Spelen met visuele aspecten in teksten is nog steeds een van de meest eenvoudige manieren om de aandacht van de lezer te trekken. Een lap tekst zonder tussenkopjes, bold of italic ziet er kaal uit. Waar moet je op letten bij het gebruiken van verschillende fonts en andere visuele aspecten? In ieder geval het onderscheid en (vooral) de samenwerking tussen verbale en visuele taal.
Verbale taal: de letterlijke betekenis van de woorden.
Visuele taal: de betekenis die wordt gecreëerd door visuele toevoegingen zoals typografie, afbeeldingen en kleuren.
De twee hierboven zorgen voor een pakkend geheel. In dit hoofdstuk staat de visuele taal middels verbale taal centraal. Snap je ‘m nog? ?
Bij het schrijven van website teksten is het visuele aspect van groot belang. Hier komen we later op terug.
Wat is een font in teksten?
Een font wordt gebruikt om een ontwerp te maken. Times New Roman (lettertype) in Regular (de stijl) in 12 punten (de grootte) is een font. Neem je hetzelfde lettertype in dezelfde stijl in een verschillende grootte, spreek je over een ander font. De betekenis van een font is de combinatie van het gekozen lettertype, stijl en grootte.
Bold en Italic zijn de twee meest eenvoudige aanpassingen die je kunt gebruiken om een boodschap kracht bij te zetten of om de aandacht te verleggen.
Wat is Bold? De letterlijke betekenis van Bold is gedurfd, of zelfs brutaal. Ook wel dikgedrukt!
Wat is Italic? De betekenis van Italic is simpelweg, schuingedrukte tekst.
Over het algemeen gebruik je Italic voor quotes of andere citaten. Bold is bedoeld om een boodschap te benadrukken. Bij het toepassen van zowel Bold als Italic is het belangrijk dat je het niet overdrijft. Ze zijn er om de aandacht te trekken, niet om de aandacht af te lijden. Om Herschell Gordon Lewis te citeren:
“When you emphasize everything, you emphasize nothing!”
Serif, Sans Serif en Script font bij teksten schrijven
Serif verwijst naar de kleine lijn die je ziet aan de rand van de letters. Lettertypen als Times New Roman hebben dit aan de onderkant en aan de zijkant van ieder teken. Serif fonts zijn goed inzetbaar voor de ietwat formelere teksten. Deze fonts worden ook wel eens omschreven als: delicaat, luxe, en authentiek, prima voor alle mogelijke soorten formele marketinguitingen. Perfect voor een advocatenkantoor, minder geschikt voor een kinderdagverblijf.
Sans-Serif mist het extra lijntje. Sans Serif fonts worden geassocieerd met minder formele teksten en worden vaak omschreven als: jong, koel, modern en robuust. De tekst die je nu leest, is ook geschreven in Sans Serif, het lettertype Corbel.
Scriptlettertypen zijn handgeschreven luxe lettertypen.
Zelf zou ik een script font niet gebruiken, het is amper leesbaar en bijna niemand neemt je serieus. Voor de nieuwsgierigen, dit lettertype heet “Blackadder ITC”
- Denk na over de boodschap die je wilt overbrengen.
- Wat is de Tone of Voice die je wilt hanteren? Casual, vriendelijk of formeel? (Casual, vriendelijk of formeel lettertype!)
- Welke emoties wil je oproepen bij de lezer?
- Wat is het tekstdoel? Wil je puur informeren of is de tekst bedoeld om te converteren?
Zodra je deze vragen hebt beantwoord, kun je aan de slag om een lettertype te kiezen voor jouw tekst. Houd altijd deze bovenstaande stappen in gedachte en pas hier de keuze voor het lettertype op aan. Een formele brief schrijven met het Comic Sans Font is natuurlijk een no go.
Typografie is een effectieve methode om teksten extra kracht mee te geven. Door visuele aspecten te combineren met een inhoudelijk sterke tekst, kun je de lezer aan het lezen houden.
Teksten zijn veelzeggend, maar een beeld zegt meer dan 1.000 woorden
Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Ook nemen we visuele informatie tot wel 60.000 keer sneller op. Zeg zelf, het kijken van YouTube video’s en het bestuderen van infographics is een stuk leuker dan het lezen van een lange lap tekst.
Het is aan jou om beeld en tekst elkaar te laten versterken, zowel op webpagina’s, in blogartikelen of op salespages – zonder visuals converteren jouw teksten een stuk minder goed.
Hoe waardevol jouw aanbod of hoe mooi jouw ontwerp ook is, de woorden in jouw tekst zullen uiteindelijk overhalen om te klikken.