Skip to main content

Marketingteksten bevatten normaal gesproken niet veel feiten en statistieken die de tekst onderbouwen. Copywriters en tekstschrijvers hebben vaak de neiging om overmatig gebruik te maken van bijvoeglijke naamwoorden: de beste, de grootste of de snelste.

Iedereen kan schrijven dat zij de beste, de grootste of de snelste zijn, maar de vraag is of je het hard kunt maken aan de hand van feiten en statistieken. Anders kun je ‘de beste, de grootste en de snelste’ beter weglaten. Niemand is onder de indruk van flitsende sexy teksten wanneer ze niet onderbouwd worden met harde feiten en cijfers.

Welke van de onderstaande zinnen worden volgens jou serieuzer genomen?

Slaap
Zin 1: “44,5% van de Nederlandse bevolking heeft een slaapstoornis.”

Zin 2: “Een groot aantal mensen komt moeilijk in slaap.”

Supplementen

Zin 1: “Dit supplement wordt door veel artsen aanbevolen.”

Zin 2: “91% van de huisartsen raadt dit supplement aan om jouw conditie op peil te houden.”

Juist. Zin 1 bij slaap 1 en zin 2 bij supplementen. Er is geen ruimte voor quasi-interessante bijvoeglijke naamwoorden binnen een commerciële tekst.

Het wordt uitdagend wanneer cijfers en statistieken worden ingezet om boeiende en overtuigende teksten te schrijven en tegelijkertijd de geloofwaardigheid van de tekst te vergroten, zonder dat het een saaie of droge tekst wordt. Er zijn twee efficiënte manier om feiten en statistieken te gebruiken. Manier 1 is om ze visueel neer te zetten als tussenkop.

44,5% van de Nederlandse bevolking heeft een slaapstoornis.

Het belang van feiten in commerciële teksten

Hiermee pak je direct de aandacht en focus je op de ernst, ook laat je middels feiten en statistieken zien dat je expert bent op het desbetreffende gebied. Op deze manier word je wél serieus genomen.

De tweede manier om feiten en statistieken toe te passen is door het noemen van voordelen.

  • Dit zonnepaneel is 64% efficiënter, waardoor jouw energierekening minstens de helft goedkoper wordt.
  • Deze lichtgewicht laptop weegt slechts 700 gram, makkelijk om overal mee naartoe te nemen!

Leave a Reply