Content marketing gebruiken voor een grotere internationale naamsbekendheid

Naamsbekendheid is een van de belangrijkste aspecten van het runnen van een bedrijf. Met name een internationaal gericht bedrijf. Het heeft namelijk een directe invloed op het aantal klanten dat je als bedrijf aantrekt. Het vergroten van naamsbekendheid of merkbewustzijn gaat niet van de ene op de andere dag, maar is een belangrijk doel dat elk bedrijf in gedachten moet houden. Een van de beste manieren om dit te bereiken is middels content marketing. Daarover in dit artikel later meer, eerst antwoord op de vraag:

Waarom is naamsbekendheid zo belangrijk?

Naamsbekendheid geeft de mate aan hoe vertrouwd de consument is met jouw bedrijf en boodschap. Het is niet alleen dat mensen je logo herkennen, of “wel eens van je hebben gehoord” maar vooral dat jouw doelgroep je merk herkent en waar het voor staat. Internationale naamsbekendheid is onwijs belangrijk, consumenten zijn veel eerder geneigd om te kopen van merken en bedrijven die ze herkennen en vertrouwen. Wanneer mensen zich bewust zijn van jouw merk, stelt het ook jouw positie in je branche veilig.

Hoe content marketing naamsbekendheid beïnvloedt

Met goede content laat je potentiële klanten zien wat jouw bedrijf doet en waar je merk voor staat. Naamsbekendheid gaat er niet alleen over of jouw doelgroep de naam van jouw merk kent, maar ook hoe goed ze de kwaliteiten onderkennen die jouw merk uniek maken. Om dit onderscheid te maken, kun je content marketing inzetten om deze kwaliteiten te benadrukken. De Unique Selling Points die jouw merk onderscheiden van de concurrenten.

Deel de details over het bedrijf die duidelijk maken wat jou onderscheidt van anderen in je branche en laat potentiële klanten zien waarom ze jou zouden moeten kiezen boven je concurrenten.

Overweeg bijvoorbeeld het gebruik van een pagina op je website om je bedrijfscultuur te beschrijven en hoe deze uniek is. Je zou ook een pagina kunnen gebruiken om te schetsen hoe je merk zich onderscheidt van anderen in een vergelijkbare categorie, of het nu gaat om de verschillende materialen of ingrediënten die je gebruikt, of om iets specifieks, zoals het feit dat je ook in het weekend actief bent.

Hoe je content marketing kunt gebruiken om jouw internationale naamsbekendheid te vergroten? Het vergroten van je naamsbekendheid is een uitdaging, gelukkig kun je deze zes stappen volgen om contentmarketing te gebruiken om je doelstellingen te bereiken:

1. Begrijp je doelgroep.

Het begrijpen van jouw doelgroep is de eerste stap in het creëren van een marketingstrategie. Zij zijn de mensen met wie je in contact moet komen, dus al je content moet op hen afgestemd zijn. Er zijn een paar belangrijke vragen die je moet stellen over je doelgroep om er zeker van te zijn dat je voor hen schrijft.

WIE IS JOUW DOELGROEP?
Jouw doelgroep is je belangrijkste factor als het gaat om naamsbekendheid. Zonder een doelgroep die jouw product wilt en nodig heeft, zou je geen klanten hebben. Denk daarom goed na over jouw doelgroep. Op wie richt je je? Houd rekening met de demografie van je doelgroep om te bepalen hoe je je content dient te structureren en wat hun interesses en waarden aanspreekt.

WAAR BRENGT JOUW DOELGROEP ONLINE DE TIJD DOOR?
Onderzoek de trends omtrent je doelgroep. Je moet kijken welke sites en blogs je doelgroep bezoekt en hoe je content kunt maken die die doelgroep aanspreekt. Je kunt ook kijken naar de soorten content waar je publiek het meeste tijd mee doorbrengt op je bestaande pagina’s. Als je merkt dat ze meer gericht zijn op pagina’s met video’s dan met afbeeldingen, maak video dan onderdeel van jouw strategie. Het doel is om met je bezoekers in contact te komen door hun behoeften en wensen in een website aan te spreken, en door hun gedrag online te bestuderen, zodat je op data gebaseerde inzichten hebt in hoe je ze terug kunt laten komen op je website.

 

2. Creëer een contentstrategie

Als je eenmaal een goed inzicht hebt gekregen in je doelgroep, zul je een strategie moeten ontwikkelen om hen te bereiken.

