Mensen laten lachen, één van de beste troeven bij het schrijven van aantrekkelijke en commerciële teksten.
Aan de andere kant… ook één van de manieren waarop je een tekst finaal kunt laten mislukken.
Humor is persoonlijk en subjectief. Wat voor jou een goede grap is, kan op iemand anders smakeloos overkomen. De grens opzoeken is riskant – safe spelen of niet?
Humor bij tekstschrijven werkt niet altijd…
Daar hadden ze bij het Amerikaanse modehuis Kenneth Cole in 2011 iets beter over na moeten denken. Tijdens de Egyptische revolutie, waar meer dan 840 mensen vermoord werden, tweetten zij het volgende:
Na een stortvloed van kritiek verwijderde Kenneth Cole de tweet en boden zij hun gemeende excuses aan.
Of toch niet zo gemeend? Twee jaar later, tijdens de crisis in Syrië, tweetten ze het volgende, wat opnieuw tot grote onvrede leidde bij het publiek:
Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, zou je zeggen.
Behalve als je echt zit te wachten op kritiek, wat ik me niet voor kan stellen, is het essentieel om zulke ‘grappen’ te vermijden in commerciële teksten.
Houd de drie stappen hieronder in je achterhoofd, zo weet je precies welke grappen je wel, en welke grappen je niet kunt maken in jouw reclameteksten.
Commerciële teksten schrijven – ken jouw publiek
Het doel is om een verbinding te maken met jouw publiek en om te ontdekken wat zij nu echt grappig vinden. De eerste stap is om in te beelden met wie je praat, zo weet je precies wat zij grappig vinden. Overigens werkt deze truc niet alleen wanneer je op zoek bent naar het gevoel van humor van jouw lezer – op deze manier kun je achter allerlei eigenschappen van jouw doelgroep komen.
Mensen houden ervan om te lachen, het geeft ze een goed gevoel.
Wanneer jij jouw lezer laat lachen, zullen ze direct een onbewust een goed gevoel krijgen bij jou, en indirect dus ook bij jouw product/dienst.
Door de optie open te houden voor live feedback van jouw publiek weet je precies wat je wel of niet kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan de duimpjes onderaan een artikel, of de mogelijkheid om een reactie toe te voegen.
Blijf altijd bij de boodschap tijdens het schrijven van commerciële teksten
Een van de grootste uitdagingen voor copywriters is dat teksten interessant moeten blijven, ook al schrijf je een handleiding voor het vervangen van een stopcontact. Grapjes en pakkende one-liners lijken soms té informeel, maar zolang je niet van de boodschap afwijkt, kun je ze prima implementeren in een technische handleiding.
Corporate branding is zelfs te combineren met humor, dit is goed terug te zien bij ZenDesk. Door de combinatie van humor en techniek weten zij de droge teksten net wat meer flair mee te geven.
Een tandje minder mag wel bij het schrijven van commerciële teksten
Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk dat je niet te grappig probeert te zijn, het is veel leuker om op een subtiele manier humor te verwerken in de tekst. Gebruik subtiele woordspelingen, deze kun je perfect gebruiken in koppen en slogans. In plaats van een overkill aan grappen, zorgen kleine stukjes tekst voor humor die overtuigt.
Uit een onderzoek van Harvard uit 2010 blijkt zelfs dat humor een positief effect teweeg brengt voor de manier waarop de lezer jouw commerciële tekst leest.
Is jouw tekst voorzien van woordspelingen of one-liners? Dan zullen jouw lezers jouw bedrijf direct linken met ‘leuk’ en ‘positief’, precies wat je wilt bereiken!
Ook uit een onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat humor onze weerstand tegen slechte gedachtes kan doorbreken.
Dankzij humor in teksten koppelen we onbewust allerlei positieve gedachtes aan het bedrijf achter de tekst.