Skip to main content

Mensen openen hun post vaak boven de prullenbak, als je als afzender geluk hebt, wordt jouw brief niet direct in de prullenbak gegooid. Dit heeft te maken met de headline of koptekst.
De eerste indruk van jouw brief, e-mail, productpagina, advertentie of blogartikel.

Is jouw eerste indruk saai, irrelevant of nietszeggend? Grote kans dat jouw potentiële lezer verder scrollt of wegklikt. Ook al is jouw tekst of product waanzinnig goed, niemand zal de tekst lezen of het product kopen als de koptekst de aandacht van jouw klanten niet trekt. De eerste indruk is binnen een paar seconden gemaakt, zowel bij mensen als bij merken.

Bij het schrijven van headlines vraag je je het volgende af:

Hoe val ik op? En hoe zorg ik dat mensen verder lezen?

Het is niet alleen zaak om de aandacht te trekken met jouw headlines. Je moet zorgen dat de lezer overtuigd raakt om verder te lezen.

Hieronder lees je 5 headline technieken die altijd werken!

  1. Herkenbare headlines
  • Meer dan 30% van de Nederlanders besparen op hun hypotheek, lees hier of jij ook kunt besparen!
  • Nooit meer rommelen met onhandige tentstokken – de nieuwe TentPlus!
  • Met deze truc bespaar jij op jouw hypotheekkosten

Wanneer je iets belooft in jouw headline, is het van groot belang dat je zorgt dat de tekst in jouw artikel of advertentie wel overeenkomt met hetgeen je verkoopt in de headline. Er is niets vervelender dan ‘Clickbait’ artikelen of ads. Ook zorgen clickbait titels ervoor dat men jou niet meer serieus neemt en waarschijnlijk niet snel zal klikken op jouw volgende advertenties of e-mails.

Directe headlines inzetten als copywriter

In directe headlines zien lezers direct wat je verkoopt of wat ze kunnen verwachten wanneer ze klikken. Is de kop duidelijk en direct genoeg? Wordt het punt snel en eenvoudig overgebracht?

  1. How to headlines
  • Hoe verlies ik 10kg in 10 weken?
  • Hoe start ik een eigen bedrijf?
  • (een mooie Engelse): How to fall asleep in 1 minute!

Een how to headline is een kop die je vertelt, je raadt het al, hoe je iets moet doen. Bijvoorbeeld hoe je een kapotte uitlaat repareert of hoe je 10kg in 10 weken kunt verliezen.

Is de headline specifiek genoeg? ‘Hoe verlies ik 10kg in 10 weken’ is relevanter dan: ‘Hoe verlies ik snel gewicht?’

Vragende headlines gebruiken bij teksten schrijven

  • Zijn jouw maandelijkse hypotheeklasten ook zo hoog? Lees hier hoe je kunt besparen.
  • Pijn in je onderrug? Dit kun je er tegen doen
  • Te diep in het glaasje gekeken? – Dit lijkt de oplossing tegen een kater!

Een vraag waar de lezer zich in kan inleven, iets wat hij graag beantwoord zou willen zien. Vraag jezelf af: biedt de headline een voordeel of een beloning voor het lezen van de advertentie of het artikel? Wat je hier terugziet, is de copywriting techniek genaamd probleem + oplossing. Je kaart een herkenbaar probleem aan in deel 1 van je headline. In deel 2 van je headline noem je de oplossing. De CTR (click through rate) van deze headlines is vaak hoger dan gemiddeld.

  1. Nieuws headline
  • De nieuwe Nissan Qashqai – nu met €4.600,- voordeel
  • 3 dingen die je moet weten over de nieuwe iPhone XR!
  • Hotspots! Dit zijn de beste restaurants van Utrecht in 2023

Nieuws over jouw product of dienst? Kondig het aan in de headline. Aanhaken op een recent topic? Doe het in de headline. Kortingsactie? Vertel het in de headline!

Vallen sensationele headlines vaak tegen?

De Telegraaf is enorm goed in het lokken van lezers met sensationele titels op onder andere Youtube of Facebook:
– Holleeder bekent bijna alles
– Schokkende video uitgelekt: Drugsfeest in gevangenis Zaanstad
– Deze sekte is op je geld uit

Helaas valt de content dan altijd tegen. Nogmaals: wanneer je iets belooft in jouw headline, is het van groot belang dat je zorgt dat de tekst in jouw artikel of video wel overeenkomt met hetgeen je verkoopt in de headline.

Door je in te lezen in de lezer en door je voor te stellen wat hij of zij wilt lezen, is het schrijven van een lead al een stuk makkelijker. Waar krijg jij nu echt een blij gevoel van? Bij het lezen van welke content voel jij je betrokken? Waardoor zou jij zelf klikken? En nog belangrijker: Waardoor zou jij klikken, de tekst lezen en nadien actie ondernemen? Als je deze vragen kunt beantwoorden, staat er binnen no time een klikbare headline op papier

“Make it simple, but significant” – Don Draper, Mad Men

Headlines in Adwords en Facebook advertenties

In Adwords en Facebook advertenties zorgt een sterke headline voor een hogere CTR (Click Through Rate). Je kunt jouw headlines dus eenvoudig testen en meten. Doe dat dan ook vooral!

Leave a Reply