Het gevoel van intimiteit met de lezer gaat verder dan je zou denken. Hierdoor kun je zelfs de meest saaie onderwerpen aantrekkelijk laten klinken.
In commerciële of wervende teksten gebruiken de meeste schrijvers de zogenaamde “You Rule”: Lezers direct aanspreken middels de tweede persoon. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de lezer over te halen om iets te kopen of actie te ondernemen.
In de eerste persoon worden bepaalde handelingen of gevoelens zo uitgelegd dat het net lijkt alsof je het zelf ervaart (“Mijn auto rijdt goed, maar verbruikt enorm veel benzine.”)
In de tweede persoon spreek je de lezer rechtstreeks toe (“In de tweede persoon spreek je de lezer rechtstreeks toe.“)
In de derde persoon laat je een buitenstaander het verhaal vertellen (“Ze merkte dat haar oude wasmachine het nu echt had begeven“).
Tips bij het schrijven van commerciële teksten
- Jij > ik– het kan geen kwaad om jezelf eens aan het licht te laten komen, maar een goede tekst zorgt er altijd voor dat jouw lezer in de spotlight staat. Het gaat om jou. Jou ja!
- Varieer– gebruik voor de afwisseling ook jij, jou en jouwe. Hiermee voorkom je dat er teveel herhaling plaatsvindt.
- Gebruik hij, zij, hem en haar– ja copywriting in derde persoon is in sommige gevallen wel mogelijk! Bijvoorbeeld wanneer je een illustratie schetst over iemand die ooit hetzelfde “probleem” had. “Dennis merkte dat hij in één maand maar liefst 4 kilo was afgevallen. Waar Wacht jij nog op?”