De beste copywriters en content marketeers combineren strategische copywriting met geweldige content voor de beste resultaten.
Vanuit een traditioneel marketingperspectief is er een eenvoudig antwoord op de vraag: “Wat is het verschil tussen contentmarketing en copywriting?” Content marketing gaat over het creëren en verspreiden van waardevolle gratis content om prospects aan te trekken en hen in klanten te veranderen – en klanten in terugkerende kopers.
- Content marketing bestaat uit blogs, podcasts en e-mail autoresponders.
- Copywriting gaat over verkooppagina’s, advertenties en direct mail.
Maar toch hebben ze elkaar nodig.
Content bestaat namelijk niet zonder effectieve teksten
Copywriters zullen altijd nodig zijn!
Een veelgemaakte fout bij content marketing is dat de content geen relatie of vertrouwen met de potentiële klant opbouwt. Je kunt altijd aandacht krijgen op sociale media door jezelf of je bedrijf te laten zien als “beter dan anderen”, en dat is fijn dat je dat zelf denkt, maar dat leidt niet tot abonnees of klanten.
Nog een veelgemaakte fout bij content marketing: Je hebt geen duidelijke, call to action button of formulier. Een oproep tot actie laat lezers weten wat ze nu moeten doen.
Onthoud: copywriting is de kunst om je lezers een specifieke actie te laten ondernemen
En ja, het is nog steeds copywriting, zelfs als het een podcast of videoscript is. Doordacht gebruik van copywritingtechnieken op je blog zal ervoor zorgen dat lezers zich abonneren op je blog of e-maillijst, je hoger in Google rankt en jouw artikelen delen met andere geïnteresseerden.
Is copywriting dan alles? Zeker niet. Als je je bij wijze van spreken een drol op de mooiste manier verpakt en op de markt brengt, zorg je er alleen maar voor dat bekend wordt hoe slecht je product is. Dat is niet het resultaat waar je naar streeft.
Slimme content marketeer technieken om in gedachten te houden:
Bied waarde: als je gratis content zo waardevol is dat je je er een beetje ongemakkelijk bij voelt, weet je dat je het goed hebt gedaan. En trek de juiste mensen aan. Contentmarketing zal SEO-inspanningen ten goede komen, maar maak niet de fout te schrijven voor zoekmachines. Schrijf altijd eerst voor mensen, en maak je content dan zoekmachinevriendelijk zodat nieuwe lezers je kunnen vinden.
De beste copywriters en content marketeers combineren strategische copywriting met geweldige content voor de beste resultaten.