Skip to main content

Met de slogan ‘1000 Songs in Your Pocket’ introduceerde Steve Jobs in 2001 de allereerste iPod. Met een harde schijf van 5 Gigabyte, een gewicht van 185 en een grootte van 10.21 x 6.17 x 1.98 cm was de Apple iPod een uitkomst voor muziekliefhebbers.

De iPod was zeker niet de eerste MP3-speler, maar aangezien de iPod gebruiksvriendelijker, kleiner en lichter was dan zijn concurrenten, werd de iPod een enorm succes.
De iPod is de bestverkopende muziekspeler ter wereld. Wist je dat er wereldwijd meer dan 250.000.000 iPods verkocht zijn? 250 miljoen!

Messaging was het geheime wapen van Steve Jobs om Apple-producten te helpen de wereld te veranderen.

Hij had het over een innovatieve MP3-speler, met name over de eigenschappen + voordelen.
Het opslaan van 1000 nummers – zodat je het niet langer met je computer hoeft te synchroniseren. Het kleine formaat – zodat de iPod in je broekzak past.
De eenvoudige gebruikersinterface – zodat iedereen, jong en oud, met de iPod overweg kon.

Herken je het patroon? Eigenschappen + voordelen.

Kort samengevat: “1000 songs in your pocket”

Honderden journalisten en recensenten uit het publiek schreven over de iPod en gebruikten hier natuurlijk de “1000 songs in your pocket” boodschap. Soms zelfs als titel.

Het ging verder dan dat. De geniale boodschap trok ook potentiële klanten over de streep. Nog belangrijker: zij vertelden op hun beurt de boodschap aan hun vrienden: “Have you heard of the new MP3 player? ‘1000 songs in your pocket!’

Hoe gebruikt Apple dit in hun copywriting?

De eigenschappen De voordelen
1GB aan MP3’s Meer dan 1000 nummers in je broekzak.
10.21 x 6.17 x 1.98 cm De iPod past in iedere broekzak
Een eenvoudige gebruikersinterface Jong en oud kan met de iPod overweg

 

Aan de andere kant, wanneer je een tekst schrijft voor kenners, deskundigen of liefhebbers, is het zaak om ook eigenschappen te benoemen. Het blijft belangrijk om de voordelen op te sommen. Stel dat je een auto verkoopt aan een expert? Een expert heeft niets aan voordelen als: ‘ruimte, comfort en stijl’ of ‘een excellent en buitengewoon gebalanceerd rijgedrag in extreme situaties’. De expert wilt alles weten over de performance: 311 kW, 450 pk, 11 l/100km.

Zoals je doorhebt, zijn er veel situaties waarin je als copywriter prioriteit geeft aan voordelen ipv eigenschappen. Overigens houdt dit niet in dat je de eigenschappen helemaal nooit benoemt.
Eigenschappen en voordelen ondersteunen elkaar!

In wervende teksten komt de volgende structuur vaak terug:

Handeling + voordeel/uitkomst.

Bijvoorbeeld:

  • Your International biedt de uitkomst. Onze vertalers en tekstschrijvers zorgen voor een passend voorstel om jouw bedrijf mooi uit de verf te laten komen. Door onze partners is geen enkele opdracht ons te gek.

We hebben hier een wervend alternatief van gemaakt, namelijk:

Uitkomst/voordeel door/dankzij handeling

  • Wil je jouw bedrijf mooi uit de verf laten komen? Your International biedt dé uitkomst! Dankzij onze design specialisten is geen enkele opdracht ons te gek.

Leave a Reply