Je kunt negatieve boodschappen af en toe wel gebruiken, in salespages (blz X) bijvoorbeeld:
– Is jouw website niet goed vindbaar via Google?
– Verkoop je te weinig producten via jouw website?
– Is jouw doelgroep niet overtuigd van jouw aanbod?
– Dankzij onze comfortabele inlegzooltjes heb je nooit meer last van enkelblessures!
Hier hebben we het over verliesaversie. Het benoemen van negatieve benefits om mensen te wijzen op gevaren/mislukkingen/verlies. Verliesaversie is de neiging om verliezen te vermijden in plaats van gelijkwaardige winsten te verwerven.
Wist je dat verlies twee keer zoveel impact heeft op onze emoties dan winst?
Men is maar liefst twee keer zo emotioneel bij het verliezen van €50 dan wanneer zij €50 winnen of vinden. Zo vermijden we ten koste van alles verliezen en nemen we beslissingen op basis van deze cognitieve vooringenomenheid.
Verliesaversie in Copywriting
De Nobelprijs winnende psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky ontdekten de Loss Aversion Theory tijdens hun onderzoek naar de Prospect Theory. Als een van onze geautomatiseerde reacties op het gebied van gedragseconomie vergemakkelijkt verliesaversie onze besluitvorming. Long story short: we willen niet verliezen!
Teksten die benadrukken wat we mislopen triggeren ons eerder dan teksten die benadrukken wat de voordelen zijn van het wél kopen. Hoe pas je Verliesaversie tijdens het schrijven van wervende teksten? Middels de volgende tactieken:
“Nog maar 3 op voorraad! Bestel nu!”, “Verkrijgbaar zolang de voorraad strekt.”
Wanneer lezers zich realiseren dat het product dat ze willen, binnenkort niet meer op voorraad is, zullen ze een einde maken aan hun twijfels door het product direct te kopen! Ze weten immers dat wanneer ze te laat zijn met het kopen, de nasmaak van het verlies wel heel zuur zal zijn.
Flash Verkoop! Alleen vandaag nog!”
Een beperkt tijdsaanbod geeft de lezers de tijd die zij nodig hebben om een beslissing te nemen te beperken, wat betekent dat ze sneller laat converteren!
Mis deze geweldige deal niet!
Korting. Voor iedereen die geld wil besparen, werken kortingen als een van de beste motivaties om iets te kopen. Laat het in jouw voordeel werken en maak jouw aanbiedingen zichtbaar en aantrekkelijk.
Let op: Gebruik deze tactieken niet té vaak! Hoewel deze tactieken effectief zijn, zijn ze niet duurzaam als ze worden overdreven. Als je voortdurend met “Alleen vandaag nog” of “Nog maar 3 op voorraad!” adverteert, word je minder serieus genomen. Een stortvloed aan “exclusieve” deals zal klanten het gevoel geven dat ze worden voorgelogen en gemanipuleerd.