevantie voor een zoekopdracht te beoordelen. Dit geldt ook voor interne links, dus wees niet bang om te linken naar andere nuttige pagina’s op jouw website wanneer dat nodig is en wanneer het natuurlijk aanvoelt. Meer dan de helft van de SEO marketeers merkt een effect na één tot drie maanden van implementatie van een linkbuildingstrategie.

Content opmaken voor featured snippets

Featured snippets domineren tegenwoordig de SERPs. Je kent ze waarschijnlijk wel, ook al heb je de term nog nooit gehoord. Het zijn de gemarkeerde antwoordvakken die bij de meeste zoekopdrachten bovenaan de pagina verschijnen. Als het je lukt om een featured snippet te krijgen, heb je iets goed gedaan.

Er zijn bepaalde opmaak- en stijlhulpmiddelen die je kunt gebruiken om jouw kansen op een Featured Snippet te vergroten: Bullet points, genummerde lijsten, infographics en directe antwoorden op zoekvragen, om er maar een paar te noemen. Hoewel er gegevens zijn om aan te tonen dat snippets niet altijd leiden tot directe kliks omdat de zoekopdracht wordt beantwoord in de Google preview zelf, hebben meer dan 19% van de SERPs featured snippets en dat aantal groeit. Ze zijn zeer geschikt om naamsbekendheid op te bouwen en jouw naam bekendheid te geven. Daarom zullen de kliks blijven komen.

Verwijder alles wat jouw website vertraagt

Nogmaals, het kan niet genoeg worden benadrukt hoe gemakkelijk het is om de technische zaken in orde te krijgen, zodat jouw website en specifieke content voor zichzelf spreken. Of je nu informatieve blogs schrijft, een product of dienst verkoopt of iemand gewoon de juiste weg wijst, jouw website moet snel, toegankelijk en gemakkelijk te gebruiken zijn. Tegenwoordig verwachten mensen onmiddellijke informatie en onmiddellijke resultaten. Als jouw website er lang over doet om te laden, zullen ze gewoon verder gaan.

Er zijn een aantal manieren om de snelheid en de algemene bruikbaarheid van jouw website te verbeteren: Verwijder oude/defecte plugins, ruim jouw code op, optimaliseer en comprimeer jouw afbeeldingen, zorg ervoor dat jouw submappen vloeiend en logisch zijn, en gebruik tools zoals Google Page Speed Insights of GTmetrix om de snelheid in de gaten te houden.

Let op de algoritme-updates van Google.

We hebben het hier al even over gehad, maar Google wordt met de dag slimmer en intuïtiever. Grote updates en aanpassingen van het algoritme vinden voortdurend en vaak onverwacht plaats, waarbij websites ofwel profiteren ofwel worden bestraft, afhankelijk van hoe nauw ze zich houden aan de laatste update.

Rangschikkingen en straffen worden bepaald door een groot aantal factoren: Toegankelijkheid, snelheid, buitensporige reclame of spam-inhoud, enz. Hoewel het niet altijd kan worden vermeden, zijn er enkele eenvoudige stappen die je kunt nemen om binnen bereik te blijven. Ten eerste: abonneer je op websites en forums van de sector om op de hoogte te blijven van huidige en toekomstige

nformeer naar updates. Google’s Search Console gemeenschap is een goede plek om te beginnen – en zorg ervoor dat je jouw verkeer op de voet volgt met diensten als Google Analytics en SEMrush om te zien waar updates hebben plaatsgevonden, zodat je dienovereenkomstig kunt aanpassen.

Verbeteren van de bestaande content en toevoegen van ontbrekende deelonderwerpen.

Tot slot, houd in gedachten dat er geen echte eindstreep is als het gaat om jouw SEO-strategie. Voortdurende updates en de strijd met jouw concurrenten betekenen dat er altijd iets te doen is, en niet te vergeten dat je kunt verbeteren wat je al hebt gedaan. Als je SEO nog niet goed hebt toegepast, is een goede manier om te beginnen het bijwerken van jouw content met zoekwoorden, backlinks en betere leesbaarheid. Je kunt er zelfs voor zorgen dat pagina’s die al beter hebben gepresteerd hun trafficgroei behouden of daarop voortbouwen door ze regelmatig bij te werken.

Terug naar je trefwoord onderzoek: Dit is een goede gelegenheid om deze termen en de analyse van de concurrentie te gebruiken als basis voor een content plan op lange termijn. Elk trefwoord moet zich vertakken in een verscheidenheid van andere, wat op zijn beurt meer ideeën voor content oplevert. Bijvoorbeeld, in plaats van slechts één artikel over een specifiek onderwerp te schrijven, maak er een topic van waaruit een reeks andere, meer specifieke artikelen zal ontstaan. Met tools als SEMrush en Yoast kun je een grondige content en website analyse uitvoeren. Het toevoegen en updaten van oude content kan je verkeer verdubbelen – probeer het gewoon zo lang mogelijk houdbaar te maken, en let op de interne en externe links waar we het over hadden.

Deze post is slechts een tipje van de sluier van wat SEO inhoudt

Het is een discipline die met de dag complexer en genuanceerder wordt, maar met een aantal beproefde tips die de tand des tijds op dit gebied hebben doorstaan, zou je klaar moeten zijn voor alles wat er in 2023 op jouw pad komt.

Voor meer informatie en voorbeelden van SEO voor beginners, gevorderden en experts, is er een schat aan bronnen beschikbaar. Het SEO-landschap is voortdurend in beweging, dus laat het niet langer wachten om de achterstand in te halen!

Leave a Reply