Skip to main content

(Online) verkopen in Duitsland, Frankrijk en België is niet makkelijk. Behalve als je weet hoe het moet.

Besteed genoeg aandacht aan:

  • De nieuwe markt
  • De culturele verschillen
  • Én natuurlijk lokalisatie

En je hebt binnen no-time een effectieve online strategie voor jouw webshop of product! De onderlinge verschillen kunnen uitdagend zijn, vooral wanneer je geen ervaring hebt – dit is dan ook echt het enige wat je nodig hebt: eerdere ervaring. Zoals met alles, toch?

Dat is precies de reden dat Your International waardevolle informatie heeft verzameld over de drie aantrekkelijke exportpartners Duitsland, Frankrijk en België.

Marketing in Duitsland

Ondanks de technologische vooruitgang van Duitsland in sectoren zoals Automotive, Gezondheidszorg en hernieuwbare energietechnologie, blijven de Duitsers ten opzichte van andere Europese landen achter als het gaat om digitale technologie.

Duitsland is de tweede e-commerce markt van Europa. Zo’n 80% van de Duitse internetgebruikers koopt wel eens online. Een webshop starten in Duitsland is een stap die voor veel e-commerce ondernemers voor de hand ligt. Duitsland is dichtbij, de doelgroep is een stuk groter dan in Nederland en de online marketing mogelijkheden zijn er! De concurrentie is er ongetwijfeld ook, maar de markt is minder verzadigd dan de Nederlandse markt. Hier lopen de webshops de spuigaten uit.

Let op: één op één vertalen van webshop content werkt in Duitsland minder goed, Duitsers geven minder om korting, zij geven meer om kwaliteit!

Als je in Duitsland opereert, moet je weten dat de persoon achter het merk zelf zeer belangrijk is voor Duitse B2B-klanten, omdat Duitsers streven naar langdurige relaties. Dit hebben we in de beginjaren van Your International goed gemerkt – we werkten samen met een Duitse multinational, zij wilde perse face to face meeten voordat we aan de slag mochten. In de beginfase is persoonlijk contact van levensbelang.

Nu de relatie met onze Duitse partner wel goed zit, geven ze ons al het vertrouwen.

Een relatie starten met een Duitse partij kost soms wat extra tijd en moeite, maar als je eenmaal binnen bent, kan de relatie niet meer stuk!

Marketing in Frankrijk

Je kent vast het stereotype dat geen enkele Fransman Engels spreekt, dat is niet helemaal juist: de moedertaal heeft gewoon de voorkeur. Daarom moet deze moedertaal in Frankrijk altijd worden gebruikt in reclame, online marketing en vaak ook in de één op één communicatie.

  1. Als je vasthoudt aan Engelse slogans en zinnen, kun je ze eigenlijk alleen gebruiken als ze gepaard gaan met Franse vertalingen.
  2. Hoewel online marketing zeer gebruikelijk is, geven Fransen nog steeds de voorkeur aan de vertrouwde mond-tot-mondreclamemethode.
  3. Verspreid de marketingboodschap op regelmatige basis om jouw doelgroep op de hoogte te houden, door bijvoorbeeld content marketing. Besteed jouw advertentiebudget niet aan één grote campagne, maar rek het liever uit via zo veel mogelijk kleine kanalen als mogelijk lokale kranten, brochures, flyers, enz.

Marketing in België

België is nog steeds in de ontwikkelingsfase als het gaat om online marketing.

Wel worden er steeds meer budgetten toegewezen aan online marketing en wordt er meer aandacht besteed aan online advertising.

Daarom zijn Belgische klanten meestal gemakkelijk te bereiken. Een van de klanten van Your International klanten heeft een groot klantenbestand in België. Wat hebben ze gedaan om zo’n groot klantenbestand te krijgen? Eigenlijk niet eens zo heel veel, hun webshop heeft zelfs geeneens een Belgische URL. Maar zodra je je Nederlandse doelgroep met SEO en SEA aanspreekt, dan richt je je indirect ook op veel Belgen vanwege de taalgelijkenissen en het gebrek aan online marketing in België.

Let wel op: België kent veel regionale verschillen tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel en daarmee ook taal- en cultuurverschillen. Kopieer dus niet alleen Nederlandse reclame één-op-één naar de Belgische markt.

Meer weten? Bel of mail gerust. Wij kunnen jou ongetwijfeld helpen met de stap over de grens!

Leave a Reply