Skip to main content

Zakendoen in Spanje – waar moet je rekening mee houden? 

Spanje heeft een van de grootste afzetmarkten van de Europese Unie. Veel Nederlandse ondernemers zijn geïnteresseerd in het starten van een bedrijf in Spanje, of het exporteren naar Spanje – niet gek, gezien de cijfers:

  • ($ 1.426 miljard BBP (2017))
  • € 14,8 miljard Import uit NL (2018)
  • € 8,8 miljard Export naar NL (2018)
  • 2,5% Economische groei (2018)

Spanje blijft een belangrijke markt- en zakenpartner voor Nederlandse bedrijven. Spanje staat de top 10 van belangrijkste handelspartners van Nederland.
Zakendoen in Spanje is niet alleen een kwestie van geduld hebben. Your International licht de Spaanse managementcultuur, hiërarchie, onderhandelingen en zakelijke etiquette in Spanje toe.

Zakelijke onderhandelingen Spanje

Het onderhandelingsproces voor het Spaanse bedrijfsleven kan lang duren vergeleken met de onderhandelingen in Nederland. In Spanje heerst een relationele bedrijfscultuur. Van jou wordt verwacht dat je een persoonlijke relatie aangaat en vertrouwen opbouwt met nieuwe zakenpartners voordat onderhandelingen kunnen beginnen.

En als het erop aankomt? Dan worden de definitieve beslissingen meestal alleen door de hoogste leidinggevenden genomen.

Spanje heeft een zeer diverse cultuur, houd daarbij rekening wanneer je jouw content vertaalt of lokaliseert. Er is namelijk géén uniforme aanpak voor het zakendoen in Spanje.

Spanje is een groot land, baseer op jouw marktonderzoek een gebied waar je actief wilt zijn.
Heel Spanje veroveren is lastig vanwege de verschillende culturen.

Online zakendoen in Spanje

Spanje is de 4e e-commerce economie van Europa. Ook al lijkt het Spaanse online landschap iets achtergesteld – waar in Nederland 89% van de bedrijven een website heeft, geldt dat in Spanje voor 75% van de bedrijven. Wel doen Spaanse internetgebruikers geregeld aankopen via de mobiele telefoon.

Zorg ervoor dat alle bedrijfsinformatie, website, flyers, e-mails en nieuwsbrieven in het Spaans beschikbaar is. Van marketing documentatie tot aan contracten. Spanjaarden waarderen het enorm – daarnaast spreekt lang niet elke Spanjaard Engels!

Het is dus belangrijk dat je jouw content vertaalt en nog beter: lokaliseert zodat deze in alle opzichten Spaans lijkt.

Your International verzorgt Spaanse vertalingen voor kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren: legal, finance en banking, marketing en e-commerce, maar ook voor productiebedrijven of aanbieders van diensten.

Onze vertalingen worden uitsluitend uitgevoerd door native speakers. Zo kun je rekenen op een kwalitatief hoogstaande vertaling die precies aansluit bij de wensen van jouw doelgroep!

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

 

Leave a Reply