Skip to main content

Wat zijn de voordelen van bloggen voor bedrijven en zou ik het moeten doen?

De basis van de online marketing strategie van elk MKB is het verkrijgen van meer aanvragen en verkopen door ervoor te zorgen dat wanneer mensen online naar jouw product of dienst zoeken, zij jouw bedrijf vinden.

Ontdek de voordelen van zakelijk bloggen en waarom regelmatig bloggen jouw online marketing een flinke boost zal geven.

1. Bloggen verbetert de vindbaarheid van jouw website

Je weet al hoe belangrijk een goede zoekmachine ranking kan zijn voor het succes van een kleine bedrijf. Echter, als je iets als veel eigenaren van kleine bedrijven, je waarschijnlijk niet echt begrijpen wat er nodig is om goed te rangschikken, en waarom je niet op pagina 1 van Google voor jouw gerichte zoekterm.

De web kopie kan vakkundig worden gemaakt- vol met zeer relevante trefwoord zinnen, maar toch kom je niet in de buurt van pagina 1 op Google.

Dit komt omdat Google pagina’s rangschikt op basis van hoeveel ‘autoriteit’ ze hebben. Dit betekent dat om goed te scoren jouw site veel inkomende links nodig heeft van relevante pagina’s op andere websites.

Er zijn inderdaad veel black hat link building diensten, maar als je deze tactiek gebruikt, zet je jezelf open voor de mogelijkheid om bestraft te worden door Google – en dat is het laatste wat je wilt.

Google bestraft elke dag zo’n duizend websites

Het is ook belangrijk op te merken dat niet alle links gelijk zijn. Een link van een gerespecteerde pagina, bijvoorbeeld een grote krant, of van Wikipedia bijvoorbeeld, heeft veel meer autoriteit dan een link van iemands persoonlijke blog die al twee jaar niet meer is bijgewerkt.

De beste manier om links van goede kwaliteit op te bouwen is door goede inhoud te creëren die organisch gedeeld en gelinkt wordt door mensen die geïnteresseerd zijn in jouw branche of niche, op basis van de kwaliteit ervan. Jouw blog bied het perfecte platform om deze fantastische inhoud te publiceren.

2. De kracht van Long Tail zoekwoorden

Als je ons copywriting ebook hebt gelezen, zul je je herinneren dat we het hadden over het belang van long tail keywords en hoe die ervoor kunnen zorgen dat meer mensen je online vinden. Dit is een van de beste voordelen van bloggen voor bedrijven.

Long Tail Keywords zijn trefwoorden en trefzinnen die niet zoveel zoekverkeer krijgen als meer generieke termen, maar die makkelijker bovenaan in Google te krijgen zijn, en vaak ook nog relevanter zijn voor jouw doelgroep.

Door het doen van een zoekwoorden onderzoek, zul je zien dat er veel maandelijkse zoekopdrachten op Google voor deze term, maar de concurrentie is ook heel hevig. Dit betekent dat het moeilijk zou zijn om op de 1e pagina van Google te komen voor die term.

Bloggen voor bedrijven met lange termijn zoekwoorden stelt jou in staat om jouw doelgroep te bereiken door op zoek te gaan naar minder competitieve termen waar zij ook naar zoeken.

Door het creëren van boeiende, nuttige blogs, video’s en andere content, kan het heel gemakkelijk zijn om zeer goed te scoren op zoekmachines voor een bepaalde long tail term, denk bijvoorbeeld aan: documenten vandaag laten vertalen.

Hoewel elke long tail zoekterm veel minder verkeer krijgt dan bredere, meer populaire zoektermen, bereik je alleen mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en die veel meer kans hebben om van jou te kopen!

3. Bloggen bouwt jouw merk op

Iedereen heeft het altijd over het belang van branding in marketing. Afbeeldingen, de toon van de teksten en het gevoel van jouw website zijn allemaal belangrijke aspecten van een goed, gedenkwaardig merk.

Maar bloggen is een vaak vergeten manier om jouw merk te ontwikkelen en jouw merk een stem te geven. De schrijfstijl, het soort afbeeldingen dat je gebruikt en de lay-out van jouw blog zijn allemaal zaken die je kunt afstemmen op jouw bedrijf.

4. Je kunt jezelf positioneren als een expert in jouw vakgebied

Of je nu een Frans vertaalbureau runt of andere professionele diensten aanbiedt, het is belangrijk om gezien te worden als een expert binnen jouw vakgebied.

Als iemand tegenwoordig een probleem heeft, is het eerste wat ze doen meestal zoeken op Google naar een oplossing.

Als je de expertise hebt om vragen van mensen te beantwoorden en oplossingen te bieden voor problemen die specifiek zijn voor jouw branche of sector, schrijf daar dan over. Dit betekent dat je je niet alleen richt op “long-tail” zoekwoorden en een publiek bereikt dat specifiek geïnteresseerd is in jouw product of dienst, maar dat je je ook profileert als een autoriteit in jouw vakgebied.

Mensen geven de voorkeur aan experts die hun expertise kunnen aantonen, en goed geschreven inhoud over jouw branche kan de factor zijn die een potentiële klant zal helpen je te kiezen boven een concurrent.

Door regelmatig te bloggen over relevante “hot topics” rond jouw branche of dienst, kun je jouw reputatie als thought leader en expert in jouw vakgebied opbouwen. Als je dit goed doet, zal je na verloop van tijd een van de go-to-businesses worden voor potentiële klanten en een gevestigde autoriteit in jouw vakgebied.

5. Bloggen verhoogt jouw inkomend verkeer

Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die meer dan 10 keer per maand bloggen 5 keer meer inkomend verkeer krijgen dan bedrijven die helemaal niet bloggen.

Als je kwalitatieve blogs publiceert die zeer relevant is voor jouw branche, zal je andere relevante websites uit de branche aanmoedigen om terug te linken naar jouw blog. Omdat de meeste bezoekers van deze relevante sites geïnteresseerd zullen zijn in de industrie, is het veel waarschijnlijker dat de mensen die deze links naar jouw site volgen geïnteresseerd zullen zijn in jouw product of dienst.

Dit betekent dat veel van degenen die regelmatig bloggen, ook een dramatische stijging in hun verkoop en conversies zien, als een direct resultaat van hun blogging: 60% van de bedrijven die bloggen, verwerven meer twee keer zoveel klanten online.

6. Een blog opzetten is makkelijk, iedereen kan het

Dankzij Content Management Systemen zoals WordPress is het opzetten van een professioneel ogende blog eenvoudiger dan ooit. Als bloggen nieuw voor jou is en je vindt de taak nogal ontmoedigend en overweldigend, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Wij houden van en gebruiken Salient via WordPress. We hebben Salient niet alleen gebruikt om onze blog te maken, maar ook om onze hele site te maken! Het ziet er geweldig uit en dankzij de gebruikersvriendelijke interface van WordPress, hoeft je niets te weten over coderen.

Zelfs als je al een eigen website heeft, is het eenvoudig om een blog te integreren met WordPress en andere CMS systemen. Als het idee van WordPress je niet aanspreekt, kun je altijd een website developer vragen om een blog voor jou te bouwen tegen een vergoeding.

Leave a Reply