Om topposities te scoren in Google met SEO teksten moeten jouw teksten aan twee eisen voldoen:
- Relevant zijn voor jouw lezers.
- Google moet jouw content zien als een waardevolle informatiebron.
De SEO vertalers en copywriters van Your International weten beide te combineren, waardoor de websites van hun klanten op hoge posities in Google belanden. Gelukkig gaat het bij SEO steeds vaker om het schrijven van kwalitatieve content dan om trucjes om Google te beïnvloeden.
Commercieel kunnen schrijven is meer dan een SEO landingspagina schrijven. Als SEO Copywriter ben je een verkapte marketeer.
Wat komt hierbij kijken? Je gaat in het hoofd van je potentiële klant kruipen.
Als copywriter schrijf je SEO landingspagina’s voor bedrijven uit verschillende branches. Je zult schrijven over de nieuwste technologieën, een nieuw wetsvoorstel of over de lekkerste hapjes. Inhoudelijke kennis is belangrijk maar commerciële kennis is belangrijker, de branche waarvoor je schrijft maakt namelijk niet uit
Focus je daarom op het schrijven van nuttige, informatieve teksten en gebruik keywords op de juiste manier en in de juiste context
De perfecte landingspagina:
- Maak gebruik van de PAS formule of het AIDA model
- Hanteer een keyword density van 1-3%
- Vergeet de meta titel en meta description niet
De meta titel bevat het trefwoord waarop je wilt ranken en is aantrekkelijk genoeg om zoekers te laten klikken
De Meta titel mag maximaal 55 characters lang zijn
De Meta description maximaal 160 characters
Titels
Grijp de aandacht!
Inleiding
De inleiding gebruik je om interesse te wekken middels het geven van een voorbeeld of het schetsen van een herkenbare situatie of probleem. Een opsomming kan hier ook geen kwaad: in dit artikel leer/ontdek je hoe… gevolgd door een opsomming.
Ook laat je de lezer op een subtiele manier vast kennis maken met het aanbod dat je later op de pagina doet. De lezer bevindt zich in de oriënterende fase. Houd de lezer nieuwsgierig met een goede afsluiter van de eerste alinea. Creëer een curiosity gap en fancy H2 titel.
H2 Titel
In de H2 titel breid je uit over het onderwerp en introduceer je de lezer aan de volgende alinea. Het liefst inclusief keyword.
1e alinea
Ga dieper in op het voorbeeld, het probleem of de herkenbare situatie met behulp van AIDA of PAS. De perfecte plek om long-tail keywords en LSI keywords te gebruiken.
In de 1e alinea overtuig je de klant met USP’s. Ben je zelf overtuigd van de voordelen van het bedrijf? Dan kun je verder naar de 2e alinea.
H2 Titel
2e alinea
Hoe heb je het eerder aangepakt?
Hoezo ben jij beter dan de concurrent?
Wat zou je voor de lezer kunnen betekenen?
Je hebt de interesse gewekt, nu is het tijd om resultaten te laten zien. Beschrijf hoe je de lezer gaat helpen om ook zulke resultaten te behalen, bied de oplossing voor zijn probleem. Het is tijd voor je aanbod.
Vat jouw aanbod kort en krachtig samen met in je achterhoofd ‘DESIRE’ uit het AIDA model.
Call To Action
Nu komt het aan op conversie. Is de lezer overtuigd? Heb je inderdaad zijn oplossing of spreekt jouw aanbod hem aan? Dan zal hij nu kopen, contact op nemen, of jouw lead magnet downloaden. Richting de CTA wordt het spannend, snap ik! Maar vergeet je keywords niet, ook in de aanloop naar de CTA.
SEO teksten schrijven voorbeeld:
Met dit voorbeeld kun jij aan de slag met het schrijven van converterende SEO landingspagina’s.
- H1 met main keyword
- Enthousiasmerende inleiding over onderwerp
- H2 met main keyword
- Tekst over onderwerp
- H2 met main keyword
- Mogelijkheden eindgebruiker + opsomming USP’s
- Call to Action
SEO Landingspagina schrijven in 4 stappen:
- Vind relevante keywords met zoekpotentieel
- Schrijf op basis van de keywords.
- Zorg ervoor dat de pagina geoptimaliseerd is voor zowel bots als lezers.
- Meet en optimaliseer
Seo teksten optimaliseren:
Nadat je geïndexeerd bent door Google is het tijd om de SEO pagina’s te analyseren, te meten en te optimaliseren. Welke concurrenten staan er boven jou in Google? En op welke fronten kun je winst behalen?
In Google Analytics kun je het organische verkeer eenvoudig checken via:
Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen > Organisch Verkeer
Of in de Engelse weergave: Acquisition > All Traffic > Channels > Organic Search
Ook is het belangrijk om te meten hoe jouw SEO teksten het doen in de loop der tijd.
Een manier om dit te checken is om in Google Search Console het aantal zoekopdrachten, de vertoningen en de posities te waarnemen, zoals we deden voor de catering website van een van onze klanten, Jaap met zijn catering bedrijf.
Analyseer jouw rankings en clicks om de effectiviteit van jouw SEO landingspagina bij te houden in een Excel-spreadsheet.
Op basis van deze gegevens kun je aan de slag met het optimaliseren van jouw perfecte SEO landingspagina tekst.
Het voortdurend aanpassen van keywords andere SEO factoren is noodzakelijk om de zoekmachineposities blijvend te verbeteren. Bij het optimaliseren van SEO teksten begin je bij het implementeren van keywords op verschillende manieren. Je kijkt grondig naar de concurrentie en meet in een Keyword Tool (bijvoorbeeld Keyword Finder), waarom een bepaalde website boven jou staat. Welke keywords gebruiken zij nog meer in hun teksten?
- Zinnen kunnen altijd korter en duidelijker geschreven worden. Je schrijft niet alleen voor de lezer, maar vooral ook voor het Google algoritme. Is de content duidelijk genoeg?
- Zorg ervoor dat de teksten niet te eenvoudig zijn of vol staan met vakjargon.
- Vraag jezelf af of de content likeable en shareable is. Zou de lezer de tekst delen met zijn collega, partner of buurman?
- Likeable, shareable en scannable. Gebruik korte alinea’s, quotes, vette tekst, opsommingstekens, aanhalingstekens, enz. om de tekst zo leesbaar mogelijk te houden.
Double check:
- Bevat jouw SEO landingspagina een afbeelding om de tekst ‘op te breken’?
- Ook quotes en reviews doen het altijd goed.
- Rekening gehouden met de perfecte meta description?
- Wat is jouw landingspagina titel?
- Samenvattingen/bulletpoints zijn top – hier skipt de lezer vrijwel nooit overheen.