FOCUS OP JE VERHAAL
Een van de beste inhoudelijke onderwerpen voor het vergroten van merkbewustzijn is het verhaal van jouw bedrijf. Je kunt je merk promoten op een manier die weergeeft waar je bent begonnen, hoe je bent geslaagd en waarin je gelooft, in combinatie met de waarden van je bedrijf. Maak deze aspecten het speerpunt van je campagne om een duidelijk beeld te geven van wie jij als bedrijf bent. Geloof ons – dit werkt! Dit kan je helpen om op een persoonlijk niveau contact te maken met je klanten en hen te laten zien wie je bent en wat je producten en diensten zijn én hoe deze producten en diensten jouw klanten helpen.

KIES JE KANALEN
Vervolgens kies je welke soorten content je wilt gebruiken. Er zijn talloze combinaties die goed kunnen werken, zoals:

  • Site pagina’s: Wanneer mensen een merk willen leren kennen, kijken ze in de eerste plaats bij “Over ons” op een website. Hier moeten ze ook een pagina vinden waarin jouw bedrijfscultuur wordt uitgelegd en beschreven, en wat jouw overtuigingen zijn.
  • Blog posts: Blogs zijn een van de beste manieren om traffic naar je site te sturen en een van de beste kanalen voor contentmarketing. Je kunt je kennis delen en een vertrouwde stem in je branche worden als je regelmatig blogs plaatst.
  • Downloadbare guides: Bezoekers van de site houden van alles wat gratis is en informatie is daarop geen uitzondering. Adverteer een gratis downloadbare gids of leadmagnet op de eerste pagina van je website of op pagina’s die corresponderen met de informatie die je behandelt in de gids.
  • Video’s: Video’s zijn ook voorbeelden van content die potentiële klanten in staat stellen om te zien waar jij als bedrijf mee bezig bent. Ze geven ze een kijkje achter de schermen van je bedrijf en hoe je functioneert, waardoor ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van jouw community.
  • Webinars: Webinars worden steeds populairder omdat je de informatie kunt bekijken en beluisteren in plaats van te lezen. Dit is een geweldige contentmarketingtechniek waar je zelfs naar kunt linken in je blogs over vergelijkbare onderwerpen.

MAAK EEN CONTENTKALENDER
Een planning maken, helpt je om je plan op koers te houden. Bepaal hoe vaak je nieuwe content wilt publiceren en houd je aan dat schema. Het is belangrijk voor het merkbewustzijn dat je consistentie creëert binnen je bedrijf – of het nu gaat om de frequentie van blogberichten of om de toon waarop je ze schrijft.

3. Gebruik je bedrijfsblog als instrument voor merkbewustzijn

Er zitten tal van voordelen aan het schrijven van een bedrijfsblog, dus als je die nog niet hebt, raden we je ten zeerste aan om er zo snel mogelijk een te maken. Het geeft je bedrijf een stem in je branche en kan een waardevol instrument zijn om je naamsbekendheid op te bouwen. Hier zijn een paar tips om je te helpen je merk op te bouwen op de blog van je bedrijf.

ZORG VOOR NIEUWE, UNIEKE CONTENT
Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe informatie. Als je steeds dezelfde informatie plaatst als je concurrenten, dan onderscheid je je niet. Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten jou als een uniek bedrijf beschouwen, moet je unieke content produceren. We weten allemaal dat het moeilijk is om steeds weer met innovatieve nieuwe onderwerpen te komen, maar de tijd en moeite die het kost, zijn de resultaten waard. Een optie is om een onderwerp te nemen dat al eerder is geschreven, dat uit te splitsen en in detail te praten over een van de kleinere onderdelen. Zoek een andere manier om te praten over iets dat al eerder is gedaan, alleen niet op de manier waarop je dat eerder hebt gedaan. Nieuwe invalshoeken pakken op onderwerpen binnen jouw branche kan je helpen om je merk als innovatief en gezaghebbend te positioneren. Als jouw content iet een van deze twee dingen is, helpt dat het merkbewustzijn niet. Een ander belangrijk onderdeel van het creëren van unieke content is ervoor zorgen dat de informatie die je gebruikt accuraat is. Als je content gebruikt als een manier om je reputatie op te bouwen, dan moet het nauwkeurig en betrouwbaar zijn, zodat je huidige en potentiële klanten jou en je merk kunnen vertrouwen.

KIES ONDERWERPEN WAAR JOUW DOELGROEP IN GEÏNTERESSEERD IS
Kijk bij het kiezen van nieuwe onderwerpen voor je blog naar wat jouw doelgroep interesseert. Als bijvoorbeeld veel van je Facebook volgers dezelfde vraag hebben gesteld, overweeg dan om er een blog over te schrijven. Dit geeft je de kans om je autoriteit en kennis te laten zien over een onderwerp waarvan je al weet dat je doelgroep er meer over wil weten. Je zou ook kunnen schrijven over onderwerpen die jouw doelgroep een kijkje in de keuken van je bedrijf geven. Je zou bijvoorbeeld een stukje kunnen schrijven over een kijkje achter de schermen bij het maken van een product.

KIJK NAAR WAT JE CONCURRENTIE PLAATSEN
Hang de detective uit en kijk wat voor soort blogs je concurrentie plaatst om te zien welke onderwerpen het goed doen. Als jouw topconcurrent bijvoorbeeld elke week een blog uitbrengt met een how-to-video, kun je overwegen om ook elke week een video of webinar te plaatsen.

 

4. Stuur e-mail nieuwsbrieven

E-mail nieuwsbrieven versturen is een van de beste manieren om je bedrijf in gedachten bij de klanten te houden. Je kunt ze informeren over het nieuws van je bedrijf, tips die hen helpen hun doelen te bereiken en content zoals gratis lead magnets. Hier zijn een paar tips om je te helpen het meeste uit je e-mail nieuwsbrieven te halen.

LINK NAAR JE MEEST RECENTE CONTENT
Het linken naar recente content is een manier om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep geen van jouw berichten mist. Als je nieuwe content maakt, wil je natuurlijk graag dat jouw doelpubliek deze ook leest. Anders kan het niet helpen om je doelen te bereiken. Link naar recente content op sociale media of op de homepage van je site om je publiek naar nieuwe blogs, artikelen, webinars of podcasts te sturen.

LAAT JOUW DOELGROEP WETEN DAT JE GRAAG MET ZE IN CONTACT KOMT
Je moet je potentiële klanten altijd betrekken in een vriendelijk, persoonlijk en uitnodigend gesprek. Als je ervoor zorgt dat je klanten zich op hun gemak voelen bij een gesprek, zullen ze eerder reageren op je e-mails of actie ondernemen om klant te worden. Om het gesprek met potentiële klanten te stimuleren, moedig je ze aan om direct op je e-mail te reageren met eventuele vragen of opmerkingen. Zo weten ze dat je open staat om met hen te praten.

Klaar om je contentmarketingstrategie te verbeteren?

5. Gebruik sociale media om jouw content te promoten

Social media platformen als Linkedin en Facebook zijn een geweldige manier om jouw content te promoten en een groot publiek te bereiken. Ze stellen gebruikers in staat om je content met één klik te delen, en daarmee je merk. Ook een voordeel: de informatie die je met je volgers deelt, is niet alleen voor hen beschikbaar, maar ook voor hun connecties. Sociale media zijn ook nuttig omdat het gebruikers in staat stelt om hun opmerkingen en meningen te delen, waarop jij dan weer kunt reageren om een relatie met je potentiële klanten op te bouwen.

Bij Your International halen we veel uit LinkedIn, dit is een voorbeeld van de resultaten van één video. Het eindresultaat na 2 weken? 3 nieuwe klanten!

 

6. Analyseer je resultaten

Het begrijpen en monitoren van je content is een van de belangrijkste onderdelen van je strategie. Door de resultaten van je verschillende marketingstrategieën te analyseren kun je nagaan welke technieken werken en welke niet, zodat je je marketingstrategie kunt verbeteren. Google Analytics is een geweldig platform voor inzicht in een groot aantal gegevens over hoe het met je online content gaat. Je kunt zien welke content het meeste traffic opleveren en via welke kanalen, je kunt kaarten zien van waar je klanten je site binnenkomen en je kunt er zelfs achter komen welke gebruikers op je site klikken. Gebruik deze informatie om te bepalen welke soorten content het meest waardevol zijn voor jouw doelstellingen en kies op basis van die gegevens nieuwe onderwerpen.

Heb je hulp nodig bij het creëren van een contentstrategie op maat?
Wat voor soort bedrijf je ook hebt, we kunnen niet wachten om wat van je te horen…
Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis offerte!